Młodzi filmowcy po raz 28 na festiwalu Euroshorts
5.12.2019 godz. 18:00
wstęp wolny
Uczestnicy konkursu Euroshorts dopiero zaczynają swoją karierę w filmie, a więc zobaczymy tu niezwykłą świeżość spojrzenia, bezkompromisowe podejście do tematów i rodzące się talenty. Wielu z autorów można będzie spotkać osobiście. Euroshorts to najnowsze filmy studentów i absolwentów polskich i światowych szkół filmowych oraz doskonałe profesjonalne filmy niezależne z Polski i ze świata. Niektóre z nich już stały się międzynarodowymi przebojami...
Tematem wiodącym jest ojcostwo. To co mnie w tym roku zaciekawiło najbardziej, co powtarza się w wielu filmach z różnych miejsc świata, to temat ojcostwa. Pojawia się w różnych odsłonach: w ojcowskich staraniach, nieudolności, tęsknocie i czułości. Zawsze jest w tym miłość - mówi Kaja Wilengowska, główna selekcjonerka festiwalu. Razem ze swoim zespołem, z ponad 60 godzin zgłoszonych materiałów Kaja zbudowała autorski program konkursowy. - Ale nie tylko o tym zobaczycie filmy, świat się kręci i bohaterami naszych czasów są zarówno uchodźcy, jak i bogata młodzież. Ludzie, którzy są i wspaniali i okropni dla innych.
Fani niecierpliwie czekają na 28 już edycję pokazu „Amerykański Film Reklamowy. Sztuka i Technika” z Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA) w Nowym Jorku, czyli najlepsze światowe spoty reklamowe z ostatniego roku, wyróżnione przez prestiżowe amerykańskie Stowarzyszenie Niezależnych Producentów Reklamowych (AICP). Można będzie zobaczyć reklamy nakręcone przez wybitnych reżyserów i z udziałem znanych aktorów i sportowców.
Dla młodych dziennikarzy festiwal przygotował konkurs Konkurs na formę dźwiękową im. Jerzego Tuszewskiego, z wysokimi nagrodami, ufundowanymi przez Stowarzyszenie Autorów ZAIKS. Uczestnicy mają za zadanie nagranie 5-minutowego utworu dźwiękowego na dowolny temat. Jerzy Tuszewski (1931-2016) był reżyserem radiowym, jednym z pionierów stereofonicznego słuchowiska dokumentalnego w Polsce, związanym z Programem 2 Polskiego Radia. Był też współzałożycielem pierwszego polskiego Dyskusyjnego Klubu Filmowego. W późniejszym okresie twórczości realizował filmy dokumentalne. Francja będzie celem rysunkowej podróży, którą odbędą podczas warsztatów z Podróżniczką Hanią najmłodsi uczestnicy festiwalu. Partnerami projektu są: Ambasada Francji w Polsce i Instytut Francuski.
Autorką plakatu tegorocznej edycji jest Magdalena Zalewa, studentka grafiki w Akademii im. Willema de Kooninga w Roterdamie, zdobywczyni wyróżnienia w konkursie.
Trasa po Polsce
Po premierowym tygodniu w Gdańsku, festiwal pojedzie do Zielonej Góry (pokaz 5 grudnia w BWA Zielona Góra), Warszawy (pokaz 6 grudnia w Collegium Civitas) i Katowic (pokaz 13 grudnia w Kinie Kosmos).
Do 30 czerwca 2020 filmy z festiwalu zobaczą widzowie w dalszych 15 miastach. Dokładny program można znaleźć na www.euroshorts.pl , FB i Twitter /euroshorts)
PROGRAM:
cz. 1
Amerykański Film Reklamowy 2019
Sztuka i technika / The Art & Technique
of the American Commercial 2019
polskie napisy / subitled in Polish, 72 min.
"Amerykański Film Reklamowy 2019" – zestaw filmów reklamowych wyróżnionych przez prestiżowe Stowarzyszenie Niezależnych Producentów Reklamowych (AICP) i włączonych do kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku (MoMA) - to szansa zobaczenia współczesnej Ameryki w nietypowy sposób. Oto życie codzienne Amerykanów, z perspektywy produktów i usług, których używają. Oto ich troski i obawy, łącznie z nawiązaniami do ruchu Me Too (doskonały film animowany „Survivors Story”) i do niestabilnej sytuacji politycznej w różnych częściach świata (kampania New York Timesa). Oto wezwania do wspólnego działania na rzecz młodzieży (film "Witamy w Global Girls Alliance", zrealizowany dla Fundacji Obamy przez Moxie Pictures). W reklamach wystąpili m.in. Serena Williams czy sama Michelle Obama, żona byłego prezydenta USA, która angażuje się w działania prospołeczne. Ten pokaz to szansa zobaczenia nowych prac takich reżyserów jak: Spike Jonze, David Shane, Martin de Thurah, Errol Morris, Steve Miller, Randy Krallman, ale również filmu "Seven Worlds" nakręconego dla marki Hennessy przez supergwiazdę - Ridleya Scotta. Poznajmy nowe kreacje takich marek jak: Skittles, Snickers, Nike, Macy's, AT&T, Travel Oregon, Squarespace, PRADA, Nike – przeznaczone na rynek amerykański. W kategorii doskonałości reklamowej wyróżniono kontrowersyjną reklamę Libresse "Viva La Vulva", w reżyserii Kim Gehrig oraz "Endless Stories" – film zbudowany z samych zdjęć fotograficznych z kolekcji Getty Images. Jury nagrodziło też teledyski takich artystów jak: Childish Gambino, Vince Staples, LCD Soundsystem oraz prace studentów Akademii Filmowej Badenii-Wirtembergii i Art Center College of Design,.Jak zwykle mamy do czynienia z perfekcyjną pracą z obrazem i dźwiękiem oraz zaawansowanymi efektami specjalnymi. Premiera pokazu odbyła się w czerwcu br w Nowym Jorku.
cz. 2
Filmy z Konkursu Międzynarodowego Euroshorts 2019 / International Contest Films
Harleyowiec na wózku (Harley Wheelchair), FAB, 12:00, reż./dir. Niels Sabbe, Belgia
* Sparaliżowany motocyklista, Harley, ogląda świat z perspektywy elektrycznego wózka inwalidzkiego.
Harley, a paralyzed motorbiker contemplates society in his electric cart.
Według Anakreonta (Anacronte), ANI, 14:58, reż./dir. Raúl Koler, Emiliano Sette, Argentyna
* Anakreont i Źli Czarownicy, wystawiają na próbę szczęście ludzkości.
Anacronte and the Sorcerers of Evil, put to test humanity’s happiness.
Zróbmy sobie selfie (Selfies), ANI, 3:40, reż./dir. Claudius Gentinetta, Szwajcaria
* Nowe spojrzenie na zjawisko kulturowe zwane “selfie”.
A new look at the “selfies” phenomenon.
Zamek (Castle), ANI, 5:00, reż./dir. Ryotaro Miyajima, Japonia
*Namalowani akwarelami magiczni wojownicy tylko w herbaciarni mogą odzyskać człowieczeństwo.
For watercolor painted magic warriors a tea room becomes the right place to regain humanity.
W oddali (Taft), EXP, 4:51, reż./dir. Tuixén Benet, Hiszpania
* Czarno-biały pejzaż, pozornie nie zamieszkany.
A black and white landscape with apparently no human presence seen...
Kawałek ziemi (A Piece of Land), FAB, 3:03, reż./dir. Ranja Ali, Irak
* Ahmed ucieka z ogarniętej wojną Syrii do Iraku.
Ahmed flees his war-torn homeland of Syria and lives in Iraq.
273 dni od dziś (273 days from today), ANI, 11:38, reż./dir. Konstantinos Vachlas, Grecja
* Życie codzienne żołnierzy Armii Greckiej.
Everyday routine of the Greek Army soldiers.
Goniec (Paperboy, Blaðberinn), FAB, 10:23, reż./dir. Ninna Pálmadóttir, Islandia
* Chłopiec roznoszący gazety w małym miasteczku poznaje kobietę doświadczającą przemocy domowej.
A small town paper delivery boy connects with a traumatized woman
Kapitan (Der Käpt’n), FAB, 14:00, reż./dir. Steve Bache, Niemcy
* Po ciężkim wypadku ratownik Frank próbuje przedstawić się synowi jako silny ojciec, taki jak wcześniej.
After a serious accident a lifeguard Frank tries to present himself as the strong father he used to be.
28 Międzynarodowy Festiwal Filmowy Euroshorts 2019 Młodzi Filmowcy
Patronat honorowy: Prezydent Miasta Gdańska, Marszałek Województwa Pomorskiego, Ambasada Francji w Polsce
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury), Polski Instytut Sztuki Filmowej, Województwo Pomorskie, Klinika lek. stom. Renaty Dublickiej-Woźniak, Stowarzyszenie Autorów ZAIKS
Patronat medialny: gdansk.pl, trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Radio Uniwersytetu Gdańskiego „Mors”, Film Freeway
Partnerzy: AICP, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. Josepha Conrada w Gdańsku, BWA Zielona Góra, Collegium Civitas, Instytut Francuski, Nasiono Records, Kino Kosmos w Katowicach, Instytucja Filmowa „Silesia-Film”, Czeskie Centrum, Galeria Bielska BWA, Mosart Gorzów Wielkopolski, Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach, Filmowe Kutno, BUSHO Budapest Short Film Festival, Festiwal Animacji O!PLA, Dom Aktora w Gdańsku, Kino Kameralne Cafe.
Organizator: Fundacja Młodego Kina
Festiwal otrzymał znak jakości EFFE Label „Remarkable Arts Festival 2019-2020”