Image 

Galeria BWA serdecznie zaprasza w czwartek 5 sierpnia o godzinie 19:00 na pokazy filmowe.
Prowadzenie: Kristin Scheving / dyrektorka Festiwalu

Festiwal 700IS Reindeerland obchodzi swoje piąte urodziny. Szybko się rozwija i obecnie, we współdziałaniu z EU, bierze udział w Nordic Triennial (pierwszym nordyckim festiwalu sztuki współczesnej mającym odbywać się co trzy lata), jak również podróżuje po świecie z 76 filmami wybranymi w tym roku. Do podróżującej tegorocznej prezentacji Kristin Scheving - kuratorka i dyrektorka festiwalu - dokonała następującej selekcji.

1. Sara Gunnarsdóttir (Islandia) ‘Kostka cukru’ 3’7’’
‘Kostka cukru’ jest krótką historyjką o dorastaniu, stawianiu czoła problemom dorosłości wraz z jej społecznymi tradycjami, zawiłościami związanymi z komunikacją i miłością.

2. Kristinn Guđmundsson (Islandia) ‘Miejska sonata’ 4’15’’
‘Miejska sonata’ jest wykonana z przedmieść dwóch miast (Reykjaviku i Kopenhagi). Świat akustyczny jest złożony z dźwięków nagranych w Reykjaviku. Natomiast wizualna część w całości zarejestrowana jest w Kopenhadze. Pierwotnym pomysłem było stworzenie miasta brzmiącego jak orkiestra. Dźwiękowy materiał był następnie wykorzystany jako zapis muzyczny części wizualnej.

3. Patrick Bergeron (Kanada) ‘PętlaPętla’ 5’ - Nagroda – film festiwalu 2010
Pociąg jadący do Hanoi (w Wietnamie) mija domy graniczące z torem kolejowym. Posługując się animacją i przesunięciami w czasie, video to biegnie do przodu lub cofa się, poszukując zapomnianych, nie zachowanych w pamięci szczegółów, naśladując sposób, w jaki wspomnienia odtwarzane są w umyśle.

4. Lucas Gervilla (Brazylia) ‘Rzeka’ 1’52’’
Rzeka płynąca w środkowej części Islandii wraz z poezją Portugalczyka Alberto Caeiro (Fernando Pessoa).

5. Naren Wilks (Wielka Brytania) ´Studium mostu´ 2’30’’
Autor tego filmu bada strukturalną symetrię mostu dla pieszych, poprzez wielokrotne, 2718 razy, przechodzenie przez niego. Dla każdego przejścia została zapisana pojedyncza klatka filmu super-8,. Rezultatem tych działań jest film, który zabiera widza na nieprawdopodobną dwoistą podróż.

6. Ţóra Sólveig Bergsteinsdóttir (Norwegia) ´Jej´ 4’12’’
„Poetycki, filmowy performance, w którym stoję w białej sukni przed potężnym wodospadem, z całą swoją siłą rozwiewającym we wszystkich kierunkach moje włosy oraz ubranie.”

7. Justyna Górowska (Polska) ´F.W´ 2’05’’
Ta szczególna praca lokuje się na linii granicznej fotografii oraz videoartu. Jest silnie inspirowana twórczą działalnością Francesci Woodman. Przedstawia aspekt identyfikowania się z samą artystką, która zajmuje się problemem bycia i nie-bycia. Ja, jako artystka, staję się podmiotem wcześniej zainscenizowanych sytuacji. Ja doświadczam uczucia silnej empatii równolegle z wyższym poziomem zdolności odczuwania.

8. Áslaug Einarsdóttir (Islandia) ´Lola´ 3’53’’
Feministka zajmuje się współczesnym mitem piękna.

Nagroda – Islandzki Film Roku 2010

9. Eszter Szabó (Węgry) ´Tygrys´ 30’’
„Zajmuję się malowaniem oraz animacją ludzi, których normalnie nawet nie dostrzegamy czy też nie zwracamy uwagi na ich proste gesty, gdyż wydaje się to tak naturalne, tak mało doniosłe... Obserwuję to swoiście niewidoczne, ale realnie istniejące zjawisko. Zajmuję się ujawnianiem wspólnego nastroju, atmosfery, która nas otacza.”

10. María Dal (Iceland) ´Przypływ´ albo ‘Strumień’ 10’
„’Przypływ’ albo ‘Strumień’ (Streymi’) jest eksperymentalnym video, w którym badam kolory, kompozycje, dźwięk, czas, przestrzenie, ruchy, zdarzenia oraz niezaawansowane, domowe techniki. Traktuję to video jako poruszające się dzieło plastyczne.”


ImageImageImageImage

ImageImageImageImage