Galeria Nowy Wiek - Muzeum Ziemi Lubuskiej i Galeria BWA w Zielonej Górze
zapraszają na otwarcie dwóch wystaw - projektu Recall Moniki Weiss i Rolanda Schefferskiego

Monika Weiss, Całuny, BWA Zielona Góra
Kurator: Wojciech Kozłowski

Roland Schefferski, Z życia Europejczyków, Galeria Nowy Wiek / Muzeum Ziemi Lubuskiej
Kurator: Leszek Kania

 

Otwarcie wystaw: piątek 15.06, godz. 17:00 (Galeria Nowy Wiek MZL) / 18:00 (BWA Zielona Góra)
Wystawy czynne do: 08.07.2012


 

Monika Weiss - Całuny (szkic do projektu)

Czy miasta pamiętają? Mapy są płaskie, lecz historie miast zawierają stratosfery wydarzeń. Gdzie w topografii i w świadomości miasta możemy odnaleźć jego pamięć? Mapy Zielonej Góry zawierają pusty, nieoznaczony prostokąt terenu przy ulicy Wrocławskiej,naprzeciw centrum handlowego Focus Park. Teren ten wydaje się opuszczony, jest rumowiskiem położonym w centrum miasta. Mieszkańcy Zielonej Góry, z którymi rozmawiałam - również ci, którzy wychowali się nieopodal tego terenu, w większości nie znają jego historii.

Dziewiątego czerwca poleciałam małym samolotem nad Zieloną Górą, filmując ten teren oraz jego okolice. Ten lot jest początkiem projektu, który ewentualnie rozwinie się jako multimedialny dialog z mieszkańcami Zielonej Góry. Podczas drugiej wojny światowej opuszczony teren był obozem pracy przymusowej, który później stał się obozem koncentracyjnym przeznaczonym dla kobiet pochodzenia żydowskiego. Obóz został utworzony na terenie Niemieckiej Fabryki Wełny, Detsche Wollenwaren Manufaktur AG, która produkowała między innymi mundury dla potrzeb niemieckiej armii. (Na miejscu DMW znajduje się teraz centrum handlowe.) Podczas wojny około tysiąca młodych kobiet pracowało tam jako szwaczki, i stało się więźniami obozu koncentracyjnego podlegającego zarządowi KZ Gross-Rosen. Pod sam koniec wojny więźniarki zostały zmuszone do uczestnictwa w jednym z najtragiczniejszych marszów śmierci w historii drugiej wojny.

Parząc w dół z samolotu widzimy zadbane budynki otaczające ruiny byłego obozu,ukazując go jako pewnego rodzaju niezagojoną, lecz także już zapomnianą, ranę w centrum miasta. Podczas części performatywnej projektu, grupa młodych mieszkanek Zielonej Góry spędziła godzinę w milczeniu na terenie obozu, swoją obecnością nawiązując do nieobecności więźniarek. W projekcji filmowej w BWA twarze młodych mieszkanek Zielonej Góry patrzą w naszą stronę w milczeniu. Jednocześnie w drugiej projekcji obserwujemy młodą kobietę która zakłada i zdejmuje bandaże wokół swojej klatki piersiowej w geście obrony lub, być może, pieszczoty. Jej ciało jest naszym ciałem zbiorowym, anonimowym. Jest membraną pomiędzy „ja" a „światem" zewnętrznym. świadomość naszej marginalności podniesiona zostaje w rejony znaczenia poprzez spotkanie z pamięcią i historią.

Projekt “Całuny” rozważa rolę pamięci publicznej i zapomnienia w konstrukcji przestrzeni miasta, także urbanistycznej. W ramach tego projektu,mieszkańcy Zielonej Góry zaproszeni są do zaproponowania, jak możemy lub jak nie możemy pamiętać o kobietach, które zginęły w ramach systemowego planu zniszczenia. Odwiedzający wystawę są zaproszeni do wypełnienia ankiety i zaproponowania własnych pomysłów na zagospodarowanie terenu byłego obozu jako miejsca pamięci lub poprzez inne rodzaje dialogu.



----

Muzyka została skomponowana przez Monikę Weiss, z udziałem wokalisty operowego Anthony Roth Costanzo. Film stworzony przez Monikę Weiss, z udziałem Gillian Lipton oraz Kornelii Bagińskiej, Barbary Barszczewskiej, Ady Bednarek, Alicji Bienias, Magdy Chołuj, Sandry Dawidowicz, Małgorzaty Dobruckiej, Igi Drop, Kamili Gołdyki, Weroniki Jankowiak, Aleksandry Kubiak, Katarzyny Kulikowskiej, Marty Meuss, Sylwii Muchy, Apolonii Obuchowicz, Anny Perzyńskiej, Doroty Pillach, Maryny Ponomarenko, Agaty Roweckiej, Karoliny Spiak, Sofii Symkanycz i Michaliny Walicht.

 

Monika Weiss - Całuny-szkic do projektu, Galeria BWA w Zielonej Górze, 15.06.-07.07.2012

 

Monika Weiss jest polsko-amerykańską artystką, której sztuka bada relacje między historią i postpamięcią. Jej performatywne instalacje, filmy, obiekty i kompozycje dźwiękowe funkcjonują w kontekście fenomenologii ciała, gestu, śladu i enuncjacji. Przed powstaniem każdej pracy przeprowadza intensywny research, często współpracując z historykami lub archiwistami. Brytyjski krytyk sztuki Guy Brett twierdzi, że Weiss stwarza odmienne doświadczenie przestrzeni i czasu, który nie ma określonego końca lub celu, jest stały, trwa, umacniając się i pogłębiając ludzką obecność. Jej sztuka jest szczególnym i oryginalnym połączeniem technologicznych mediów (projekcja wideo) z archaicznym aktem rysowania. Dźwięk jest także istotnym elementem jej prac. Precyzyjnie skomponowany przez artystkę, przenosi bezdźwięczne sfilmowane akcje w inne rejony znaczeń. Wśród wystaw indywidualnych Weiss zwraca uwagę Five Rivers, pierwszy retrospektywny przegląd jej twórczości, zorganizowany przez Lehman College Art Gallery, City University of New York w 2005 roku. Najnowsze wystawy indywidualne włączają także Sustenazo w CSW Zamek Ujazdowski (Warszawa) oraz nadchodząca Sustenazo-LamentII w Muzeum Pamięci i Praw Człowieka w Santiago, Chile(2012-2013). Ostatnio jej prace były prezentowane m.in. w Muzeum Montanelli (Praga), Cisneros Fontanals Art Foundation (Miami), Frauenmuseum (Bonn), Kunsthaus Dresdenoraz North Dakota Museum of Art (Grand Forks). Monika Weiss jest Profesorem w Sam Fox School of Design and Visual Arts, Washington University in Saint Louis. Reprezentowana przez Galerie Samuel Lallouz w Montrealu, mieszka i pracuje w Nowym Jorku. Więcej informacji na temat jej twórczości:

http://www.streamingmuseum.org/content/monika-weiss/ 
http://www.lehman.edu/vpadvance/artgallery/gallery/WeissbyGuyBrett.HTM

http://www.obieg.pl/rozmowy/17637

 


Wystawa Całuny jest częścią - realizowanego przez Galerię BWA i Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze - wspólnego projektu Moniki Weiss i Rolanda Schefferskiego - Recall.

 

Współpraca pochodzących z Polski, a obecnie żyjących w Nowym Jorku i Berlinie, artystów Moniki Weiss i Rolanda Schefferskiego zainaugurowana została w 2009 roku wspólną wystawą zatytułowaną A Conversation – The Beginning w Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu. Kontynuacją zapoczątkowanego wtedy dialogu jest ich nowy projekt, który nosi tytuł RECALL.Przybrał on formę dwóch indywidualnych wystaw przygotowanych przez Galerię BWA i Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze. Projekt ten poświęcony jest obecności i krytyce kultury pamięci i jej roli w postrzeganiu przeszłości z aktualnej perspektywy. Jest poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie o możliwości i sposoby upamiętniania przeszłości i jej związki z teraźniejszością.

 

W projekcie zatytułowanym CałunyMonika Weiss koncentruje się na tematyce związanej z byłym obozem pracy przymusowej dla kobiet, stworzonym przy Deutsche Wollenwaren Manufaktur AG podczas wojny. Zakład ten był jednym z największych w Niemczech, a włókiennictwo w Zielonej Górze - ówczesnym Gruenbergu - należało do najlepiej rozwiniętych gałęzi tutejszego przemysłu. Przed powstaniem tego obozu kobiety były pracownicami przymusowymi w niemieckich zakładach tekstylnych, a po wydaniu zarządzenia, że Żydzi nie mogą porusza się bez nadzoru, zakład przekształcono w obóz koncentracyjny, przypisując go najbliżej położonemu obozowi w Gross-Rosen. W ciągu jednego dnia pracownice przymusowe stały się więźniarkami poddanymi wszelkim rygorom obozu koncentracyjnego. Na wystawie Całuny zostanie zaprezentowane między innymi wideo z performansu odnoszącego się do tych wydarzeń, zrealizowane z udziałem mieszkańców.Filmując teren byłego obozu koncentracyjnego z lotu ptaka,Weiss pokazuje również rejony przylegające do niego, które są obecnie zamieszkane. Miejsce byłego obozu, jego dewastacja i opuszczenie - stwarza pozory nieobecności a jednocześnie pozostaje wyrwą, dosłownym i metaforycznym brakiem w przestrzeni miasta. Grupa miejscowych kobiet będzie przebywać na terenie byłego obozu przez kilka godzin, swoją obecnością nawiązując do nieobecności kobiet, które tutaj pracowały i które poszły potem w marszu śmierci. Głosy mieszkańców Zielonej Góry staną się także częścią abstrakcyjnej kompozycji muzycznej. Projekt Całuny zawiera także drugie wideo ukazujące zbliżenie anonimowego popiersia młodej kobiety. Jej dłonie stopniowo zdejmują i ponownie zakładają bandaż, jej ruchy są powolne, zawieszone pomiędzy pieszczotą i bólem, nawiązując do etymologii słowa "całun". Podobnie jak w jej innych pracach z ostatnich lat, Weiss nawiązuje do archaicznych tradycji lamentu jako zorganizowanego działania i reakcji wobec wydarzenia historycznego.Tytułowe Całuny otwierają przestrzeń specyficznego wydarzenia, które w kontekście rytuału lamentu i pamięci, istnieje poza konkretnym czasem, a więc także obecne w tej chwili.

 

Roland Schefferski stworzył instalację zatytułowaną Z życia Europejczyków pod wpływem inspiracji zbiorem szklanych przezroczy znajdujących się obecnie w kolekcji Muzeum Ziemi Lubuskiej. Powstały one na początku dwudziestego wieku i pochodzą ze zbiorów Berlińskiej Gminy Żydowskiej. Ich motywami są m.in.portrety,pejzaże, architektura żydowska, dzieła sztuki i zabytki z różnych okresów historii sztuki. Świadczą one o dużym zainteresowaniu berlińskich Żydów zarówno kulturą własną, jak też o ich otwartym nastawieniu wobec innych kultur. Zaledwie ślady tej kultury są obecne w niemieckim i polskim życiu codziennym. Ona sama w środkowej Europie zdawałoby się jeszcze ciągle żywa, została niemalże nieodwracalnie zniszczona. Powstała we współpracy z Muzeum Ziemi Lubuskiej wystawa jest próbą wyrażenia takiego stanu rzeczy. Składają się na nią instalacja oraz multimedialna prezentacja wybranych motywów tych przezroczy. W pierwszej części wystawy pokazane będą wyeksponowane prawie na wyciągnięcie ręki, a jednak nieosiągalne,puste - pozbawione motywów - szklane diapozytywy. W jej drugiej części, niejako na zasadzie odwrócenia tego wizualnego efektu, pojawia się będą same motywy tych poprzednio jako „pustych" widocznych obrazów. Roland Schefferski kontynuuje w instalacji Zżycia Europejczyków koncepcję realizowanego przez niego od lat cyklu „Empty Images". Podobnie jak w początkowych pracach z tego cyklu, decydując się na pustkę jako środek artystycznej ekspresji, próbuje uwolnić nas od stereotypowych obrazów, które często zawładają naszym umysłem. To właśnie nasze wyobrażenia jako obrazy powstające przeważnie pod wpływem kolektywnych przekazów, z sukcesem konkurują z prawdą historyczną. Kwestia żydowska w jego artystycznych rozważaniach nabiera jednak charakteru pewnego rodzaju sytuacji modelowej. Nawet jeżeli poświęcone są one kulturze żydowskiej to jednak nie ograniczają się jedynie do niej,a dotyczą wszystkich kultur. Schefferski koncentruje się na procesie funkcjonowania pamięci i roli jaką odgrywają przy tym obrazy, które w sobie nosimy. Narzucone nam z zewnątrz wyobrażenia będące rezultatem manipulacji obrazu danej kultury zniechęcają do poznania przeszłości i utrudniają uniknięcie instrumentalizacji kultury pamięci. http://www.mzl.zgora.pl/index.php?url=Schefferski

 

Roland Schefferski w zależności od potrzeb wynikających z jego artystycznych koncepcji używa do ich realizacji różne media. W swoich pracach przyjmuje rolę krytycznego analityka codziennej rzeczywistości, nierzadko przewrotnie wykorzystując ją do celów artystycznych. „To sztuka w znacznym stopniu społecznie „zaangażowana",skupiona na problemach i zjawiskach otaczającego świata, krytyczna wobec obowiązujących współcześnie systemów wartości. Daleka jednak od aktualności politycznych i koniunkturalizmu." napisał na okoliczność jego wystawy indywidualnej Inwentaryzacja w Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze jej kurator Leszek Kania.Oprócz ekspozycji w przestrzeniach instytucjonalnych artysta realizuje swoje projekty również w przestrzeni publicznej. Na przykład oddał w komis swoje prace w antykwariacie w Gdańsku,eksponował na ulicach Warszawy billboardy z napisem „Stwórz sobie własny obraz Berlina", w trakcie swoich spacerów we Frankfurcie nad Odrą i Słubicach oraz w Warszawie gubił specjalnie na tą okazję wybite monety lub wypożyczał zwiedzającym wystawy w różnych miastach, a ostatnio w Berlinie ubrania naznakowane wyszytymi obrysami ludzkich sylwetek. Instalował swoje prace także w brandenburskich ogrodach lub w zabytkowej Świątyni Pomony w Poczdamie. Jego aktualna interwencja realizowana jest w bibliotekach publicznych w niemieckich i polskich miastach przygranicznych. Schefferski wystawiał głównie w Europie i Ameryce Północnej.Mieszka i pracuje w Berlinie.

http://www.interventur.de
http://artpositions.blogspot.de/2009/12/roland-schefferski.html



Recall: Monika Weiss, Shrouds [06.15-07.08.12]

 

BWA in Zielona Góra and Muzeum Ziemi Lubuskiej in Zielona Góra invite you to the opening reception of two solo exhibitions, “Monika Weiss-Shrouds” and “Roland Schefferski-From the Life of Europeans”. The exhibitions are related thematically andco-organized by two institutions under the title “Recall”.

 

Monika Weiss - Shrouds 

BWA Zielona Góra

Curator: Wojciech Kozłowski

Roland Schefferski - From The Life of Europeans


Muzeum Ziemi Lubuskiej in Zielona Góra – Galeria Nowy Wiek


Curator:Leszek Kania

 

Opening Receptions: Friday 06/15/12


05:00PM Muzeum Ziemi Lubuskiej in Zielona Góra – Galeria Nowy Wiek


06:00PM BWA Zielona Góra



 

Bothexhibitions will remain on view through 07/08/12

 

 

MonikaWeiss-Shrouds

 

Docities remember? Maps of cities are flat, yet their histories containvertical strata of events. Where in the topography and consciousnessof a city can we locate its memory? Maps of the Polish city ZielonaGóradepict an empty unmarked rectangular area located on WrocławskaStreet, across from the Focus Park shopping mall. Located centrallywithin the city this area looks abandoned, being composed mostly ofbroken masonry and wood debris. Inquiries to citizens of Zielona Góraindicate that many of them do not know the history of this abandonedarea, including those who grew up near the site.

 

OnJune 9th I flew on a small airplane to film this territory and itssurroundings. The flight marked the beginning of my new project thatwill eventually develop into a multimedia dialogue with the citizensof Zielona Góra.During the Second World War the site was a forced labor camp, whichlater became a concentration camp designated primarily for Jewishwomen. The camp was developed on the site of the German wool factory,DeutscheWollenwarenManufaktur AG,which supplied the German war machine with military clothing. (Ithas since been converted to a shopping mall.) During the war about1,000 young women worked there as seamstresses and eventually becameprisoners of the concentration camp complex governed by KZGroß-Rosen. Towards the very end of the war the prisoners were senton one of the most tragic of the forced Death Marches where many ofthem died.

 

Lookingdown from the airplane we see well-kept buildings surrounding theruins of the former camp, as though it were an open yet forgottenwound in the body of the center of the city. During the performativephase of the project, a group of young women from Zielona Góraspent one hour insilence onthe site of the camp, evoking the absence of the prisoners throughtheir presence. In the video projection screening at the BWA,the faces of the young women look towards us in silence. In anotherpart of the projection we observe a young woman wrapping bandagesonto her chest in a gesture of defense, or perhaps caress. Her bodystands for our common body, anonymous as if it were a membranebetween the self and the external world. Awareness of our marginalitybecomes elevated into the realm of meaning through our briefencounter with memory and history.

 

“Shrouds”considers aspects of public memory and amnesia in the construction ofthe space of a city and its urban planning. As part of this project,citizens of Zielona Góraare invited to propose how we choose to remember, (or not) the womenprisoners who perished there, and how this fulfilled the goals of asystematic destruction of an entire population. Visitors to theexhibition will be invited to respond to a questionnaire in order topropose their own ideas for the development of the area, whether as asite of commemoration, or through other forms of dialogue.

 

Musiccomposed by Monika Weiss, with participation of opera vocalistAnthony Roth Costanzo. Film was created by Monika Weiss, withparticipation of Gillian Lipton and Kornelia Bagińska, BarbaraBarszczewska, Ada Bednarek, Alicja Bienias, Magda Chołuj, SandraDawidowicz, Małgorzata Dobrucka, Iga Drop, Kamilia Gołdyka,Weronika Jankowiak, Aleksandra Kubiak, Katarzyna Kulikowska, MartaMeuss, Sylwia Mucha, Apolonia Obuchowicz, Anna Perzyńska, DorotaPillach, Maryna Ponomarenko, Agata Rowecka, Karolina Spiak, SofiaSymkanycz and Michalina Walicht.

 

Monika Weiss - Shrouds,Galeria BWA in Zielona Góra, 06.15-07.08.2012

 

 

MonikaWeiss isa Polish-American artist whose work examines relationships betweenhistory and postmemory. Her performative installations, films,objects and sound compositions, function in the context of thephenomenology of body, gesture, trace and enunciation. Theartist often conducts an intensive research, collaborating withhistorians or archivists. In the words of British art critic GuyBrett Weiss’ performative installations “provide an alternativeexperience of space and time, which is not end-driven but steady andenduring, establishing and deepening a human presence. Her art is aunique combination of technological media (video projection) and theancient activity of drawing. Sound is also an important element,meticulously composed by the artist it lifts silent filmed actionsinto another realm of meaning. Organized by Lehman College ArtGallery, City University of New York in 2005, “Monika Weiss-FiveRivers” was the first retrospective exhibition of the artist’swork to date. Recent individual exhibitions include also “Sustenazo”at the Centre for Contemporary Art in Warsaw. Upcoming is “Sustenazo(Lament II)” at the Museum of Memory and Human Rights in Santiago,Chile (2012-2013). Recent exhibitions include also Muzeum Montanelli,Prague, Kunsthaus Dresden and Cisneros Fontanals Art Foundation,Miami. Monika Weiss is currently professor at Sam Fox School ofDesign and Visual Art, Washington University in St. Louis.Represented by Galerie Samuel Lallouz, Montreal, she lives and worksin New York City.

http://www.streamingmuseum.org/content/monika-weiss/ 
http://www.lehman.edu/vpadvance/artgallery/gallery/WeissbyGuyBrett.HTM

http://www.obieg.pl/rozmowy/17637

 

Basedin New York City and in Berlin respectively, Monika Weiss and RolandSchefferski are artists of Polish origins who began their dialogue in2009 with an exhibition “A Conversation-The Beginning” atthe Centre for Contemporary Art Galeria EL in Elblag, Poland. Twoexhibitions presented in Zielona Góra coexist under the title“Recall” and were organized collaboratively by two neighboringinstitutions, the BWA in Zielona Góra and Muzeum Ziemi Lubuskiej inZielona Góra – Galeria Nowy Wiek. While Weiss and Schefferskiexplore cultural memory from different viewpoints, they both seek toquestion possibilities and methods of commemorating the past andprobe its multiple relationships with contemporaneity.

MonikaWeiss - Shrouds exploresthemes related to WWII and focuses on a former concentration camp forwomen, which was located within the center of Zielona Góra. The campwas created in DeutscheWollenwaren Manufaktur AG,one of the largest textile industries in Germany, and one of the mostsuccessful trades in Zielona Góra (Gruenberg). At first, womenworked in DWM as forced laborers. In April 1944 the supervision overthe camp was taken over by the management of the concentration campKZ Groß-Rosen. Within a day, the workers became prisoners, submittedto all atrocities of a life in a concentration camp. In January 1945,the imprisoned women began one of the longest and the most tragicmarches of death of World War II. The exhibition Monika Weiss-Shroudsincludes parts of the artist’s film based on her performance withthe participation of local women from Zielona Góra, conducted on thesite of the former camp, which is now an abandoned ruin. From a smallairplane, Weiss filmed what used to be the territory of the camp,showing nearby areas inhabited today by the citizens of the city. Thedevastation and abandonment of the site provide an illusion ofabsence. Simultaneously the physical and metaphorical emptinessembedded at the heart of the city, recalls presence of something thatwas once there. For her sound composition Weiss recorded voices oflocal inhabitants. “Shrouds” includes also a second videoprojection showing a woman's torso. Her slow-moving hands graduallytake off and put on bandages, relating to the etymological meaning ofthe Polish word “całun” (“shroud”). Similarly to theartist’s other recent projects, “Shrouds” draws on the ancienttraditions of lamentation, historically performed by organized groupsof women in response to loss and war. The project opens up the spaceof a historical event in the context of lament and memory,positioning it outside of linear time, as something that is stillpresent.

 

RolandSchefferski - From The Life of Europeans wasinspired by a collection of original transparencies archived inMuzeum Ziemi Lubuskiej in Zielona Góra. The transparencies were madein the early 20th century and came from the Berliner JewishCommunity. Their motives include portraits, landscapes, Jewisharchitecture, as well as artworks and relics from various historicaltimes. Subjects represented testify to the fact that Jewish people inBerlin were not only interested in their own culture but also open toother cultures. Today, in contemporary German and Polish everydaylife, only traces of those cultural artifacts remain. The cultureitself however, while almost irreversibly destroyed, seems to liveon. The exhibition was realized in cooperation with Muzeum ZiemiLubuskiej in Zielona Góra and aims at expressing this conjuncture.Included are installation and multimedia presentation of the selectedmotifs presented in the transparencies. First part of the exhibitionfeatures glass transparencies that are empty, thus not available anddeprived of the motifs. In the second part of the installation, thevisual effect is reversed, and we see only the motifs themselves,projected and as if appearing again. In The Life of EuropeansSchefferski continues his concept of “Empty Images”, which theartist frequently realized in the past. Similar to his early works inthe series, having decided to use emptiness as means of his artisticexpression, Schefferski attempts to set us free from stereotypicalimages that often capture our mind. Our notions of images are oftencreated under the influence of collective messages, whichsuccessfully concur with historical facts. The Jewish issue in hisartistic considerations becomes a model situation. While the projectrefers to Jewish culture, it does not limit itself to only this oneculture, rather, it applies to all cultures. Schefferski focuses onthe functioning of memory and the role of the images that we carry.As a result of manipulations by the particular culturerepresentation, the imposed from the outside images discourage ourlearning of the past and make it difficult to avoid theinstrumentalisation of memory.

http://www.mzl.zgora.pl/index.php?url=Schefferski

RolandSchefferski usesvarious media to realize his artistic concepts, according to theirrequirements. In his work the artist takes a role of a criticalanalyst of everyday reality, often perversely using it for artisticpurposes. "It's an art - to a large extent - socially "engaged",focused on issues and phenomena of surrounding world, critical ofexisting value systems. But far from political news and opportunism"- wrote curator Leszek Kania, on the occasion of the artist’sprevious solo exhibition 'Inwentaryzacja' (Stocktaking) atMuzeum Ziemi Lubuskiej in Zielona Góra. In addition to projectscreated within institutional spaces the artist also realizes hisworks often in public spaces. For example Schefferski wascommissioned to create work in an antique store in Gdańsk; exhibitedon the streets of Warsaw with a billboard saying "Create yourown image of Berlin"; during his walks in Frankfurt (Oder),Słubice and Warsaw - he lost coins minted for this occasion; andlent the exhibition visitors' in different cities - recently inBerlin - clothes marked with embroidered human silhouettes. He alsoinstalled his works on the site of the gardens in Brandenburg and ina historic Temple of Pomona in Potsdam. His current intervention isrealized at public libraries in German and Polish border towns.Schefferski exhibited mainly in Europe and North America. He livesand works in Berlin.

http://www.interventur.de


http://artpositions.blogspot.de/2009/12/roland-schefferski.html