Zapraszamy w piątek 1 sierpnia o godzinie 19:00 na otwarcie wystawy
Marc Fromm Pełną gębą / Saus und Braus.
kurator: Armin Hauer, wicedyrektor Museum Junge Kunst, Frankfurt Oder
wystawa będzie czynna do 31.08.2014
Rzeźby i reliefy
Swoje motywy czerpie z historii sztuki, codzienności i świata luksusowego shoppingu. Dlatego być może ma się uczucie, że jego figury, gesty i sceny już się gdzieś kiedyś widziało, ale spotkanie z nimi miało zupełnie inny kontekst. Jak np. deska do krojenia w formie przeskalowanego barwnego reliefu, przykuwającego spojrzenie górskim pejzażem z ośnieżonymi szczytami. Jak gdyby mimochodem ta idylla zostaje obustronnie zaburzona podwójnym whopperem i logiem znanej sieci fast food. Tę zasadę upiększania produktu znamy ze strategii marketingowych producentów gotowej żywności i związanej z tym estetyki. Uwodzicielska piękność (blondynka z długimi włosami w modnym ubraniu) i symbol społecznego statusu (zegarek) są tematem wertykalnego reliefu „Rolex", pokrytego błyskotkami i masą perłową. Bilbordy i lightboxy były z pewnością tutaj wzorem. Inaczej w przypadku kapryśnie przeciągającego się fauna i towarzyszącego mu wypchanego pawia. Tutaj rzeźbiarza zainspirował Berberyjski Faun (200 p. n. e. ) z Monachijskiej Pinakoteki. Z tą różnicą, że bożek pól i lasów nie podlega już sile przyciągania ziemskiego, unosząc się swobodnie w powietrzu. Oglądający rzeźbę dookoła poddany jest dodatkowemu zaskoczeniu, odkrywając że dionizyjski stwór jest w środku pusty., z czym często mamy do czynienia w przypadku rzeźby średniowiecznej. Również zależny od materiału styl pracy wskazuje na obecność w sztuce Fromma tradycji rzeźbiarskiej, wyrosłej z powiązania rzemiosła ze sztuką. Urodzony w Langen / Hesja, ukończył po nauce stolarstwa studium rzeźby w drewnie w Bischofsheim, by następnie w latach 1999-2006 studiować rzeźbę w Wyższej Szkole Sztuki Burg Giebichenstein w Halle u prof. Berndta Göbla i Andrei Zumseil. Mieszkający od 10 lat w Halle artysta stawia solidność rzemiosła przed ulotną efektownością, próbując swobodę swoich prac przeciwstawić ich „ciężarowi kulturowemu". Aby przezwyciężyć banalność codzienności, kultywuje etos pracy późnogotyckich snycerzy, odwzorowujących przelotność chwili i próbujących przeganiać diabła Belzebubem. Złoto, znalezione przedmioty i szlachetne materiały, wszystko to irytuje i fascynuje zarazem. Powstałą w wyniku tego mieszankę można określić mianem Postpopu, wiernemu detalowi swoim naturalizmem a także tradycji, pielęgnującej drzeworyt. Rzeźby te spotyka z pewnością zróżnicowana opinia ogladających: piękno, śmierć, parodia czy krytyka konsumpcji?
Tekst/ Kurator : Armin Hauer
Biografia:
1971 urodzony w Langen / Hesja
1992-1994 nauka stolarstwa
1994-1996 studium ilustracji. Akademia Sztuki Leonardo, Hamburg
1996-1999 nauka rzeźby, Szkoła rzeźby w drewnie, Bischifsheim n. Rhön
1999-2003 studium rzeźby w HDK Burg Giebichenstein w Halle u Prof. Göbel i Zaumseil
2003 Szkoła Sztuk Pięknych w Bordeaux, Francja
2013 nauczyciel w HDK, Halle