Zapraszamy w poniedziałek 26 listopada o godzinie 18:00 na prezentację projektu Alicji Żebrowskiej i Jacka Lichonia
"Protozwiązki - upłynnianie infiltronu jako droga krzyżowa - stacja III".

 


Na kolejny pokaz upłynniania infiltronu jako drogi krzyżowej złożą się dwa filmy.

Pierwszy - Protozwiązki - powstał specjalnie dla tej stacji w wyniku pobytu gościnnego autorów w galerii BWA w Zielonej Górze. Stanowi on element konstruujący sieć historyczną drogi krzyżowej, której wyznacznikiem jest poszukiwanie źródeł - wewnętrzny rytuał infiltronu. Autorzy docierając do źródeł wodnych danego miasta, po drodze odkrywają zapomniane, czy nawet wymazane z pamięci historycznej, losy Polaków. Konstrukcja fabuły filmu jest nieliniowa. Narracja tworzona jest poprzez asocjacje znaczeń, wyobrażeń, skojarzeń i faktów. Całość jest próbą zobrazowania miejsca i ludzi, którzy musieli dawną swoją tożsamość z utraconych ziem, udomowić na obcych im kulturowo terenach. Wątki te powiązane są z historią rzeki Złota Łącza oraz pradziejami cywilizacji łużyckiej. Drugi film - Protofabuła - jest ahistoryczną relacją z wybranych najważniejszych rytuałów jakie autorzy wykonali w przeciągu ostatnich 14 lat. Akcja budowana jest w oparciu o wtórnie wygenerowane związki pomiędzy poszczególnymi działaniami.

Infiltron to dzieło otwarte, które jest realizowane od 1997 r. Polega na wyznaczonym przez jego autorów sposobie uczestnictwa w życiu społecznym różnych kultur, ich zwyczajach, obrzędach, rytuałach i ceremoniach, a także wytwarzaniu własnych form infiltracji.

Alicja Żebrowska (ur. 1956) studiowała w Instytucie Wychowania Artystycznego Uniwersytetu im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Dyplom rzeźbiarski obroniła w 1981 roku. Swoją edukację uzupełniała także na Wydziale Rzeźby Wyższej Szkoły Sztuk Stosowanych w Wiedniu (1990-1992). Wczesne prace Alicji Żebrowskiej stanowiły antropomorficzne rzeźby-asamblaże i projekty z zakresu land-artu. W pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych Żebrowska zaczęła też tworzyć instalacje wideo, w których łączyła elementy wizualne, dźwiękowe i zapachowe, próbując odtworzyć nastrój i uczucia towarzyszące różnym czynnościom. Około 1993 roku wystąpienia Żebrowskiej radykalizują się, artystka zaczyna posługiwać się bardziej kontrowersyjnym językiem wypowiedzi. Szybko nadana jej została etykietka skandalistki. Wiązało się to także z coraz bardziej określoną tematyką jej prac - kwestią płciowości, androgyniczności, obszarami cielesnych tabu i zakazanej seksualności, odpychającej i fascynującej jednocześnie. Żebrowska podjęła zwłaszcza problemy konstruowania własnej tożsamości, transseksualności, zarówno w warstwie mityczno-symbolicznej, jak i rzeczywistej. W ostatnich projektach Alicja Żebrowska skupia się na jednostce funkcjonującej w systemie gospodarki kapitalistycznej. Od 1997 roku Żebrowska współpracuje z Jackiem Lichoniem nad projektem o nazwie Infiltron, którego częścią są wykonywane przez nich rytuały z wielu dziedzin życia, według obrządków różnych religii i zasad społecznych różnych kultur. Artyści przestrzegają obowiązujących reguł i form, jednocześnie je modyfikując. Projekt ma charakter otwarty, bo - jak piszą artyści - "prezentacja dzieła jest jego tworzeniem". Kolejne odsłony Infiltronu przybierają odmienne formy i nazywane są przez twórców Upłynnieniami. Mieszka i pracuje w Krakowie.


Fragment tekstu Karola Sienkiewicza, 
www.culture.pl

oglądaj zapowiedź

Jacek Lichoń o upłynnianiu infiltronu