Artystki i artyści: Karolina Wiktor, Eric Mayen, Iga Wiktor-Rypson, Eric Mayen Jr.
Kuratorka: Agata Agatowska

otwarcie 13.12.2024, godzina 19:00
wystawa czynna do 12.01.2025


Wystawa Ciągłość/Continuity jest prezentacją postaw artystycznych tworców/twórczyń, których działalność dzieli się na dwa okresy - przed i po chorobie. Zarówno Karolina Wiktor, jak i Eric Mayen są aktywnymi artystami, których dorobek jest ceniony w świecie sztuki.

Karolina Wiktor osiągnęła rozpoznawalność poprzez swą aktywność w duecie performatywnym „Grupa Sędzia Główny”, który tworzyła z Aleksandrą Kubiak. Eric Mayen znany jest ze swojej aktywności malarskiej, fotograficznej - docent na Uniwersytecie Bonn, Niemcy oraz konceptualnej - pozłocona nisza niger et aurum w Bazylice Mariackiej w Gdańsku, w której został pochowany prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Działalność obojga twórców na pewnym etapie została przerwana chorobą – w obu przypadkach był to wylew, który na pewien czas ograniczył możliwości artystycznej realizacji, przynajmniej w formie uprawianej poprzednio.
Karolina Wiktor rozpoczęła eksploatację obszaru językowego, który musiała przyswoić sobie na nowo. W 2017 r. otrzymała Nagrodę im. Katarzyny Kobro za "konsekwentną i emancypacyjną twórczość, w której opór wobec kryzysu ciała posłużył do stworzenia nowego języka".

W przypadku Erica Mayena choroba wymusiła posługiwanie się lewą ręką. Każdego dnia, od pięciu lat zasiada do stołu tworząc setki prac i uzyskując niezwykłe efekty ukazujące wewnętrzne emocje i myśli, których nie może wyrazić słowem, ponieważ nadal nie może mówić.

Trudności otwarły ścieżkę nowych fascynujących poszukiwań, które stają się polem badawczym nieograniczonych możliwości i potencjału twórczego człowieka. Ograniczenia zainicjowały eksperymentowanie w nowych obszarach i stały się punktem wyjścia dla dokonywania przełomów i odkryć w sztuce.

Na wystawie zaprezentowane zostaną także prace młodego pokolenia: córki Karoliny Wiktor - Igi Wiktor-Rypson oraz syna Erica Mayena - Erica Mayena Jr., dla których rodzice byli pierwszymi nauczycielami sztuki. Ta prezentacja będzie formą ukazania ciągłości pokoleniowej i fascynacji artystycznych.

Zarówno Karolina Wiktor, jak i Eric Mayen związani są z Zieloną Górą. Artystka studiowała na zielonogórskim Uniwersytecie i prowadziła tutaj działalność performatywną. Dla Erica Mayena jest to miasto, w którym się urodził. Wystawa w BWA w Zielonej Górze będzie także powrotem do korzeni w zupełnie nowej odsłonie.

 

Karolina Wiktor
artystka wizualna, autorka, animatorka spotkań wiedzy o chorobach mózgu a od niedawana prezeska Fundacji NeuroUżytecznej.

W 2017 roku została laureatką Nagrody Katarzyny Kobro. W latach 2001–2013 tworzyła razem z Aleksandrą Kubiak duet performerski Grupa Sędzia Główny. W sierpniu 2009 r. w wyniku pęknięcia tętniaka i dwóch udarów nastąpił całkowity zwrot w karierze; w 2010 Grupa Sędzia Główny zostaje zawieszona a w 2013 roku docelowo zamknięta.

Obecnie, zajmuje się szeroko rozumianą poezją wizualną, konkretną, tworzeniem czcionek Braku. W swoich pracach łączy wiedzę o mózgu / kognitywistkę / neuronaukę z interakcją odbiorcy, która jest kluczowa dla rozumienia sztuki. Przez 4 lata tworzyła akcję edukacyjno-kulturalną - konferencję i warsztaty pn. „Kultura i Neuronauka” w Zachęcie — Narodowej Galerii Sztuki. W 2020 r. na zaproszenie Fundacji Teatr 21, stworzyła instruktażowy, performatywny film „Niezbędnik Afazjanina”, który jest preludium do jej trzeciej książki.

Autorka blogów www.afazja.blogspot.com i www.poezjawizualna.blogspot.com, swoje doświadczenia opisała w poetyckiej książce Wołgą przez Afazję. (wyd. Zachęta, Ha!art 2014)
Na przełomie 2019/2020 roku została wydana nowa książka - graficzny poemat „Pusto-stan nienawiści”. (wyd. Zachęta, 2019/2020)

Prezentowała swoje prace na wystawach zbiorowych i indywidualnych:

  • „____PROCES____” (2009-2024) – instalacja graficzna, druk; Wystawa zbiorowa „Próba Całości. Wystawa Laureatek i Laureatów Nagrody K. Kobro”; Muzeum Sztuki w Łodzi; (2024)
  • „Kartografia Pamięci”, wykład performatywny jako preludium do wystawy „Kartografia Macierzyństwa”, Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21, Warszawa (2024)
  • Indywidualny projekt w języku gruzińskim „Gra w Litery”, w trakcie wystawy „Radical Hope”. Sztuka współczesna Polski i Europy Wschodniej w Galerii Narodowej. GNM, Dimitri Shevardnadze National Gallery; Tbilisi, Georgia (2022)
  • „SamoReal” mural na wystawie „Polityki (nie)dostępności, obywatelki z niepełnosprawnościami i osoby sojusznicze”; Galeria Arsenał, Poznań, (2022)
  • „Gra w litery” – interaktywna instalacja; Wystawa zbiorowa „Choroba jako źródło sztuki”; Muzeum Narodowe w Poznaniu, 2019
  • „Przestrzeń Dialogu”, performatywne tworzenie tekstu na Festiwalu Narracje 10
    w Gdańsku Oliwie (2018)

Wykłady i warsztaty:

  • Opieka merytoryczna studentów Projektowania Ergonomicznego ASP w Krakowie projektowanie urządzeń medycznych i sprzętu wspomagającego rehabilitację małej motoryki po przebytym udarze mózgu, 2023/2024
  • Uczestniczka panelu otwarcia I edycji „Forum Dostępności”, Poznań Congres Center, 2023
  • Wykład na konferencji „Teatr jako droga do inkluzji”, Teatr 21, 2023
  • Wykład na konferencji „O chorowaniu po ludzku – Obraz choroby”, Fundacja Ludzie i Medycyna, 2023
  • Warsztat „ROZUMIENIE ZACZYNA SIĘ OD EMOCJI”, na studentów kierunku Arteterapii Akademii Sztuki i Projektowania w Katowicach, 2022

 

Eric Mayen (ur. 1953 r. w Zielonej Górze)
malarz, artysta konceptualny, fotograf

W 1978 roku opuścił Polskę i wyemigrował do Niemiec, jako uchodźca polityczny. W latach 1983–1988 studiował malarstwo i grafikę na Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Uzyskał dyplom w klasie Daniela Spoerri.

Znany jako malarz czarnych minimalistycznych obrazów, niejednokrotnie nawiązujących do Biblii. Autor serii Bohaterowie XX wieku (1995), ukazującej antybohaterów XX wieku na znaczkach pocztowych, opatrzonych autorskim, artystycznym, krytycznym komentarzem. Cykl prezentowany m.in. w Galerii Miejskiej we Wrocławiu (1999). Wybór prac trafił do kolekcji Imperial War Museum w Londynie.

W latach 1997—2000 zrealizował tryptyk aurum, którego pierwszą częścią było konceptualne dzieło site-specific pt. niger et aurum (Czerń i złoto, 1997), w kaplicy św. Marcina w Bazylice Mariackiej w Gdańsku. W 2019 roku nisza stała się miejscem spoczynku prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza.

Artysta specjalizuje się w fotografii panoramicznej. W latach 2011–2015 wykładał fotografię na Uniwersytecie Bonn.

Autor licznych wystaw indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą. Jego dzieła znajdują się w kolekcjach publicznych, m.in.: Imperial War Museum w Londynie, Archidiecezji Kolońskiej, w Bazylice Mariackiej w Gdańsku oraz prywatnych m.in. w kolekcji Hedwig Neven DuMont, Kolonia, Niemcy. W 2018 r. doznał rozległego wylewu, który uniemożliwił mu posługiwanie się prawą ręką i kontynuację dotychczasowej ścieżki artystycznej. Od tego czasu zaczął tworzyć prace malarsko- rysunkowe lewą ręką na niedużych formatach. Mieszka i pracuje w Kolonii.

 

Iga Wiktor-Rypson (ur. 2011 r. w Warszawie)
uczennica 7 klasy Bednarskiej Szkoły Podstawowej.

Od 11 lat rysuje, czasem lepiej czasem gorzej, ale na pewno z pasją. Wystawa „Ciągłość” w BWA Zielona Góra jest pierwszym, przekrojowym pokazem jej prac.

Wystawy i wyróżnienia:

  • 3 wystawy zbiorowe Żoliborskiego Kółka Plastycznego (2015 – 2018)
  • Laureatka wielu konkursów plastycznych (2017-2023)

 

Eric Mayen Jr. (ur. 2007 r. w Kolonii, Niemcy)

Ukończył dwujęzyczną niemiecko-angielską szkołę podstawową BilinGo w Kolonii. Uczęszczał do Irmgardis Gymnasium w Kolonii. Obecnie edukację kontynuuje w Liceum Ogólnokształcącym im. Ks. Stanisława Konarskiego w Oświęcimiu, w klasie maturalnej.

Laureat konkursów fotograficznych w Niemczech: 2 Kölner Fotomarathon, Kolonia, Niemcy (2015) - drugie miejsce w konkursie; 3 Kölner Fotomarathon, Niemcy (2016)- trzecia nagroda w kategorii poniżej 18 lat.

Dotychczas swoje fotografie prezentował na 18 wystawach zbiorowych, m.in.: "Photokina, großformatige Projektionen" / wielkoformatowe projekcje (3 Kölner Fotomarathon), Niemcy (2016); "3 Interviews" London - Köln – Oświęcim, EL-DE Haus, NS-Dokumentationszentrum, Kolonia, Niemcy (2018); V Oświęcimski Salon Sztuki, OCK Oświęcim, katalog (2023); wystawa fotografii uczestników Otwartego Studium Fotografii Politechniki Krakowskiej, Galeria A1, Kraków (2024).

Uczestnik polsko-niemieckich seminariów fotograficznych pt."Erinnerungsbilder - Obrazy pamięci" w Max Mannheimer Studienzentrum Dachau, Niemcy (2023) i MDSM w Oświęcimiu (2024) zakończonych wystawami.

Swoje zainteresowania rozwijał na kursach fotografii organizowanych przez Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, obecnie UKEN – kurs fotografii analogowej (2022) oraz w Otwartym Studium Fotografii Politechniki Krakowskiej (2024).

 

Autorem plakatu do wystawy Ciągłość / Continuity jest Jerzy Janiszewski.

 

wernisaż, 13.12.2024

 

wystawa

 

prace Karoliny Wiktor

1. "Znak drogowy", 2003, obiekt malarski
Grupa Sędzia Główny - Aleksandra Kubiak & Karolina Wiktor; "Perfopop"; BWA Zielona Góra, 2006, zdjęcie
2. "Graniczna Niemożność", wydruk cyfrowy
3. "Szlaczki", rysunek na papierze
4. "Surrealne myśli", sitodruk
5."Zegar odczuwania", sitodruk
6. "Wrosłam", sitodruk
7. "10 lat obserwacji", sitodruk
8. "Miłość", sitodruk
9. "Już", sitodruk
10. "Moment", sitodruk
11. "Wolta w rozwoju", sitodruk
12. "Manifest", sitodruk
13. "Gra w litery", instalacja interaktywna

 

prace Erika Mayena

Będąc praworęcznym, po wylewie zaczął posługiwać się lewą ręką. Prace prezentowane na wystawie, z wyjątkiem „6 dni tygodnia” zostały wykonane lewą ręką. Nie mają tytułów, są natomiast datowane przez artystę, opisane na odwrocie dniem tygodnia, w którym powstały.

  1. "6 dni tygodnia", 1979
  2. 2022
  3. 2022
  4. 2022
  5. 2023
  6. 2023
  7. 2023
  8. 2023
  9. 2023
  10. 2023—2024
  11. 2024
  12. 2023
  13. 2023—2024

 

 

prace Igi Wiktor-Rypson

szkicownik i rysunki na papierze, 2022-2024


 

prace Erika Mayena Jr.

  1. Lotnisko, Kolonia - Bonn, Niemcy, 2024
  2. Mont Blanc, Francja, 2024
  3. Kraków, 2024
  4. Lotnisko, Kolonia - Bonn, Niemcy, 2024
  5. Salzburg, Austria, 2024
  6. Kraków, 2024

 

 


godziny otwarcia galerii: wtorek: 12:00—15:00; środa—sobota: 12:00—19:00; niedziela: 11:00—17:00

Bilety: ulgowy 1 zł, normalny 1,5 zł
Wstęp wolny we wtorki i w dniu otwarcia oraz dla: studentów kierunków artystycznych, uczniów liceum plastycznego, grup zorganizowanych, emerytów, rencistów i bezrobotnych, posiadaczy karty Zgrana Rodzina.
Posiadaczom karty Zgrana Rodzina przysługuje 50% rabatu na wybrane wydawnictwa galerii BWA w Zielonej Górze.

Dostępność: W galerii BWA mile widziane są psy przewodniki i inne asystujące zwierzęta. Wystawa znajduje się na parterze. Wystawa odbywa się w dwóch salach ekspozycyjnych, które są dostępne dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Do galerii prowadzi podjazd z polbruku o pochyłości 25 stopni, nierówna powierzchnia. Drzwi do budynku są dwuskrzydłowe, ale odblokowane jest jedynie lewe skrzydło, które otwiera się na zewnątrz, szerokość przejazdu wynosi 85 cm. Istnieje możliwość otwarcia dodatkowego skrzydła i wtedy przejazd wynosi 170 cm. Drzwi wykonane są ze szkła, plastiku i metalu; w czasie ciepłych miesięcy lewe skrzydło drzwi jest otwarte na oścież.

Zgoda na fotografowanie, filmowanie

Uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych w galerii jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na fotografowanie, filmowanie jak i na edycję, kopiowanie, publikowanie i dystrybucję owych materiałów do celów promocji wydarzeń.