Galeria BWA
zaprasza

Medium... Post... Mortem... vol.2

wystawa zbiorowa:
Mirosław Bałka, Józef Bury, Marta Deskur, Stanisław Dróżdż, Izabella Gustowska,
Miho Iwata, Rafał Jakubowicz, Grzegorz Klaman, Piotr Kurka, Marek Kuś, Konrad Kuzyszyn,
Zbigniew Libera, Dominik Lejman, Łukasz Skąpski, Edyta Wolska

10.10.2008 o 18.00

wystawa czynna do 09.11.2008

 


Galeria BWA cordially invites to the MEDIUM... POST... MORTEM... Vol. 2show featuring Mirosław Bałka, Józef Bury, Marta Deskur, Stanisław Dróżdż, Izabella Gustowska, Miho Iwata, Rafał Jakubowicz, Grzegorz Klaman, Piotr Kurka, Marek Kuś, Konrad Kuzyszyn, Zbigniew Libera, Dominik Lejman, Łukasz Skąpski, Edyta Wolska.

opening: 10th OCTOBER 2008 at 6.00 pm

the display open until 9th NOVEMBER 2008

Autor projektu i kurator wystawy: Roman Lewandowski
Curated by: Roman Lewandowskifor English scroll down!

Organizacja:

Bałtycka Galeria Sztuki w Słupsku, dyr. Edyta Wolska
Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, dyr. Marek Kuś
Galeria BWA w Zielonej Górze, dyr. Wojciech Kozłowski

MEDIUM... POST... MORTEM... Vol. 2

Projekt cyklu wystawienniczego Medium... Post... Mortem... jest próbą zreflektowania i zdiagnozowania kondycji oraz potencjału współczesnej sztuki w kontekście zmian i przedefiniowania klasycznego medium, jakie miały miejsce na przestrzeni minionych kilku dekad. Punktem wyjścia dla autora projektu stała się idea przenikania się oraz łączenia właściwości różnych mediów w obrębie jednego dzieła. Stąd prezentowane prace obrazują proces i ewokację transgresywnego myślenia o dziele oraz medium. Z tych też powodów prezentowane wystawy są przede wszystkim demonstracją prac artykułujących problematykę matrycy oraz metod jej przekroczenia w materialnym, medialnym i konceptualnym rozumieniu.
Obydwie odsłony Medium... Post... Mortem... są konstatacją obecnego kształtu, potencjału i status quo dzieła sztuki, a przede wszystkim ewolucji myślenia o medium, jaka nastąpiła w efekcie radykalnych przewartościowań w sztuce lat 70. i wyłonienia się konceptualnego paradygmatu praktyk artystycznych. W ślad za tymi zmianami – jak pamiętamy – podążyły redefinicje środka przekazu oraz samego dzieła, a także rozwój mediów elektronicznych, cyfrowa multiplikacja i powołanie intermedium czy multimediów. Nie bez znaczenia jest i to, że żyjemy dziś już w zupełnie innych realiach niż Warhol bądź Rauschenberg, czego egzemplifikacją są współzależności sfery władzy i wiedzy z przestrzenią widzialności. Symptomatycznym przykładem tych relacji i uwikłań mogą być socjologiczne, polityczne i estetyczne reperkusje terrorystycznego ataku na World Trade Center w 2001 roku.

W rezultacie zaistniałych przemian oraz konwersji sfery widzialności sztuka stanęła wobec nowej sytuacji – innego świata, innych mediów i innego stylu myślenia. Nieoczekiwanie proces dekonstruowania i rekonstruowania tradycyjnego medium stał się w istocie problemem ontologicznym i eschatologicznym. Dotyczy bowiem zarówno sztuki jak i życia, odnosi się do dzieła oraz do człowieka.

Cykl wystawienniczy Medium... Post... Mortem... jest przewrotną egzemplifikacją tej sytuacji. W zamierzeniu kuratora projektu ekspozycja ma ukazywać stany graniczne – dzieła, sztuki, rzeczywistości... Stąd też koncepcja ukazania tego procesu w dwóch wymiarach: semantycznym oraz mitograficznym. Z jednej strony prezentowane dzieła mają reprezentować transgresję na planie językowym, gdyż są efektem przekroczenia tradycyjnego medium (np. malarstwa, fotografii, rzeźby itd.), z drugiej zaś – mają artykułować świat reprezentacji podlegający zmienności, przechodniości i przemijaniu. Wystawy zatem akumulują dzieła oraz pokazują artystyczne postawy, dla których punktem wyjścia (bądź też wiążącym je kontekstem) są artystyczne realizacje ukazujące aspekt mobilności lub transgresji – na planie matrycy, znaku, artysty.

Niezależnie od problematyki medium przekraczającego swe ograniczenia – istotnym tematem tej prezentacji są również stany „graniczne” świata przedstawionego. Pojawiająca się w tym kontekście problematyka eschatologiczna oraz tematyka abjectu (traumatycznych treści podmiotu wypieranych ze świadomości) może być ukazana – a rebours – w perspektywie afirmatywnej – jako proces rozpadu i jednocześnie wyłaniania się nowych form. Niezależnie od tego przedsięwzięta przez niektórych artystów estetyzacja nie musi oznaczać etycznego relatywizmu, lecz ukazanie „oka cyklonu”, który pulsuje w dziele „podskórnie”, ukrywając się pod dekoratywnymi czy ornamentalnymi formami.

 

Roman Lewandowski

MEDIUM... POST... MORTEM...
wernisaż 10.10.2008, godzina 18.00

 




 

As a result of the changes and the conversion of visibility zone the art had to face a new situation - a different world, different media and a different way of thinking. Unexpectedly the process of deconstruction and reconstruction of traditional medium became in fact an ontological and eschatological problem, for it refers both to art and life, concerns a work and a human being.

 

The exhibition cycle of Medium... Post... Mortem... is a perverse exemplification of this situation. The intention of the projecfs curator is that the exhibition should show interface states - the work, art, reality... Hence the conception of showing it in two dimensions: semantic and mythographic. On the one hand, the exhibited works are to represent a transgression in a semantic pianę, because they arę a result of crossing a traditional medium (i.e. painting, photography, sculpture etc.) on the other - they are to articulate a world of representation governed by changeability, transition and vanishing. Therefore the exhibitions accumulate the works and show artistic attitudes for which a starting point (or a context that connects them) are artistic realizations which show the aspect of mobility or transgression - on a plane of matrix, a sign or an artist.

 

Regardless of the problem of a medium that transgresses its limitations - a vital subject of this exhibition are also "borderline states" states of the world shown. The issue of eschatology and abject (traumatic content of an object pushed out of consciousness) can be shown - a rebours - in an affirmative perspective - as a simultaneous process dissolution and creation of new forms. regardless of this, the aesthetics ventured by some artists does not have to mean an ethical relativism, but showing "the eye of the cyclone" which pulsates in the work "subcutaneously", hiding under decorative or ornamental forms.

Roman Lewandowski,
tłum. Agnieszka Wojewoda

opening of the exhibition 10th OCTOBER 2008
exhibition open until 02 Nov 2008