kuratorka: Anna Mituś

otwarcie 23.04 godz. 19:00
wystawa czynna do 16.05.2021

FINISAŻ z udziałem artystki i kuratorki zaplanowany na niedzielę 16.05 z przyczyn od nas niezależnych nie odbędzie się. Przepraszamy.


Oglądaj otwarcie wystawy na YouTube

MARYNA.TV to kolejne zaskakujące oblicze Maryny Tomaszewskiej, artystki znanej z działań na pograniczu sztuki i kultury głównego nurtu. Jej najbardziej charakterystyczne projekty to czasopismo „Periodyk Najgorszy” oraz książka i seria wideo pokazywanych w CSW Zamku Ujazdowskim – „Rozmówki polsko-angielskie ze sztuką w tle”.

Projekt MARYNA.TV rozpoczął się w czasach lockdownu i jest zainspirowany internetowymi fenomenami, bohaterami, którzy zdobyli sławę w sieci, i formatami szeroko oddziałującymi w środowiskach social mediów. Bezpośrednio odnosząc się do działań influencerów i używając mechanizmów komercyjnej narracji, artystka przenosi je na pole sztuki. Końcówka „TV” jest tutaj użyta świadomie, to ironiczne zestawienie medium ogłoszonego jako „skończone” z najnowszymi trendami wśród użytkowników internetu.
Na początku powstała seria krótkich, zabawnych i ogólnodostępnych filmów o sztuce (ale nie tylko) wzorowanych na klasycznych produkcjach YouTube’a. Moda, sport i fitness oraz sztuka to obszary połączone specyficznym statusem, który osiągają w masowej wyobraźni ich bohaterowie: sportowcy, trendsetterzy, genialni artyści, „it-girls”, influencerzy – obiekty społecznego i kulturowego naśladownictwa. Jednak podobnie jak w przypadku ekonomii komunikacji społecznościowej nic tu nie jest tym, za co się podaje.
Telewizyjny „brand” to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Media społecznościowe to nie tylko wirtualne treści. Vlogerzy i blogerzy monetyzują swoją popularność w fizycznym świecie, sprzedając treści reklamowe i lokując produkty, a także tworząc oferty tzw. merchandise’u: ubrań, kosmetyków, batonów czy książek sygnowanych ich imieniem. To nieodzowne warunki istnienia w świecie sieci, którego główną zasadą od dawna nie jest komunikacja, lecz rozrywka.
Projekt Tomaszewskiej bazuje na tym właśnie wymiarze internetu – popularności i łatwym przekazie. Pod brandem MARYNA.TV powstały legginsy, klapki i lakier do paznokci. Komunikację marketingową zapewnią sesja zdjęciowa, look book, seria naklejek i filtrów wykorzystujących AR. To próba zmierzenia się z pandemiczną kulturą online za pomocą wielowymiarowej narracji.
W sferze scenograficznej ekspozycja została zaprojektowana pod doskonałe zdjęcia na Instagram – tak by być idealnie instafriendly. To bardzo ważny aspekt obecnego projektowania i marketingu – już na etapie planowania nowych miejsc: barów, restauracji, sklepów czy lokali usługowych, uwzględnia się to, że na ich tle będą powstawać perfekcyjne fotografie do social mediów. Tym razem będzie można zrobić je w galerii.

Maryna Tomaszewska
Adiunktka na Wydziale Sztuki Mediów warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie również jest główną kuratorką Galerii Spokojna. W swojej działalności łączy misję edukacyjną z praktyką artystyczną. Interesują ją mechanizmy funkcjonowania świata sztuki, postkonceptualne działania oraz przełożenia komercyjnej narracji na pole sztuki. Autorka art booków, instalacji, wideo i performansów, redaktorka naczelna „Periodyka Najgorszego”.
W 2013 roku była główną redaktorką czasopisma naukowego „Journal of Artists’ Books” (Columbia College Chicago) – edycji poświęconej polskiej scenie publikacji wydawanych przez artystów.
Brała udział w wystawach, m.in. w: BWA Wrocław, CSW Zamek Ujazdowski, Golden Thread Gallery (Belfast), Villa Tokyo, oraz uczestniczyła w targach NY Art Book Fair (MoMA PS1),
LA Art Book Fair (MOCA). Wielokrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz programu dla wybitnych młodych twórców Młoda Polska.
Jej art booki są w kolekcjach m.in. MoMA, SFMOMA, Metropolitan Museum of Art, Tate, Victoria and Albert Museum.

————

Seria filmów MARYNA.TV była publikowana podczas pierwszego lockdownu na kanale BWA Wrocław. Projekt zrealizowany w ramach stypendium MKiDN „Kultura w sieci”.

logo

Część wystawy zrealizowana ze środków zadania badawczego „Sztuka mediów (społecznościowych)” pod kierownictwem dr Maryny Tomaszewskiej, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie.

Patronat medialny: „Notes na 6 Tygodni”, „Szum”, „K Mag”