Warsztaty towarzyszące wystawie „Po drugiej stronie lustra”... podczas których dzieci obejrzały obrazy i rzeźby z kolekcji Muzeum Sztuki współczesnej Brandenburgii. W trakcie spotkania zwróciły szczególną uwagę na jeden z prezentowanych obrazów Klausa Kilischa pt. „Holbein”, który był pretekstem do przedstawienia niemieckiego malarza epoki renesansu, tworzącego ponad 500 lat temu.- Hansa Holbeina. Jego obraz pt „Ambasadorowie” z 1533 roku, był inspiracją dla współczesnego artysty.
Co łączy te dwa obrazy? Na to pytanie dzieci szukały odpowiedzi, spoglądając na ścianę galerii i na zdjęcie w albumie. Zagadka nie była trudna. W obu na pierwszym planie pojawia się ten sam owalny kształt, który bardzo szybko został odnaleziony. Natomiast padały różne odpowiedzi cóż to może być? Na pierwszym planie w obu przypadkach  umieszczona została anamorfoza- przekształcenie przedmiotu, którą mogliśmy „odszyfrować”. spoglądając
na obraz pod odpowiednim kątem. Wykorzystując do tego lustro,które okazało się bardzo ciekawym doświadczeniem optycznym. Płyty winylowe, papierowe okładki płyt przyklejone do obrazu Klausa Kilischa, były okazją
do zapoznania i wyjaśnienia dzieciom czym jest kolaż.

Podczas pracy twórczej, przedszkolaki stworzyły wspólna kompozycję z gotowych krągłych przedmiotów- guziki, taśmy, talerze i płyty muzyczne itp. Następnie odrysowały okrągłe przedmioty, a największe kontury zarysowały. Do tego zadania  wykorzystały ołówki -twarde (symbol H) lub bardziej miękkie (B). Podczas tego ćwiczenia przedszkolaki mieli okazję do eksperymentowania z narzędziami rysunkowymi, a Ich zadaniem było uzyskać jak najwięcej gradacji tonalnej i stworzenie  wrażenia trójwymiarowości.
Najmniejsza płyta kompaktowa CD okazała się ciekawą lustrzaną powierzchnią, a migające się tęczowe kolory, były pretekstem do rysowania tego co widzimy w naszym zwierciadle. Kolejnym zadaniem, było stworzenie okładki do naszej płyty. W formie kwadratu, przy użyciu kolorowych taśm, Dzieci tworzyły kompozycje z linii pionowych i poziomych- odzwierciedlające spokój i ciszę, lub linii skośnych, które obrazowały ruch i dynamikę. Najtrudniejszym zadaniem okazało się wykonanie malarskiego tła, za pomocą dwóch kolorów podstawowych – żółtego i niebieskiego, dzieci miały uzyskać jak najwięcej odcieni koloru zielonego. Ważny był spontaniczny gest, który zmienił się
w zdecydowane i ekspresyjne pociągnięcia pędzla.


Cele zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym:
-zapoznanie dzieci z przestrzenią Galerii BWA w Zielonej Górze,
-dostrzeżenie różnorodności sztuki współczesnej,
-zdobywanie wiedzy o różnorodnych sposobach wyrazu artystycznego, na przykładzie aktualnej wystawy,
-poznanie nowych technik rysunkowych i malarskich,
-rozwijanie uzdolnień i wyobraźni, zwiększenie sprawności manualnych,
-kształtowanie umiejętności współpracy w grupie i pomagania sobie nawzajem,
-doskonalenie umiejętności posługiwania się różnymi narzędziami i materiałami plastycznymi,
 -rozwijanie twórczej inicjatywy dziecka, pomysłowości, a przede wszystkim wiary we własne siły,

prowadzenie: Małgorzata Dobrucka,

10 i 12 października dzieci z Przedszkola nr 46 w Zielonej Górze, grupa: V, kraina marzeń
11 października dwie grupy dzieci z Przedszkola dwujęzycznego Lingualand w Zielonej Górze,
15 ,17 i 18 października dzieci z Przedszkola im.„Wesoła Żyrafa”nr 24 Zielonej Górze,
19 października dzieci z Przedszkola nr 6 w Zielonej Górze,
22 i 23 października dzieci z Niepublicznego Przedszkola Happy days w Zielonej Górze,

 

 

Edukacja w galerii

Prowadzimy działalność edukacyjną w postaci warsztatów dla dzieci, młodzieży i dorosłych oraz oprowadzań po wystawach. 

Zainteresowanych opiekunów grup zorganizowanych prosimy o kontakt: Małgorzata Dobrucka edukacja@bwazg.pl w celu ustalenia terminu. 

Warsztaty i oprowadzania są bezpłatne.