Między instytucjonalnością a prywatnością

Elementy instalacji:

 

Aneta Szyłak

(Fundacja Wyspa Progress Gdańsk)

 

Dorota Monkiewicz

 

(Muzeum Narodowe Warszawa)

Akt myśli jest aktem sztuki- motto Ewy Partum definiujące istotę jej działań było również tytułem jej retrospektywy 1965-2001 w Badischer Kunsverein Karlsruhe.

 


 

Instalacja KURATORKI jest przedstawieniem procesu myślenia dotyczącego powstawania projektu wystawy.

Jego podstawowe aspekty, to:

- Ujawnienie aspektów tego procesu, stopień wtajemniczenia w sztukę artystki i kanały myślenia nawiązujące do własnych doświadczeń kuratorek i ich intencji.

- Rola kuratorek i mechanizm korygowania artysty na tzw. myślenie charakterystyczne dla produktu „sztuka“ obecnie, opakowanie w zrozumiałe dla każdego tytuły, dostosowanie do powszechnie zrozumiałego kontekstu, dostępnego dla wszystkich. Problemy z blokująca działania sztuki cenzurą obyczajową jako argument decydujący o wyborze prac.

- Element atrakcyjności sztuki dla widza: tytułu wystawy, prac i rozważania nad ich przedstawieniem.

- Pozycja artystki w systemie wystawienniczym i jej strategia jako reprezentantki idei istotnych dla jej twórczości z perspektywy całości jej dorobku.

- Argumenty pionierskości i prestiżu działań prekursorskich jako temat rozważań.

- Systemy ujawniania sztuki w Polsce i nadawania jej rangi jako procesu intelektualnego, poprzez intencje kuratorskie.

Taktyką artystki jest odwrócenie ról i wystawienie procesu myślenia kuratorek, które zastrzegły dla siebie pokazywanie jej sztuki w formie odpowiadającej ich wyobrażeniom.

Proces ten rejestrowany jest na wideo