Galeria BWA zaprsza 28.06.03, godz. 20.00 na mulitimedialny koncert-performance grupy MEMETIC XPRESS

 

MEMETIC XPRESS

 

W sobotę 28 CZERWCA 2003 ROKU o godzinie 20 w GALERII BWA W ZIELONEJ GÓRZE odbył się KONCERT-PERFORMANCE grupy MEMETIC XPRESS w składzie:
Barbara Konopka - altówka, głos, muzyka elektroniczna, animacje komputerowe, video & projekcje diapozytywowe;
Max Hexer [Jerzy Truszkowski] - głos, projekcje video, performance;
Alicja Truszkowska- produkcja muzyki-dźwięków elektronicznych & performance.

Koncepcja koncertu powstała na bazie doświadczeń wcześniejszych koncertów:

Maj 2003 - koncert w sali widowiskowej Chatka Żaka w Lublinie w ramach festiwalu Kontperformance 7. Trzy symultaniczne projekcje na duży ekran (autorstwa Barbary Konopki i Maxa Hexera) podczas koncertu. Transmisja video fragmentów koncertu na duży ekran - Małgorzata Szyszkowska. Na początku w ciemnościach muzyka bez głosu - światłami żongluje Alicja Truszkowska, w środku koncertu projekcja jej ust mówiących po grecku. Na altówce - Konopka. Grupa White Beat: na basie - Prema, na gitarze - Seba, na perkusji - Aldo. Podczas koncertu performance Maxa Hexera.

Marzec 2003 - koncert podczas otwarcia wystawy Maxa Hexera CIVITAS DEI, UNUS DOLOR w Galerii Kronika w Bytomiu. Prema - bass, perkusja elektroniczna, Seba - gitara, bity elektroniczne, Max Hexer - głos.

Luty 2003 - koncert w Galerii BWA w Bydgoszczy. Konopka - altówka, projekcje komputerowe, Hexer - głos, performance, Prema - bas, Seba - gitara, Aldo - perkusja elektroniczna.

Styczeń 2003 - koncert w klubie Aurora w Warszawie Hexer - głos, performance, Prema - bas, Seba - gitara, Aldo - perkusja elektroniczna.
OD NIHILISTYCZNEGO ALIANSU ORGIASTYCZNEGO DO INFEKCJI MEMETYCZNYCH

W 1976 roku rozpocząłem fotografowanie martwych natur i sytuacji na diapozytywach kolorowych ORWO przy pomocy aparatu ZENIT oraz wykonałem swoją pierwszą akcję artystyczną: wybiłem dłonią okno dyżurki w II Liceum Ogólnokształcącym w Wałbrzychu, co spowodowało trwałe uszkodzenie ścięgien.

W marcu 1978 roku na strychu tego samego liceum zrealizowałem swój pierwszy wieloetapowy performance pt. AGADIR (razem z JACKIEM RYDECKIM). Miesiąc później zwinęła nas milicja, gdy graliśmy z Rydeckim i KRZYSZTOFEM BOŻKIEM na gitarach i bębnach w opuszczonym kościele w Jedlinie Zdroju.

W 1980 r. wykonywałem napisy na murach - w tym napis ANARCHIA na murze ambasady Kuby w Warszawie.

Latem 1982 roku w Warszawie poznałem BARBARĘ KONOPKĘ, spotkaliśmy się parę dni później na festiwalu rockowym w Jarocinie, a także na zlocie hippisowsko-punkowym w Częstochowie, gdzie byłem z JANUSZEM RASIŃSKIM, z którym studiowałem w Lublinie. W grudniu 1982 w Lublinie urodziła się moja córka ALICJA TRUSZKOWSKA.

Rok 1982 Rydecki spędził w obozie dla internowanych w stanie wojennym opozycjonistów, przez co zawalił studia na KUL-u; rok w kryminale za drukowanie ulotek siedział wówczas ZBIGNIEW LIBERA, którego jeszcze nie znałem.

W marcu 1983 roku miał miejsce koncert grupy NIHILISTYCZNY ALIANS ORGIASTYCZNY w Galerii BWA w Lublinie. Grupę NAO tworzyli moi koledzy ze studiów Janusz Rasiński (trąbka i głos), IRENEUSZ PUCHACZ (gitara), MARIUSZ MALISZEWSKI, MAREK GWIZDA i ja.

Podczas naszego koncertu w 1983 roku w Klubie Kazik w Lublinie fotografowali nas funkcjonariusze Służby Bezpieczeństwa.

We wrześniu 1983 roku Rasiński, Gwizda, Konopka i ja uczestniczyliśmy w prywatnym spotkaniu artystów w Teofilowie. Wówczas zacząłem współpracować z artystami spotykającymi się na łódzkim Strychu, grupą ŁÓDŹ KALISKA, ZBYSZKO TRZECIAKOWSKIM, JACKIEM KRYSZKOWSKIM - co jakiś czas składaliśmy kolejny numer wydawanego poza cenzurą artystycznego pisma "TANGO". W sprawie spotkania w Teofilowie byłem przesłuchiwany przez funkcjonariusza Służby Bezpieczeństwa w Lublinie - uderzał mnie skutego pałką po głowie, gdy zdenerwowałem go jakąś odzywką.

We wrześniu 1985 roku na drugim spotkaniu artystów w Teofilowie poznałem Zbyszka Liberę. Któregoś wieczoru grałem tam na pianinie i śpiewałem. Zbyszek zaczął walić w struny metalową wajchą, ja zacząłem wyć. Potem Zbyszek grał, a ja śpiewałem - nagranie w postaci zwiniętej szerokiej taśmy magnetofonowej Zbyszek dołączył do kolejnego numeru "Tanga".

W październiku 1985 roku podczas mojego performance w Galerii Stodoła w Warszawie "Histeria Filozofii Czyli Jak Masturbuje Się Młotem" Libera grał na gitarze basowej, przed performance również grał, a śpiewała Konopka i IRENA JAGIEŁKA grała na trąbce. Tak narodziła się grupa STERNENHOCH. Nazwa pochodziła od książki "Cierpienia Księcia Sternenhocha" autorstwa Ladislava Klimy, którą odkrył Rasiński. Naszą wokalistką była ANNA "MIROSAVA" NOWAK (np. jesienią 1986 roku w lubelskim Klubie Arcus).

Nasze koncerty kończyły się czasem skandalami.

W styczniu 1986 roku w Kłodzkim Ośrodku Kultury Libera i ja tańczyliśmy na stołach, organizatorzy wyłączyli prąd i wyprosili nas.

W kwietniu 1986 w Klubie pod Jaszczurami w Krakowie Rydecki grał młotkiem na strunach fortepianu - zerwał trzy struny. BARBARA WYSOCKA śpiewała piosenkę "SB szuka, SB czuwa".

W maju 1986 roku toczyliśmy metalowe beczki po oleju napędowym z miasteczka akademickiego UMCS do KUL-u. Graliśmy na dziedzińcu KUL-u, na basie - Libera, na beczkach - Rasiński, na gitarze - Wysocka, na skrzypcach - Konopka, ja śpiewałem, obserwowała nas BEATA STACHURSKA i QBA, który miesiąc wcześniej z nami zagrał na perkusji w lubelskim Klubie Grześ. Okazało się, że z beczek wyciekła resztka oleju i pozostawiła ślady, które później musiał szorować szczotką organizator koncertu WOJCIECH MALESSA.

Na początku lat 90. Irek Puchacz grał na gitarze w grupie NATURA, która wygrała festiwal w Jarocinie w 1994 roku. Na trąbce w Naturze grał PETER "PREMA" KALA, który był również wokalistą na ostatniej płycie grupy (okładkę projektował Rasiński). Później do grupy dołączył "SEBA" NAPIERAŁA. Z perkusistą "VARAHĄ" tworzyli później grupę FUTURA, grali jass, wystąpili m.in. w bydgoskim Klubie Mózg.

W 2002 roku zaczęliśmy nagrywać razem, potem z perkusistą JURKIEM (i bez niego) oraz "Sebą" na elektronicznej perkusji występowaliśmy jako grupa HEXER w warszawskim kultowym klubie Aurora. Nasze kompozycje znalazły się na płycie "Hexer CIVITAS DEI UNUS DOLOR" wydanej przez Galerię Kronika w Bytomiu (muzycznie płyta mieści się w stylistyce "electro body"). W nagraniach uczestniczył już nowy perkusista "ALDO" KIZEWETER, z którym obecnie pochodzący z Bydgoszczy, ale mieszkający w Lublinie basista "PREMA" i gitarzysta "SEBA" tworzą grupę WHITE BEET (BURAK CUKROWY).

ALICE HEXER tworzyła scenografię i występowała podczas festiwali muzyki psychedelic trans & techno w Grecji.

BARBARA KONOPKA znana jest z realizacji video, instalacji i fotogramów cyfrowych. Lecz zanim została artystką wizualną, była przede wszystkim profesjonalnym muzykiem. Gra na altówce i jest autorką projekcji komputerowych opartych na koncepcji INFEKCJI MEMETYCZNYCH.

Obecnie historyczne obrazy grupy STERNENHOCH znajdują się m.in. w Muzeum Okręgowym w mieście Bydgoszczy, gdzie w Galerii BWA wystąpiliśmy w lutym 2003 roku jako grupa HEXER. Grupa Sternenhoch występowała w 1986 roku 3 razy w Lublinie, teraz po raz pierwszy przedstawiamy w Lublinie nasz nowy projekt będący nawiązaniem do intermedialnych poszukiwań sprzed lat.

Max Hexer [Jerzy Truszkowski]