KONCERT ZBIGNIEWA KARKOWSKIEGO
sobota 10.01.2009, godzina 19.00
support Robert B. Lisek (Wrocław) / No.thing (Zielona Góra)
ZBIGNIEW KARKOWSKI(ur. 1958 w Krakowie)
kompozytor i wykonawca muzyki współczesnej, zarówno elektronicznej jak i akustycznej, eksperymentator, improwizator, muzyk elektroniczny. Jest współzałożycielem zespołów Sensorband, Cosmic Trigger, Pop Senssurround Orchestra oraz UBSB. Współpracował z takimi artystami jak Aube, Merzbow, Kasper T. Toeplitz, Helmut Schaefer, Edwin van der Heide, Tetsuo Furudate, Peter Rehberg.
Jako nastolatek wyemigrował z polski, mieszkał w Göteborgu, Amsterdamie, Berlinie, Paryżu, Los Angeles, by ostatecznie osiedlić się w Tokio w 1994 roku. Karkowski wierzy, że życie na wygnaniu, geograficznym, społecznym i politycznym jest niezbędne dla prawdziwej twórczości. Studiował kompozycję w polsce, na state college of music w göteborgu i chalmers university of technology. Po ukończeniu edukacji w Szwecji podjął roczne studia sonologiczne w królewskim konserwatorium w Hadze w Holandii. Uczestniczył też w wielu letnich kursach kompozycji organizowanych przez francuskie centrum Acanthes w Awinionie
Oraz Aix-en-provence, gdzie pobierał nauk u klasyków muzyki xx wieku, takich jak Iannis Xenakis, Olivier Messiaen, Pierre Boulez, oraz Georges Aperghis. Z dzisiejszej perspektywy ocenia, że jedynym nauczycielem, który rzeczywiście go czegoś nauczył, był Iannis Xenakis.
Jest autorem utworów na dużą orkiestrę - zamówionych i wykonywanych przez orkiestrę symfoniczną z Göteborga, a także opery oraz dzieł kameralnych wykonywanych przez zespoły ze Szwecji, polski i Niemiec.
W ciągu ostatnich kilkunastu lat dał setki koncertów na całym świecie, coraz częściej podróżuje do Chin oraz ameryki łacińskiej, gdzie gra z lokalnymi muzykami oraz prowadzi zajęcia dla studentów. Jak nikt inny osobiście zna środowiska muzyki awangardowej w każdym zakątku ziemi. Karkowski uważa, że tradycyjnie pojmowana muzyka jest nieadekwatna do dzisiejszego świata i dlatego dotychczasowe teorie muzyczne oraz kulturowe powinny zostać zniszczone. Muzyka klasyczna "straciła kontakt z rzeczywistością" i "zapis graficzny stał się ważniejszy niż samo brzmienie muzyki".
sobota 10.01.2009, godzina 19.00
Zbigniew Karkowski
was born in 1958 in Krakow, Poland. He studied composition at the State College of Music in Gothenburg, Sweden, aesthetics of modern music at the University of Gothenburg's Department of Musicology, and computer music at the Chalmers University of Technology. After completing his studies in Sweden, he studied sonology for a year at the Royal Conservatory of Music in Den Haag, Netherlands. During his education, he also attended many summer composition master courses arranged by Centre Acanthes in Avignon and Aix-en-Provence, France, studying with Iannis Xenakis, Olivier Messiaen, Pierre Boulez, and Georges Aphergis, among others. He works actively as a composer of both acoustic and electroacoustic music. He has written pieces for large orchestra (commissioned and performed by the Gothenburg Symphony Orchestra), plus an opera and several chamber music pieces that were performed by professional ensembles in Sweden, Poland, and Germany. He is a founding member of the electroacoustic music performance trio "Sensorband." Zbigniew has lived and worked in Tokyo, Japan for the past eight years, and is active in the underground noise scene there. Karkowski is currently on a residency at UC Santa Barbara in California.
[desk.nl/electrocd.com]
Zbigniew Karkowski | concert
saturday 10.01.2009 at 19hrs
support
Robert B. Lisek (Wrocław)
Robert B. LISEK, artysta, matematyk, kompozytor i założyciel FUNDAMENTAL RESEARCH LAB; twórca wielu projektów skupionych wokół alternatywnych strategii w sztuce, hacktywizmie i sztucznej inteligencji. Przechodząc przez sztukę konceptualna, software art, metamedia, sztukę krytyczna i interwencje społeczne jego sztuka nie poddaje się kategoryzacji. Pionier sztuki wykorzystujące metody ogólnej sztucznej intelligencji (GAI). Drąży rownież problemy zabezpieczeń, prywatności i tożsamości w społeczeństwie sieciowym; w oparciu o wykradzione z Los Alamos Labolatory dokumenty zbudowal oprogramowanie do szukania ukrytych patternów i powiązań zdarzenie - osoba - grupa - miejsce - zdarzenie. W ostatnim projekcie GESPENST użył technik biologii molekularnej, badając nabardziej fundamentalny proces w naturze, jakim jest samoreplikacja, czyli namżanie się i rozprzestrzenianie struktur.Jako naukowiec specjalizujący się w teorii grafów i zbiorów częściowo-uporządkowanych związany z Katedrą Logiki Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Story Lab na University of Texas. Autor wielu wystaw, wystąpień, warsztatów i publikacji. Jego projekty zawieraja między innymi: FREE ARTS CONCEPTS EXCHANGE –international exchange, GENGINE-Galeria Narodowa Zachęta, FLOAT- Lower Manhattan Culture Council, New York; WWAI- Siggraph05, Los Angeles; Falsecodes - Red Gate Gallery, Beijing; State of Emergency Embassy – Entropia, Wrocław , FLEXTEXT- CiberArt Bilbao, FLEXTEXT - Byzantine Museum, Athens, RunMe - Moscow, FLEXTEXT – ACA Media Festival, Tokyo; STACK – ISEA 02, Nagoya ; SSSPEAR –17th Meridian, WRO Center for Media Arts, Wrocław.
Robert B. LISEK is an artist, composer and mathematician who works at the truly cutting-edge vanguard of arts and media, a founder of FUNDAMENTAL RESEARCH LAB; he is involved in the number of projects focused on radical art strategies, hacktivism and artificial intelligence. Drawing upon conceptual and software art, telepresence, robotics, meta-media, criticism of new media art, and introducing numerous additional influences from mathematic, his work intentionally defies categorization. A pioneer of art based on AI. His visionary combination of AI and telepresence explores the possibility of building distributed intelligent entities. In the last project Das GESPENST explores the relationship between bio-molecular technology, code and issues arising from network technologies. With reference to the emerging practice of ‘biotech-art’, the artist aims to represent the self-replicating behavior of new original bacteria in order to draw out its wider bio-political significance in an imagined scenario of bioterrorism. He is also a scientist connected with the Department of Logic of Wroclaw University specializing in the theory of partially-ordered sets. He exhibits, lectures, and conducts workshops worldwide. His projects include among others: FLOAT – Lower Manhattan Cultural Council,NY; WWAI- Siggraph, Los Angeles; Falsecodes - Red Gate Gallery & Planetary Collegium, Beijing; GENGINE- Zacheta National Gallery, Warsaw; FLEXTEXT- CiberArt Bilbao, Medi@terra - Byzantine Museum, Athens, STACK- RunMe-Moscow, Ars Electronica- Linz; FLEXTEXT – ACA Media Festival, Tokyo; STACK – ISEA 02, Nagoya; SSSPEAR –17th Meridian, WRO Center for Media Arts, Wroclaw, HAPPY NEW FEAR – FluxusOnline, New Horizonte; ODER- Graz, Dusseldorf, Athens, Paris, Tokyo, Palermo, Istambul.
No.thing (Zielona Góra)
jednoosobowy projekt z pogranicza estetyki noise i industrial.