Zapraszamy w piątek 22 lutego o godzinie 19:00 na otwarcie wystawy Jarka Jeschke i Agnieszki Hałas Patria o Muerte - Ojczyzna albo śmierć - cz. 2
Wystawa będzie czynna do 17.03.2013.

 


 

Oko na Fidela
Chatę w Cienfuegos mamy przedziwną. Wysokie sufity, dużo pomieszczeń, stare meble, w środku budynku patio z roślinami. Na malutkim bujanym fotelu mogłoby siedzieć pokraczne dziecko, a zza rogu wyskakiwać karzeł. Aż strach pomyśleć co kryją pokoje, które są dla nas niedostępne. A wchodzić, nie wiedzieć czemu, nie wolno nam np. do kuchni. Dom prowadzą dwie stare siostry. Cichutko przemyka jeszcze jakaś chuda pani w średnim wieku. Zerka z daleka, potem szybko wbija wzrok w podłogę i wraca do zamiatania. Nad biurkiem wisi portret Che Guevary, a nad telewizorem duży plakat Fidela. Co tu kryć - ma facet charyzmę. Nawet meczu nie da się obejrzeć. Rooney przy piłce, a wzrok ucieka wyżej. I patrzysz jak zaczarowana na mundurowego przy mównicy. Na ścianie w salonie (ech, mało proletariackie pomieszczenie) jest dyplom od Partii, a w drugiej ramce dowód nadania Titulo de Maestro Normal. Lepiej się nie zastanawiać co to znaczy. Przed nami pierwsza noc.
- fragmenty dziennika podróży wypalanietraw.blox.pl

Nasz pobyt na Kubie trwał 2 miesiące (czerwiec-lipiec). W tym czasie udało nam się objechać niemal całą wyspę. Wybraliśmy się tam, by zobaczyć jak funkcjonuje sztuka w systemie totalitarnym, jak artyści radzą sobie w tym systemie, w końcu jak wygląda życie zwykłych ludzi w komunie. Dlaczego ten temat i dlaczego Kuba? Jesteśmy rocznikami 77 i 80, nasze dzieciństwo przypadło więc na ostatnie lata komunizmu. Komunizm jest czymś, co nas w pewien sposób ukształtowało. Podróż na Kubę wynikała z chęci poznania, zrozumienia i doświadczenia komunizmu. A Kuba? Kuba to miejsce magiczne, w pewien sposób bajkowe.

Pierwsza część wystawy prezentowana była w galerii Art Agenda Nova w Krakowie, 18.01-15.02.2013
Projekt zrealizowany w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego


Agnieszka Hałas (ur. 1980) ukończyła dziennikarstwo na Wydziale Nauk Społecznych i malarstwo na Wydziale Artystycznym (studia licencjackie) Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz studia podyplomowe Public Relations na Uniwersytecie Wrocławskim. Publikowała na łamach Gazety Wyborczej i Gazety Lubuskiej. Aktualnie pracuje jako dziennikarka w Regionalnej Telewizji Lubuskiej. Zajmuje się tematyką związaną z kulturą i sztuką. Interesuje ją język propagandy i manipulacja w mediach.

Jarek Jeschke (ur. 1977) studiował w pracowni malarstwa prof. Stanisława Kortyki na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego (dyplom 2004). Jest laureatem VIII edycji programu stypendialnego Młoda Polska przyznawanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach którego zrealizował projekt Patria o Muerte. Brał udział w wielu wystawach indywidualnych m.in. Principium w Art Agenda Nova w Krakowie (2009), Żelazny w Laboratorium Sztuki, Wozownia w Toruniu 2010) i Fundacji Salony w Zielonej Górze (2011) oraz zbiorowych, m.in. Fragmentos w Miejscu Projektów Zachęty w Warszawie (2012/2013), czy Grüsse aus Zielona Góra w Museum Junge Kunst we Frankfurcie nad Odrą (2010). 

 ----

[Scroll down for English]

Eye on Fidel
Hut in Cienfuegos is bizarre. High ceilings, many rooms, old furniture, a patio with plants in a middle of a building. A clumsy child would be sitting on a tiny rocking chair and a dwarf would jump from the corner. It's scary to think what remains hidden in the rooms that are unavailable for us. And - to our surprise - we're not allowed to enter the kitchen. Home is run by two old sisters. Quietly sneaks a thin middle-aged lady. She glances from the distance, then quickly stares at the floor and goes back to sweeping. Above the desk hangs a portrait of Che Guevara and a large poster of Fidel above TV. What is there to hide - the guy has charisma. Even the match can not be viewed. Rooney takes the ball but you cannot help looking above. And you look, like enchanted, to the uniformed man at the podium. On the wall in the living room (oh, little proletarian room) is the degree of the party and in another frame - evidence of Titulo de Maestro Normal, better not to think what it means. First night to come. 
- from the travel diary www.wypalanietraw.blox.pl

Our visit to Cuba lasted two months (June-July). At that time, we were able to drive around almost the entire island. We went there to see how works the art in a totalitarian system and how artists cope with this system, in the end - how the ordinary people live in the commune. We were born in 1977 and 1980, so our childhood coincided with the last years of communism. Communism is something that shaped us to some extent. Travel to Cuba resulted from the desire of knowledge, understanding and experience of communism in a place of magic, a kind of fairy tale - that seemed Cuba.

The exhibition was previously presented in Art Agenda Nova gallery in Cracow, 18.01-15.02.2013. 
Project is realised from the Ministry of Culture and National Heritage fund. 

Agnieszka Hałas (b. 1980) graduated from the University of Zielona Góra and University of Wrocław. She published in Gazeta Wyborcza and Gazeta Lubuska. Currently works as a journalist for a Regionalna Telewizja Lubuska. She is interested into the propaganda language and media manipulation. 

Jarek Jeschke (b. 1977) studied painting at the studio of Stanisław Kortyka - Art Department, University of Zielona Góra (MA 2004). He was given the Młoda Polska scholarship from the Ministry of Culture and National Heritage and realised his project Patria o Muerte. He had solo exhibitions, e.g. Prinicipium, Art Agenda Nova (2009), Żelazny at Art Laboratory Wozownia,Toruń (2010) and Salony Foundation, Zielona Góra (2011) and group exhibitions, e.g. Fragmentos at Miejsce Projektów projectspace of Zachęta in Warsaw (2012/2013), Gruesse aus Zielona Góra in Museum Junge Kunst, Frankfurt Oder (2010).