Zapraszamy na wystawę Czy artyści mogą nie spać?
artyści: Krzysztof Niemczyk oraz Agnieszka Brzeżańska, Oskar Dawicki, Tadeusz Kantor, Eustachy Kossakowski, Agnieszka Polska, Stanisław Ignacy Witkiewicz
kuratorka: Joanna Zielińska
♦ 13.12.2013 (piątek)
g. 17:30 - wykład Konrada Schillera - Psychodelia. Radykalne lata 60. w Muzeum Ziemi Lubuskiej
g. 19:00 - otwarcie wystawy w Galerii BWA
♦ 4.1.2014 (sobota)
g. 19:00 - spotkanie z Anką Ptaszkowską i czytanie powieści Krzysztofa Niemczyka Kurtyzana i pisklęta. Czyli krzywe zwierciadło namiętnego działania albo inaczej studium chaosu
czyta Ludwik Schiller
Wystawa będzie czynna do 5.01.2014.
Otaczał go nimb tajemnicy. Hipnotyzował strojem, makijażem i osobowością. Wiele z jego działań w przestrzeni miejskiej pozostało nieudokumentowanych. Krzysztof Niemczyk – malarz, sytuacjonista, pisarz i pianista-samouk. W 1969 roku przyjechał do Zielonej Góry, żeby wziąć udział w IV Wystawie i Sympozjum Plastyki Złote Grono. To tutaj czytał fragmenty swojej kultowej powieści Kurtyzana i pisklęta, która doczekała się pierwszego polskiego wydania dopiero po jego śmierci. Spontaniczna akcja "My nie śpimy", w której wziął udział jako członek tzw. Permanentnego Jury miała wiele reperkusji nie tylko w życiu Niemczyka...
Wystawa "Czy artyści mogą nie spać?" ma charakter antybiograficzny, fantazmatyczny, kolażowy, niepełny i halucynacyjny. Korzysta ze źródeł archiwalnych a jej trzon stanowią fotografie wybitnego artysty i „kronikarza” tamtych czasów Eustachego Kossakowskiego. W archiwalną tkankę ekspozycji wpisane zostały prace artystów współczesnych – Agnieszki Polskiej, Agnieszki Brzeżańskiej i Oskara Dawickiego, dla których ważnym punktem odniesienia jest sztuka artystycznej awangardy. Szczególne miejsce na wystawie zajmuje obiekt Tadeusza Kantora "Plecak Wielkiego Wędrowca" (1988).
Wystawa pyta o potencjalność i sens historycznej rekonstrukcji. Jakie są mechanizmy pamiętania i zapominania? Jak kolekcjonować działania efemeryczne? I wreszcie, jaka jest aura artysty, którego już nie ma i co znaczą prywatne narracje dla tworzenia pamięci zbiorowej.
Zrealizowano we współpracy z Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Cricoteką - Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora, Galerii Raster oraz dzięki uprzejmości Anki Ptaszkowskiej.
Kwerendę prasową przeprowadziła Ewa Tatar i Łukasz Stawarz. Kwerendę zrealizowano w pracowni Dokumentacja Plastyki Współczesnej Instytutu Sztuki PAN.
wykład Konrada Schillera - Psychodelia. Radykalne lata 60.
otwarcie wystawy
wystawa
spotkanie z Anką Ptaszkowską i czytanie powieści Krzysztofa Niemczyka Kurtyzana i pisklęta. Czyli krzywe zwierciadło namiętnego działania albo inaczej studium chaosu