otwarcie 22.11. godz. 19:00
wystawa czynna do 8.12.2019


Wspólna wystawa Irminy Staś i Pawła Matyszewskiego to prezentacja nowych, indywidualnych metod procesu twórczego, dialogu i wzajemnych wpływów. W 2016 roku artyści stworzyli cykl wspólnie malowanych obrazów. Dla obojga współautorstwo było zupełnie nowym doświadczeniem, które zaowocowało obszernym cyklem malarskim Grzebanie, ale także zdobyciem cennych i niepowtarzalnych doświadczeń, które artyści wykorzystują w indywidualnej pracy. Staś i Matyszewskiego interesują podobne tematy, takie jak: cielesność, przemijanie, relacje międzyludzkie, cykliczne przemiany w naturze. Ich obrazy na pograniczu abstrakcji i figuracji w symboliczny sposób opowiadają o doświadczeniu zbiorowości, podziałach i pozycji jednostki w świecie. Najnowsze prace obojga artystów w stosunku do ich wcześniejszych realizacji, uległy pewnemu uporządkowaniu i schematyzacji. Z jednej strony rezygnują z różnorodności elementów obrazu, z drugiej zaś pojawiła się u nich obsesyjna multiplikacja wybranych form.


Ornamenty Irminy Staś to multiplikacje fragmentów ciała. Prace malarskie i tekstylne zbudowane są w oparciu o powtarzalne ornamenty z wykorzystaniem pojedynczego fragmentu ciała powielonego w ten sposób, że całość kompozycji tworzy wzór. Dominującym motywem jest kobieca pierś, ale pojawiają się także palce, paznokcie, oczy czy zęby, które nie zdradzają płci. Są to symboliczne zbiorowe portrety, w których jednostka przedstawiona jest za pomocą wybranego fragmentu ciała. Wizualnie są zarówno sensualne, organiczne i biomorficzne, ale także rygorystycznie uporządkowane. Barwy Pawła Matyszewskiego odnoszą się do kamuflażu i barw ochronnych używanych głównie przez jednostki militarne na całym świecie, w szczególności do najpopularniejszego obecnie wzoru Woodland. Zawierają w sobie cały obszar skojarzeń związanych z konfliktem i wojną: męskość, odwaga, strach, zniewolenie, przemoc, śmierć. Kolorystyka obrazów nawiązuje do barwy skóry i wszystkich defektów, jakie mogą się na niej pojawić. Wzór niektórych obrazów przypomina kłębiące się męskie narządy płciowe, jako zbiór ciał reprezentowanych przez jeden organ.

 

Irmina Staś
Urodzona w 1986 r., pracuje jako asystentka w Pracowni Koncepcji Obrazu Prof. Pawła Susida na Wydziale Sztuki Mediów ASP w Warszawie. Studiowała na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie, Dyplom w pracowni Prof. Leona Tarasewicza w 2012 r. Jest laureatką wielu nagród i wyróżnień m.in.: Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2019,2015), Strabag Artaward International 2013, Nagroda Artystyczna Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie 2013.


Wystawy indywidualne:
Ornamenty, Galeria Le Guern, Warszawa, 2019
Przekroje, Galeria Krynki, Krynki, 2018
Kształty i przedmioty, Miejski Ośrodek Sztuki, Gorzów Wielkopolski, 2018
Grzebanie (z Pawłem Matyszewskim), Galeria Le Guern, Warszawa, 2017
Dotyk, Galeria Wizytująca, Warszawa 2016
Przemiana materii, Miejsce Projektów Zachęty, Warszawa, 2016
Organismen, Strabag Kunstforum - Artlounge im Strabag Haus, Wiedeń, 2014
Organizmy, Galeria Wizytująca, Warszawa, 2013


Wybrane wystawy zbiorowe:
Młode malarstwo polskie, Muzeum Narodowe w Gdańsku, 2019
Lejanías Prace z kolekcji Krzysztofa Musiała, Centre del Carme Cultura Contemporania, Valencia, Hiszpania, 2018
Doświadczenie ciała prace z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Miejski Ośrodek Sztuki, Gorzów Wielkopolski, 2017
Co z tą abstrakcją?, Fundacja Stefana Gierowskiego, Warszawa, 2017
Po drugiej stronie (lustra), Regionalna Galeriia Sztuki w Igławie, Czechy, 2017
Między systemami. Polskie współczesne malarstwo z kolekcji Krzysztofa Musiała, Francisco Hernandez Contemporary Art Centre, Velez–Malaga, Hiszpania, 2016
Biennale Malarstwa Bielska Jesień Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, 2015, 2013
Potęga abstrakcji, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Mińsku, Białoruś, 2015
Wątpia, Galeria Monopol, Warszawa, 2014
Plener z Miłoszem, PKO Bank Polski Centrala, Warszawa, 2014
 

Paweł Matyszewski
Urodzony w 1984 r. w Białymstoku. Studiował na Wydziale Malarstwa ASP w Poznaniu (2004-2009). Dyplom z wyróżnieniem z malarstwa w pracowni prof. Piotra C. Kowalskiego w 2009. Obecnie: Interdyscyplinarne Studia Doktoranckie na Wydziale Komunikacji Multimedialnej UAP pod kierunkiem dr hab. Dominika Lejmana. Laureat m.in.: II nagrody Rybie Oko 8. Biennale Sztuki Młodych, 2015; II nagrody Przestrzeń publiczna – Konteksty, CK Zamek, Poznań, 2010; II nagrody Biennale Malarstwa, Bielska Jesień, 2011. Stypendium m.in.: Młoda Polska, Narodowe Centrum Kultury, 2014; Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2012.


Wybrane wystawy indywidualne:
Styk, wspólnie z Sergey Shabohin w KX Space, Brześć, Białoruś, 2019
Zajście, wspólnie z Magdą Moskwą, Galeria Wizytująca, Warszawa, 2018
Rozkosze i krzywdy, Galeria Le Guern, Warszawa, 2018
Busz, Miejski Ośrodek Sztuki, Gorzów Wielkopolski, 2017
Cudowne lata, wspólnie z Bartoszem Kokosińskim, Galeria Biała, Lublin, 2017
Grzebanie, wspólnie z Irminą Staś, Galeria Le Guern, Warszawa, 2017
Macham ręką, Galeria Arsenał, Białystok, 2016


Wybrane wystawy zbiorowe:
Młode malarstwo polskie, Pałac sztuki, Muzeum Narodowe w Gdańsku, 2019
Jutro, Castor, Londyn, 2018
Po drugiej stronie (lustra), Regionalna Galeria w Igławie, Czechy, 2017
Wracając do Białowieży, Galeria Arsenał, Białystok, 2016
Potęga Abstrakcji, Muzeum Sztuki Współczesnej, Mińsk, Białoruś, 2015
Ogrody, Zachęta-Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2015
(Nie) dotykaj! Haptyczne aspekty sztuki polskiej po 1945 roku w kontekście przemian hierarchii zmysłów, CSW Znaki Czasu, Toruń, 2015
Obsession, Tartu Art House, Estonia, 2013
10. Konkurs Gepperta- co robi malarz? Galeria BWA Awangarda, Wrocław, 2011
Ars Homo Erotica, Muzeum Narodowe w Warszawie, 2010

 

Zgoda na fotografowanie, filmowanie

Uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych w galerii jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na fotografowanie, filmowanie jak i na edycję, kopiowanie, publikowanie i dystrybucję owych materiałów do celów promocji wydarzeń.