FESTIWAL CHARKOWSKIEGO PERFORMANCE / ФECTИBAЛЪ XAPЪKOBCKOГO ПEPФOPМAHCY
artyści: Youra Shtaida, Oleksiy Yalovega, Vlas Belov, Kostiantyn Zorkin i Sandro Garibashvili, WORKCAMERA (Igor Chursin), Boba-group: Yulia Drozdek i Vasilisa Nezabarom.
6 i 7.06. godz. 19:00
W czasie dwóch dni trwania festiwalu swoje performansy pokaże dziesięcioro artystek i artystów z Charkowa w Ukrainie, którzy pracują w takich obszarach jak cielesność, czas, mistyka, dźwięk, strach.
W Charkowie jest 40 wyższych uczelni i 40 instytutów naukowo-badawczych przy wielkich przedsiębiorstwach. Uczelnie i fabryki tworzą tu napięcie, które jest jeszcze mocniej odczuwalne z powodu braku w Charkowie i wokół miasta jakichkolwiek przejawów naturalnego piękna. Nie ma lasów, wielkiej rzeki albo relaksującego widoku na góry. Dlatego są tu artyści, ostrzy artyści.
● 6/06 - CZWARTEK
- 19:20 Youra Shtaida
Performance - Metodyczka
głównym materiałem będzie ciało, głos, dźwięki, słowa, ruchy, tekst
- 20:00 Yulia Drozdek
Performance - Komunia
o tym, jak religia pozostała w dzieciństwie
- 20:20 Prezentacja: Kostiantyn Zorkin i Sandro Garibashvili
- 20:30 Алексей Яловега (Aleksey Yalovega)
Performance - Czy mogę tu troszkę poleżeć
dedykowany młodym rodzicom i pracownikom biurowym
- 20:30 Vasilisa Nezabarom
Performance - Disco polo
oczyszczający taniec asymilacyjny
● 7/06 - PIĄTEK
- 19:00 Boba-group
Performance - Guma do żucia
myśleć i żuć myśli
- 19:30 Vlas Belov
Wirtualny plener - Hunting animals
czas trwania 30-60 minut a może i dłużej
- 20.30 WORKCAMERA
Akcja wirtualna - Juleczko, wysiadam, cholera, przepraszam!
Nigdzie nie jadę
- 20.30 Youra Shtaida
- 21:00 Vlas Belov - prezentacja «Perspective»
- 21:30 Константин Зоркинi i Sandro Garibashvili
Performance - Bardo
mamy pomysł w języku szamańskiego teatru lalek. I oczywiście ogień. Ale kompaktowy i nieszkodliwy.
Kostiantyn Zorkin (ur. 1985 w Charkowie) – perfomer, artysta zajmujący się instalacją, teatrem lalek, grafiką, scenografią. Ukończył Akademię Kultury w Charkowie na kierunku Kulturologia. Twórca kilku spektakli lalkowych. Wykłada teorię i filozofię sztuki wizualnej. W 2014 r. założył Laboratory Undirectional Action - projekt, którego celem jest poszukiwanie nowych form perfomansu. Działalność LUA istnieje poza granicami współcześnie rodzących się społecznych treści, opiera się na używaniu języka wizualnego, dlatego nazywana jest „miejskim szamanizmem”.
Sandro Garibashvili studiował w London International School of Performing Arts. Nauczyciel, muzyk, performer i wieloletni członek Laboratory of Undirectional Action. Jako performer występował w wielu krajach Europy i USA. Prowadził warsztaty w zakresie tworzenia masek i działań performerskich. Jest aktywnym muzykiem, występuje z kilkoma grupami pisząc muzykę własną.
Oleksiy Yalovega (ur. 1980 w Połtawie). Ukończył Charkowską Akademię Projektowania i Sztuk Pięknych. Zajmuje się malarstwem, grafiką, mozaiką, aerografią. instalacją, wideo i fotografią. Ulubione tematy twórczości to malarstwo abstrakcyjne, kompozycje bezprzedmiotowe i działania wspólne z artystami, aktorami i muzykami. Uczestnik wielu projektów artystycznych w Ukrainie i za granicą. Pseudonim twórczy Yalo. Projekt „Slovenia/ART scannning & Photoarchive” z jego udziałem znalazł się w zestawie pięciu najlepszych projektów „ART-KYIV Contemporary 2014" (Mystetskyi Arsenal Kyiv).
Youra Shtaida (ur. 1976 w Kijowie) Od 8 roku zżycia uczęszczał na zajęcia artystyczne. Po służbie w Armii Ukraińskiej (2000-2004) studiował wokalistykę klasyczną. Od 2004 aktor w teatrze Publicist. W latach 2009-2012 studiował na Narodowym Uniwersytecie Artystycznym im. Iwana Kotlarewskiego w Charkowie, uzyskał dyplom w zakresie Lalki i Teatru Animacji. Od 2009 tworzy muzykę elektroniczną i sound art w środowisku AudioMulch. Od 2015 zaprzestał używania oprogramowania do tworzenia muzyki i używa jedynie własnego głosu, występując pod pseudonimem Young Bugay tworzy performans dźwiękowy i wolną improwizację. Tworzy także w obszarze sztuki ziemi, street artu, performansu. Żyje i pracuje we wsi Artuchowka.
Vlas Belov, w latach 2006 - 2010 studiował w Państwowej Akademii Wzornictwa i Sztuk Pięknych w Charkowie (KSADA), dyplom w zakresie wzornictwa przemysłowego. Jego biografia twórcza wiąże się z uczuciami, wirtualnym tworzeniem mitów i próbach pokazania społecznych koncepcji w formie performance i projektów online. Używa sieci społecznościowych, tworząc wirtualne post-performansy. Ta forma autoekspresji powstała, gdy został odizolowany od procesów twórczych w okupowanym Krymie. Starał się wtedy znaleźć kontakt z Ukrainą kontynentalną. W tym okresie przeprowadził akcje: „Karnawał krymski”, „Mój Krym”, „Bandaże” i „Land Dereban”. W tym samym czasie robił też wirtualne post-występy na wystawach, które odbywały się w Ukrainie, dodając się do rzeczywistości wystaw organizowanych w Kijowie, Charkowie i innych miastach. Była to próba stworzenia efektu obecności. Chciał zrozumieć coś takiego, jak przywiązanie - do wszystkiego: do terytorium, światopoglądów politycznych, religii, ideologii i kwestii przekazywania tej refleksji. Ciągle poszukuje form, zasad i analizuje ten problem.
Boba-group grupa założona w 2012 w Charkowie w Ukrainie przez dwoje artystów: Julię Drozdek (1978) i Wasilisę Niezabarom (1975). Spotkali się jako niezależni artyści fotografowie a od momentu rozpoczęcia działalności grupowej zaczęli realizację projektów wspólnych. Jednym z najbardziej znanych stał się cykl „Meble z Hadziacza", który otrzymał nagrodę specjalną w konkursie „Fotograf roku 2012". Artyści realizują też performansy na granicy absurdu, ośmieszające biurokrację państwowych instytucji i anomalie społeczne. Swoje artystyczne działania realizują w przestrzeni miasta i metra - to ich strategia przekazania swoich idei odbiorcom. Ich performansy stały się tematem wiadomości w trzech głównych kanałach TV Ukrainy (1+1, ICTV i Україна). Ważną częścią działalności Boba-group są relacje pomiędzy jednostką a władzą, ich akcje komentują bieżące wydarzenia polityczne. Burmistrz Charkowa, przeciwnik Euromajdanu, posłużył się dokumentacjami wideo działań grupy, prezentując je na specjalnie zwołanej sesji rady miasta, wyśmiewając działania artystów w celu dyskredytacji opozycji. W ten sposób sztuka współczesna stała się materiałem dla manipulacji politycznych.
http://cargocollective.com/boba-group