Wystawa w galerii BWA w Zielonej Górze jest
prezentacją części cyklów "Mistrzowie" i "Pozytywy"
zrealizowaną dzięki pomocy galerii Atlas Sztuki w
Łodzi i Arsenał w Białymstoku.
W sobotę 8 marca o godzinie 18.00 w galerii BWA
odbędzie się spotkanie ze Zbigniewem Liberą.
Zbigniew Libera. Mistrzowie. Pozytywy.
Zbigniew Libera urodził się w 1959 roku w Pabianicach. Jest autorem obiektów, instalacji, filmów wideo, wideoinstalacji, fotografii, działań multimedialnych. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Jest uznawany za jednego z najciekawszych polskich artystów współczesnych. Jego prace wywołują dyskusje, ponieważ naruszają tabu, demistyfikują, dotykają najintymniejszych spraw, dotyczących jednostek i społeczeństwa. Więziony za działalność polityczną (1982-83), w latach
80-tych tworzy prace wideo, będące z dzisiejszej perspektywy prekursorskie wobec „sztuki krytycznej” lat 90-tych. W tych latach tworzy cykl prac „zabawek”, w ironiczny sposób opisujących opresywne kształtowanie ról społecznych przez pozornie niewinne przedmioty. Jego najsłynniejsza praca z tego okresu to „Lego.Obóz koncentracyjny”(1996), po wielokroć opisywany zarówno w pozytywny jak i negatywny sposób zestaw popularnych klocków, z których zbudować można tytułowy obiekt.
Po roku 2000 artysta skupił się na analizie mechanizmów medialnych, pamięci kształtowanej przez media, kształtu świata, w którym odgrywają one tak istotną rolę. W cyklu fotografii „Pozytywy” zamienia znane historyczne fotogramy, na ich wersje „pozytywne”. Jak napisała Iza Kowalczyk: "Pozytywy" powstały na zasadzie przeciwstawienia. Artysta wykorzystał również dwuznaczność określeń związanych z fotograficzną techniką. Jeśli istnieje negatyw - zdjęcie czarne, lub w sensie symbolicznym: o przerażającej wymowie, musi istnieć również jego odpowiednik - kolorowy pozytyw, w sensie symbolicznym - obraz radosny i beztroski. (...) Libera pokazuje rzecz dość zaskakującą: obrazy tragedii i katastrof zdążyły nam się w jakimś sensie opatrzeć, nad ich złowrogim znaczeniem zastanawiamy się ponownie za sprawą "Pozytywów". (Artmix nr 7).
W cyklu „Mistrzowie” (2004) Libera odnosi się do „wykluczenia” ważnych artystów neoawangardowych (Zofia Kulik, Anastazy Wiśniewski, Andrzej Parum, Jan Świdziński, Jacek Kryszkowski) z „oficjalnej” historii sztuki. Artysta stworzył fikcyjne strony z wysokonakładowych gazet, poświęcone tym artystom. To zarówno hołd dla ich twórczości jak i gorzka analiza mechanizmów medialnych, wpływających na nasze postrzeganie sztuki.
W 2005 roku razem z poetą Dariuszem Foksem opublikował książkę „Co robi łączniczka”, poświeconą Powstaniu Warszawskiemu, jego dzisiejszej recepcji, pamięci i niepamięci.
Wystawa w galerii BWA w Zielonej Górze jest prezentacją części cyklów „Mistrzowie” i „Pozytywy”, zrealizowaną dzieki pomocy galerii Atlas Sztuki w Łodzi i Arsenał w Białymstoku.
W sobotę 8 marca o godzinie 18.00 w galerii BWA odbędzie się spotkanie ze Zbigniewem Liberą.
Galeria BWA zaprasza 07.03.2008 o godzinie 19.00