Między instytucjonalnością a prywatnością
Elementy instalacji:
Aneta Szyłak
(Fundacja Wyspa Progress Gdańsk)
Dorota Monkiewicz
(Muzeum Narodowe Warszawa)
Akt myśli jest aktem sztuki- motto Ewy Partum definiujące istotę jej działań było również tytułem jej retrospektywy 1965-2001 w Badischer Kunsverein Karlsruhe.
Instalacja KURATORKI jest przedstawieniem procesu myślenia dotyczącego powstawania projektu wystawy.
Jego podstawowe aspekty, to:
- Ujawnienie aspektów tego procesu, stopień wtajemniczenia w sztukę artystki i kanały myślenia nawiązujące do własnych doświadczeń kuratorek i ich intencji.
- Rola kuratorek i mechanizm korygowania artysty na tzw. myślenie charakterystyczne dla produktu „sztuka“ obecnie, opakowanie w zrozumiałe dla każdego tytuły, dostosowanie do powszechnie zrozumiałego kontekstu, dostępnego dla wszystkich. Problemy z blokująca działania sztuki cenzurą obyczajową jako argument decydujący o wyborze prac.
- Element atrakcyjności sztuki dla widza: tytułu wystawy, prac i rozważania nad ich przedstawieniem.
- Pozycja artystki w systemie wystawienniczym i jej strategia jako reprezentantki idei istotnych dla jej twórczości z perspektywy całości jej dorobku.
- Argumenty pionierskości i prestiżu działań prekursorskich jako temat rozważań.
- Systemy ujawniania sztuki w Polsce i nadawania jej rangi jako procesu intelektualnego, poprzez intencje kuratorskie.
Taktyką artystki jest odwrócenie ról i wystawienie procesu myślenia kuratorek, które zastrzegły dla siebie pokazywanie jej sztuki w formie odpowiadającej ich wyobrażeniom.
Proces ten rejestrowany jest na wideo