EUROSHORTS 2017 Młodzi filmowcy
7.12.2017 (czwartek) godz. 18.00

Amerykański Film Reklamowy 2017. Sztuka i Technika - 90 min.
support: Papaya Young Directors - 10 min.

wstęp wolny




FILMY Z KONKURSU MIĘDZYNARODOWEGO EUROSHORTS 2017 - 78 min.
Zawodowy przytulacz (Professional Cuddler), fabularny/fiction, 15:33, reż.dir Mika Orr, USA
Po powodzi (SOG), animowany/animation, 10:14, reż./dir Jonatan Schwenk, Niemcy/Germany
Kartka (Plicker), eksperymentalny/experimental, 02:44, reż./dir Byungjun Kim,Korea/Republic of Korea
Huśtawka (The Swing), fabularny/fiction, 09:01, reż./dir David Witchell, Wielka Brytania/United Kingdom
Te filmy zniszczą projektor (Films To Break Projectors), eksperymentalny/experimental 5:07, reż./dir iloobia,Wielka
Brytania/United Kingdom
Typowo po szwedzku (A Swedish Classic), fabularny/fiction, 08:00, reż./dir Mans Berthas, Szwecja/Sweden
Raha, fabularny/fiction, 17:33, reż./dir Yeganeh Balouchi, Iran
Ferajna z Katmandu (Kathmandude), fabularny/fiction, 10:50, reż./dir Jacob Kirby, USA



Euroshorts jest międzynarodowym festiwalem filmowym, organizowanym przez Fundację Młodego Kina. Promuje i wspiera młodych artystów oraz wybitne osiągnięcia w filmie krótkometrażowym. 
W tym roku odbywa się po raz 26, w Gdańsku, Warszawie, Katowicach i Zielonej Górze. 


Amerykański Film Reklamowy 2017 (The 2017 AICP SHOW: The Art & Technique of the American Commercial) - to unikalna opowieść o współczesnej Ameryce. O zwykłych ludziach, ich radościach i kłopotach; o świecie wielkiej polityki też. Ale przede wszystkim o emocjach. Autorzy pomysłów z najlepszych agencji reklamowych nie tracą ani sekundy czasu antenowego i żeby odnieść sukces, są być blisko ludzi i aktualnych wydarzeń. 
W Ameryce reklama jest specyficzna, bo dociera do różnych grup etnicznych, wielu kultur. Te filmy powinny więc podobać się wszystkim. Podobają się też nam, chociaż reklamowanych produktów czasem nie znamy. Przenoszą nas na chwilę do świata wielkich marek i są przykładem reklamy na najwyższym poziomie. 
W konkursie AICP - Stowarzyszenia Niezależnych Producentów Reklamowych - jedyną nagrodą jest włączenie do stałej kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku (MoMA). Reklamy są oceniane w kilkunastu kategoriach artystycznych, a w każdej z nich przyznawane są trzy wyróżnienia. Premiera tej taśmy odbyła się w czerwcu 2017 w MoMA, z udziałem ok. 2000 twórców i producentów amerykańskiej reklamy.
Z 26 edycji pokazu dowiemy się, na przykład że kopalnie soli Morton Salt wspierają inicjatywy społeczno-kulturalne w ramach projektu Walk Her Walk. Rodzice dzieci ze szkoły podstawowej Sandy Hook (Newtown, Connecticut), gdzie w strzelaninie w 2012 roku zginęło 28 osób, w tym 20 dzieci, za pomocą reklamy społecznej pokazują jak zapobiec napadom z bronią. Aktor John Malkovich wraca do swojej pasji projektowania odzieży. „Zawsze jestem postacią z czyjejś wyobraźni. A chcę tworzyć własne postacie i własne marzenia" - mówi w nastrojowej reklamie plaformy Squarespace, która tworzy strony internetowe. 
Do filmu promującego iluzjonistę i kaskadera Davida Blaine, zrealizowanego przez animatorów ze studia Buck, komentarz napisał znany pisarz Paul Auster, autor scenariuszy między innymi do filmów „Brooklyn Boogie" i „Dym". Głosu użyczył znany aktor Christopher Walken.
Twórcy reklamy koniaku Hennessy przypominają rodzinę Piccardów: ojca Auguste, który w 1931 roku jako pierwszy człowiek doleciał statkiem kosmicznym do stratosfery, i syna Jacquesa, który w 1960 roku jako pierwszy dotarł do największej głębi oceanu. „A ty jakiego gonisz króliczka?" - brzmi hasło kampanii Wild Rabbit.
Serią animowanych grafik promuje się Offf - Międzynarodowy Festiwal Kreacji Post-Cyfrowej.
Nike stawia na między innymi piosenki i stąd w jednej z reklam utwór rapera Chance zagrzewa męskie i kobiece drużyny koszykówki do walki, a w innej odchodzący na emeryturę słynny zawodnik drużyny Los Angeles Lakers, Kobe Bryant, niczym dyrygent zachęca przyjaciół do stworzenia piosenki o sobie. 
Ta sama marka promuje się też za pomocą portretów dokumentalnych sportowców. Wśród bohaterów jest na przykład siostra Madonna Buder - zakonnica i triatlonistka, która kilkakrotnie, w wieku ponad 80 lat brała udział w zawodach Iron Man.
W tegorocznym programie AFR znalazły się też trzy teledyski muzyczne.






Euroshorts 2017 Młodzi filmowcy, 26 Międzynarodowy Festiwal Filmowy
Gdańsk - Warszawa - Katowice - Zielona Góra, 27.11 - 17.12. 2017

Patronat Honorowy: Prezydent Miasta Gdańska, Marszałek Województwa Pomorskiego, Ambasada Szwecji w Warszawie
Organizator i Partnerzy: Fundacja Młodego Kina, AICP - Association of Independent Commercial Producers (Stowarzyszenie Niezależnych Producentów Reklamowych USA), Papaya Young Directors, Manekin.
Miejsca projekcji: Nadbałtyckie Centrum Kultury, Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. J. Conrada Korzeniowskiego w Gdańsku, Kinoteka, Galeria BWA Zielona Góra, Kino Kosmos (Silesia Film) w Katowicach, Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach, Warsztat Warszawski, Kinoteatr Projekt, Kino Kutnowskiego Domu Kultury w Kutnie, Galeria Bielska BWA, Kino Światowid w Elblągu.
Patronat medialny: Film Freeway, trójmiasto.pl, www.gdansk.pl, Radio Gdańsk, trójmiasto.pl, KINO.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Województwo Pomorskie, Klinika Stomatologiczna Renaty Dublickiej-Woźniak w Warszawie
Partnerzy w Warszawie: (Krótkie filmy na Marszałkowskiej edycja 3) Bobby Burger, Krowarzywa, Riff, Gorąco Polecam Nowakowski, Juniorink, Book-book, Teatr Polonia
Partnerzy w Katowicach: UŚ TV, Suplement +, Radio Egida