Jolanta Marcolla

Własny pokój

kuratorka: Marika Kuźmicz
Display: Agnieszka Lasota

otwarcie 24.10 g. 19:00
godz. 19:30 pokaz filmów Arton Review. Wokół Formy Filmowej
Barbara Kozłowska / Paweł Kwiek / Jolanta Marcolla / Agnieszka Lasota / Laura Pawela / Amanda Wieczorek
Po pokazie zapraszamy na panel z udziałem Jolanty Marcolli

 


 

Większość prac Jolanty Marcolli - jej filmy, fotografie, w tym niezwykłe fotograficzne kolaże, a także wideo - pierwsze kobiece realizacje w Polsce tym medium, powstało w ciągu jednej dekady, w latach 70. Na wystawie prezentowane są prace zrealizowane w każdym z tych mediów. Fotografie mają charakter niekiedy wręcz intymny, często są autoportretami w prywatnych wnętrzach, czasem fotografiami tych wnętrz. Prace wideo powstały w telewizyjnym studiu, z udziałem osób trzecich, filmy natomiast artystka realizowała w przestrzeni publicznej. Pomimo tego, że Jolanta Marcolla była istotnie obecną na ówczesnej scenie niezależnej awangardy, inicjatorką i uczestniczką wielu wystaw, a także autorką ważnych tekstów teoretycznych, jej twórczość nie doczekała się opracowania, a mówiąc wprost - po wycofaniu się artystki z działalności na początku lat 80. - została w zasadzie zapomniana. Dziś jej prace są ponownie odkrywane i domagają się nowego odczytania, wnosząc nową wartość w obraz polskiego art worldu, jednocześnie znacząco poszerzając mapę sztuki feministycznej.

Jolanta Marcolla (ur. 1950) Studiowała w trybie indywidualnym na Wydziale Malarstwa PWSSP we Wrocławiu (dyplom 1974). Autorka prac z wykorzystaniem fotografii, filmu i video. Współzałożycielka i członek grupy twórczej Galeria Sztuki Aktualnej, która w latach 1972-1975 brała udział w wielu wydarzeniach artystycznych w kraju i za granicą m. in: „Pokaz 12" Galeria Permafo, (Wrocław 1972), „Świadomość Możliwości", Galeria Akumulatory, (Poznań 1973), „Art and Informatic", Studio Agora, (Maastricht, Holandia, 1974). Od 1975 artystka podjęła indywidualną aktywność artystyczną. Wystawia m. in: „Pokaz filmów i dokumentacji", Galeria Labirynt, (Lublin 1976), „C. D. N. Prezentacja Sztuki Młodych", (Warszawa 1977), „Z archiwum Filmu Eksperymentalnego" (Warszawa, Poznań, Nowy Jork 2002/03), „1, 2, 3 ... Awangarda" (CSW, Warszawa 2007); Künstlerhaus Stuttgart, Niemcy 2007, sala rekalde, Bilbao Hiszpania 2007 / 2008; Z archiwum Filmu Eksperymentalnego, Warszawa, Poznań 2002, Nowy Jork 2003; „Konceptualizm. Medium fotograficzne", Muzeum Miasta Łodzi, Łódź 2010; „Polska Fotografia Konceptualna", Freies Museum - Berlin 2011, „Sunrise", Galeria Starter, Warszawa 2014, „Własny pokój", Fundacja Arton, Warszawa 2015, „If you don't know me by now you will never never never know me", Fundacja Arton, Warszawa 2016, „Video Killed the TV Star", Fundacja Arton, Warszawa 2017, „Kino-Oko. Wokół Wiertowa i konstruktywizmu, Galeria Arsenał, Białystok 2017

Kuratorka: Marika Kuźmicz

Display: Agnieszka Lasota

__

Arton Review. Wokół Formy Filmowej to przegląd polskiego filmu eksperymentalnego oraz sztuki wideo, realizowany od 2014 roku przez Fundację Arton. Punktem wyjścia jest nasza baza polskiej sztuki awangardowej lat 60. I 70. Zgromadzone w niej materiały są inspiracją dla twórców młodszej generacji.

Do udziału w tegorocznej edycji zaprosiliśmy Agnieszkę Lasotę, Laurę Pawelę i Amandę Wieczorek.

Agnieszka Lasota przyjrzała się archiwum Barbary Kozłowskiej, artystki będącej niegdyś jedną z kluczowych postaci konceptualnej sceny wrocławskiej, i w efekcie powstał film The Line (All this can be seen anywhere),portret artystki, ale przede wszystkim swoista podróż metaforyczna. To właśnie z podróżowania Kozłowska uczyniła główne medium swojej sztuki.

Laura Pawela, odnosząc się do własnych doświadczeń w pracy z medium filmowym oraz pracy w telewizji, stworzyła film, będący dialogiem z współtwórcą Warsztatu Formy Filmowej, Pawłem Kwiekiem i jego filmem Ja i telefon z 1972 r.

Amanda Wieczorek filmem The False Mirror syntetycznie spuentowała twórczość Jolanty Marcolli, głównie teoretyczne teksty artystki i prace powstałe w czasie, kiedy w 1975 r. odbywała praktykę w telewizji.

Po przeglądzie zapraszamy na panel z udziałem artystek, które opowiedzą, czym dla nich i dla ich sztuki jest odkrywanie przeszłości polskiej sztuki i z jakiego rodzaju archiwami do tej pory pracowały.

 

Program filmowy:

Agnieszka Lasota The Line (All this can be seen anywhere), 2017, 11'30''

Laura Pawela Ja i horyzont, 2017, 7'00''

Amanda Wieczorek The False Mirror, 2017, 2'54''

Paweł Kwiek Ja i telefon, 1972, 6'03''

Jolanta Marcolla Reakcja wymuszona, 1976, 1'20''

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

 

 

Zgoda na fotografowanie, filmowanie

Uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych w galerii jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na fotografowanie, filmowanie jak i na edycję, kopiowanie, publikowanie i dystrybucję owych materiałów do celów promocji wydarzeń.