Błądzić jest rzeczą- Nienormatywna wystawa dizajnu
Studio Beton, Charles & Ray Eames, Fontarte, Janusz Łukowicz, Maldoror, Karina Marusińska, Mood Design (Dorota Kuć, Karina Snuszka), New Roman, Oskar Zięta, Yeti
Kuratorki: Katarzyna Białousz, Anna Theiss
Projekty graficzne: Magdalena Burdzyńska
otwarcie wystawy: piątek, 13 czerwca, godzina 19:00
wystawa czynna do 6.07.2014.
w sobotę 14.06 o 16:00 Projektowanie bez błędu - wykład z częścią warsztatową - prowadzenie: Mood Design Dorota Kuć i Karina Snuszka
Błądzić jest rzeczą
Projektowanie jest dynamicznym polem. Lubimy myśleć, że składa się z gotowych produktów i rozwiązań, ale to mikrokosmos złożonych procesów. To, co oglądamy w katalogach, książkach, mieszkaniach, parkach, dworcach jako „dizajn" jest zaledwie wierzchołkiem góry lodowej. Tylko częścią procesu projektowego.
Jak dostać się do tego, co znajduje się pod powierzchnią wody? Proponujemy, by dotrzeć tam przez opowieść o błędzie - kategorii splecionej z procesem projektowym. Błąd pojawia się na etapie prototypizacji, w starciu projektanta z materiałem. Bywa godnym przeciwnikiem, z którym dizajnerzy walczą, dochodząc do rewolucyjnych (czasem też błędnych) rozwiązań. Wymyka się obiektywnym kryteriom, często jest efektem naruszonego konwenansu - kulturowych oczekiwań w stosunku do formy i funkcji przedmiotu. Wyjątkowo frapujące jest to, co uznajemy za granice błędu. Czy kiedy przedmiot traci swoją funkcję i zyskuje nową, staje się błędem? Projektową aberracją? Czy to może los każdej rzeczy?
Sercem wystawy „Błądzić jest rzeczą" jest prezentacja dwóch projektów wyłonionych przez Czesławę Frejlich, Oskra Ziętę i Rene Wawrzkiewicza w konkursie na instalację komentującą kategorię błędu w projektowaniu. Zestawione razem projekty tworzą opowieść o codziennym obcowaniu z przedmiotami, wskazują, że projektowanie to nie tylko hermetyczna praca dizajnera w odległym studio, ale coś, co ma bezpośredni wpływ na kształt otaczającego świata.
I co przejawia analogię do procesów znanych z natury. Wokół głównego tematu powstała dłuższa opowieść o tym, jak łatwo ikoniczne wzornictwo może podważyć czarno-białe postrzeganie błędów i jak - oscylując pomiędzy poprawnością a naruszonymi normami - otwiera przestrzeń na innowacje.
Katarzyna Białousz
Anna Theiss
Wystawa została przygotowana dla Galerii BWA w Tarnowie gdzie miała miejsce w dniach 7 grudnia 2013 – 26 stycznia 2014