Wystawa do obejrzenia z zewnątrz galerii i online
01.12-31.12.2020

 

wydarzenia online towarzyszące wystawie Pawła Żukowskiego "Kurtyna"
do zobaczenia na fb.com/bwazielonagora:

>> ZZA KURTYNY: Rozmowa Pawła Żukowskiego z Magdą Buczek
wtorek, 8.12. godz. 18:00

>> ZZA KURTYNY: Rozmowa Pawła Żukowskiego z Martą Smolińską 
wtorek, 15.12. godz. 18:00

>> ZZA KURTYNY: Rozmowa Pawła Żukowskiego z Michałem Zaczyńskim
wtorek, 22.12. godz. 18:00

>> ZZA KURTYNY: Rozmowa Pawła Żukowskiego z Marcinem Wichą
wtorek, 29.12. godz. 18:00

 


Paweł Żukowski stworzył strukturę przestrzenną, którą nazwał Kurtyna. Dwa lata temu artysta odwiedził katedrę Hagia Sophia w Kijowie, gdzie szczególne wrażenie zrobiły na nim freski i ikonostas. W świeckiej kulturze kurtyna jest elementem oddzielającym widownię od sceny. Na wystawie w BWA w Zielonej Górze Żukowski pokrył wszystkie ściany materiałem składającym się z tkanin obiciowych, które od jakiegoś czasu wycina z mebli znajdowanych na śmietnikach.


Fascynacja artysty znaleziskami na śmietnikach skoncentrowała się nie tylko na poszukiwaniu atrakcyjnych rzeczy, ale także tych, których pozbywamy się, chcąc wyprzeć obcowanie z niewygodnymi czy nieładnymi obiektami. Masa tkanin, które znalazł ma wzory kłopotliwe. Większość z nich pochodzi z lat 80. i 90., kiedy w rozkwicie była produkcja masowa, a warsztatowa należała do rzadkości. Żukowski odnalazł w tych wzorach bogactwo malarstwa abstrakcyjnego, powielane ornamenty w różnych wydaniach kolorystycznych, silące się na dekoracyjność krzykliwe zestawienia kolorystyczne. Zebrana kolekcja utworzyła zbiór rozmaity i niezwykły. Zestawienie wszystkich materiałów okazało się interesującą mieszanką gustów i ukazaniem charakteru mieszkań i mieszkańców, z których pochodzą. Artysta nie weryfikując jakości ani wartości tych prac, zestawia je ze sobą tworząc rodzaj zmultiplikowanego portretu naszego społeczeństwa ostatnich kilku dekad. Ukazuje niewidzialne, acz powtarzające się elementy, które każdy z nas odnajdzie w rodzinnym domu. Za wzorami stoją na ogół twórcy anonimowi, którzy byli zatrudniani w fabrykach na etatach. Wiele z wzorów jest dla nas dziś rozpoznawalnych i niejeden z nich przypomina nam obicie fotela babci czy kocyk z dzieciństwa. Żukowski sam rozpoznał w jednej z tkanin obicie swojego łóżka, na którym spał przez całe liceum.


Artysta tworzy z większości swojej kolekcji jeden obiekt. Zestawił ze sobą fragmenty materiałów w formę kolażu ciągnącego się na 14m, którym wyścieła ściany galerii. Na środku ustawił obiekt przypominający mebel, którego forma zabiera jego funkcjonalny charakter. Kurtyna nie jest obiektem designerskim. Nie jest to praca wycyzelowana, ani tym bardziej wyselekcjonowana. Widać na niej ślady działań zarówno artysty jak i jego poprzednich właścicieli. Dzięki temu z obszaru designu Kurtyna staje się dziełem o charakterze krytycznym, poddanym działaniu czasu, zaznaczającym materialność, odciskającym na sobie ludzką obecność. Kurtyna oddziela od siebie wiele światów, dekoracyjny obiekt od pracy przesiąkniętej życiem, świeckość od sakralności, przeszłość, jako to, od czego chcemy się odciąć, czego pozbyć. Żukowski tworząc tak przeskalowaną pracę, która szczelnie, podobnie jak freski w Hagii Sophi, wypełnia każdy fragment galerii nie pozwala nam skierować wzroku poza nią. Nasza konfrontacja z pracą i wszystkimi skojarzeniami jest nieuchronna. I każde z nich będzie słuszne, bo w końcu praca jest przywołaniem wszystkich podświadomych wzorów i historii, które nasza pamięć wyparła lub wyrzuciła na śmietnik.


Marta Czyż

 

Paweł Żukowski. Artysta i aktywista, tworzy w różnych mediach. Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie (2010) Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (2014). Swoje prace wystawiał między innymi w Trafostacji Sztuki w Szczecinie, Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu, Galerii Lookout w Warszawie, The Ballery w Berlinie, Kavaleridze Museum w Kijowie, Galerii Siłownia w Poznaniu, CSW Znaki Czasu w Toruniu, Galerii Centrala w Birmingham, MS2 w Łodzi, Galerii Nowej w Poznaniu, Biurze Wystaw w Warszawie, galerii Doris Ghetta w Ortisei oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Zawodowo związany z branżą fotograficzną, w prywatnej praktyce artystycznej unika tego medium, skupiając się na nietradycyjnych formach wyrazu, lub też przetwarzając tradycyjne tak, by spełniały jego potrzeby. Jego zaangażowanie się w sztukę idzie w parze z zaangażowaniem aktywistycznym, przeplatając się w jego życiu i twórczości. Jego pierwszą głośną publiczną akcją był protest pod siedzibą homofobicznej gazety pod hasłem LGBT TO JA. Odbiło się to szerokim echem w mainstreamowych mediach. Na początku pandemii namawiał ludzi do wieszania na balkonach kartonów z napisem DAMY RADĘ. Odbiło się to jeszcze szerszym echem w Polsce i na świecie. Jest również jednym ze współautorów głośnej akcji LIST, będącej protestem przeciwko planowanym na maj 2020 wyborom korespondencyjnym, co pociągnęło za sobą pewne represje ze strony Państwa.

 

"W projekcie KURTYNA chciałbym wykorzystać te wyrwane śmieciarce kawałki, zestawić je ze sobą i stworzyć rodzaj patchworku, który zdominowałby całą przestrzeń galerii. Bardzo często łatwiej jest kupić nową kanapę, niż zmienić obicie w starej. Bardzo często to wzór na meblu jest powodem, dla którego właściciele pozbywają się mebla.
Te wzory są anonimowego autorstwa, ale to właśnie one kształtują gust estetyczny społeczeństwa. Do epoki, w której powstała większość tych wzorów, nikt nie ma na razie ciepłego sentymentu.
W większości to są cholernie porządne przemysłowe tkaniny, które po wrzuceniu do pralki odzyskują część dawnego splendoru.
Te wzory mają się nijak do trendów lansowanych przez pisma wnętrzarskie. Przez jakiekolwiek pisma. Przez kogokolwiek o zdrowych zmysłach. W tych wzorach jest zawarta bardzo dziwna historia o aspiracjach, polskiej transformacji ustrojowej, braku edukacji wizualnej, rozgoryczeniu. Gdybym lubił patos, napisałbym, że w tych wzorach zaklęty jest duch narodu polskiego niezłomnego walczącego o lepsze jutro."
Paweł Żukowski
 
Unikatowe nerki patchwork - uszyte przez  z okazji wystawy KURTYNA Pawła Żukowskiego w zielonogórskiej galerii BWA można zobaczyć i nabyć: https://dwaborsuki.pl/kurtyna

 
ZZA KURTYNY: Rozmowa Pawła Żukowskiego z Magdą Buczek
wtorek, 8.12. godz. 18:00
wydarzenie online towarzyszące wystawie Pawła Żukowskiego "Kurtyna"
do zobaczenia na fb.com/bwazielonagora
 
Magda Buczek - artystka wizualna tworząca projekty oparte na współpracach artystycznych. Budulcem jej prac jest odpad i język. Tworzy kolaże składające się z tekstów, ubrań, materiałów znalezionych i działań performatywnych. Założycielka modowej platformy SURPLUS hakującej strategie marketingowe. Artystka pokazywała swoje prace między innymi w SOMA w Mexico City, Calvert 22 w Londynie i Biennale Warszawa. Jej projekt SURPLUS prezentowany był między innymi na NEONYT Berlin Fashion Week 2019.
 
Magda Buczek
 

ZZA KURTYNY: Rozmowa Pawła Żukowskiego z Martą Smolińską 
wtorek, 15.12. godz. 18:00
wydarzenie online towarzyszące wystawie Pawła Żukowskiego "Kurtyna"
do zobaczenia na fb.com/bwazielonagora
 
prof. UAP dr hab. Marta Smolińska: historyczka i krytyczka sztuki; kuratorka; w latach 2003-2014 adiunkt w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej w Katedrze Historii Sztuki i Kultury UMK w Toruniu; od 1.X.2014 profesorka w Katedrze Historii Sztuki i Filozofii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu; od 1.X.2016 kierowniczka tejże Katedry; trzykrotna stypendystka Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (Program Start. Stypendia dla Młodych Uczonych: edycje 2005 i 2006; Program Kwerenda: edycja 2008); stypendystka DAAD na Uniwersytecie Humboldta w Berlinie (2012); laureatka fellowship w Graduierten Schule für Ost- und Südosteuropastudien an der Ludwig-Maximilians-Universität w Monachium (2014); laureatka fellowship Stiftung Hans Arp w Berlinie (2015); stypendystka DAAD na Uniwersytecie Ludwika Maksymiliana w Monachium oraz w Centralnym Instytucie Historii Sztuki w Monachium (2018); członkini polskiej sekcji AICA; współorganizatorka międzynarodowej konferencji „Re-Orientierung. Kontexte der Gegenwartskunst in der Türkei und unterwegs“ na Ludwig-Maximilians-Universität w Monachium (2015); autorka książek: „Młody Mehoffer” (wyd. Universitas, Kraków 2004), „Puls sztuki. OKOło wybranych zagadnień sztuki współczesnej” (wyd. Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2010), „Otwieranie obrazu. De(kon)strukcja uniwersalnych mechanizmów widzenia w nieprzedstawiającym malarstwie sztalugowym II połowy XX wieku” (Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2012) oraz „Julian Stańczak. Op art i dynamika percepcji” (wyd. Muza, Warszawa 2014); „Re-Orientierung. Kontexte der Gegenwartskunst in der Türkei und unterwegs“ (red. wraz z Burcu Dogramaci, Kulturverlag Kadmos, Berlin 2017); „Haptyczność poszerzona. Zmysł dotyku w sztuce drugiej połowy XX i początku XXI wieku“ (wyd. Universitas, Kraków 2020); autorka wielu rozpraw z historii sztuki i tekstów krytycznych.
 
Marta Smolinska

ZZA KURTYNY: Rozmowa Pawła Żukowskiego z Michałem Zaczyńskim
wtorek, 22.12. godz. 18:00
wydarzenie online towarzyszące wystawie Pawła Żukowskiego "Kurtyna"
do zobaczenia na fb.com/bwazielonagora
 
Michał Zaczyński – dziennikarz. Pisze o etyce i ekologii w modzie. Publikuje w „Polityce”, „Vogue”, „Elle”, „Newsweeku”, „Rzeczpospolitej”, „Gazecie Wyborczej”, „Unpolished” i „Fashion Magazine”.
 
Michał Zaczyński

ZZA KURTYNY: Rozmowa Pawła Żukowskiego z Marcinem Wichą
wtorek, 29.12. godz. 18:00
wydarzenie online towarzyszące wystawie Pawła Żukowskiego "Kurtyna"
do zobaczenia na fb.com/bwazielonagora
 
Marcin Wicha (1972) grafik. Projektował (i projektuje) okładki, plakaty i znaki graficzne. Autor książek dla dorosłych: “Rzeczy, których nie wyrzuciłem” (Karakter 2017), za którą otrzymał w 2017 roku Paszport Polityki, w 2018 r. Nagrodę im. Witolda Gombrowicza i Nagrodę Literacką Nike oraz “Jak przestałem kochać design” (Karakter 2015). Autor książek dla dzieci: “Klara. Proszę tego nie czytać” (Czarna Owieczka, 2011) – wyróżnienie dorosłego jury Dong 2011. “Klara. Słowo na szy” (Czarna Owieczka, 2012) – wyróżnienie w konkursie polskiej sekcji IBBY, nominacja do nagrody Dong. “Łysol i Strusia. Lekcje niegrzeczności” (Znak emotikon, 2013) – nominacja w konkursie Najlepsza książka dla dzieci 2013. “Bolek i Lolek. Genialni detektywi” (Znak emotikon, 2014). “Niezwykła historia Sebastiana Van Pirka” (Egmont, 2018). Współautor “Sylaboratorium” (Egmont, 2017) i “Nowych przygód Bolka i Lolka. Urodziny” (Znak emotikon, 2013). Autor rysunków: “Święty Oburz patron Polski. Kalendarz na 2016 rok” (WAM, 2016), “Europejski Słownik Obrazkowy Wichajstra. Rysunki Marcina Wichy z Tygodnika Powszechnego i nie tylko” (Katalog wystawy, Fundacja Schumana, 2009).
Jego teksty ukazywały się między innymi w „Autoportrecie” i „Literaturze na Świecie”. Przez kilka lat publikował cotygodniowe rysunkowe komentarze w „Tygodniku Powszechnym”. Rysował też w „Charakterach”. Współpracuje z „Gazetą Wyborczą”.
 
Marcin Wicha
 

 Relacja wideo z otwarcia wystawy:
Kurtyna film klatka intro