„Rzeźba to coś, na co wpadasz kiedy się cofasz, aby zobaczyć obraz”- stwierdzenie Barnetta Newmana, amerykańskiego malarza barwnych płaszczyzn towarzyszyło dzieciom podczas zwiedzania wystawy. „Rok rzeźby”. Podczas naszych spotkań, to uczestnicy decydowali, o tym W Która stronę...?, będziemy się przemieszczać, aby obejrzeć prace. Czy w stronę malarstwa, czy w stronę rzeźby? Oglądając wystawę szczególną uwagę zwracaliśmy na różnice między malarstwem, a rzeźbą? Te pytania towarzyszyły nam podczas oglądania prac Marka Sobczyka. Była to okazja do pokazania kompozycji trójwymiarowych i przestrzennych wykonanych z różnych materiałów, na przykład ze stali ocynkowanej, z drewna, gipsu i gliny. W zależności od tego, z czego były wykonane zastanawialiśmy się jakie mogły być użyte narzędzia do ich stworzenia.
Podczas oglądania prac malarskich, dzieci dowiedziały się, na czym maluje się obrazy i jakimi technikami malarskimi. Tempera jajowa, którą jest trudna po wymaga samodzielnego przygotowania farb, ze sproszkowanych pigmentów, które łączy się z żółtkiem jajka rozcieńczonym wodą. Technika ta stosowana jest przez Marka Sobczyka. Farba szybko wysycha i jaśnieje po wyschnięciu, trudno jest dobierać i mieszać kolory, co stało się wytłumaczeniem ograniczonej gamy kolorystycznej obejrzanych prac. Uczestnicy warsztatów zobaczyli również, że na obrazach mogą być również namalowane litery, słowa i teksty... które cieszyły się wielkim zainteresowaniem. Czytane napisy
i pytania na płótnach, na które nie otrzymali konkretnej odpowiedz „Jak zostać milionerką w pół roku? Iza jeszcze pół roku temu pracowała jako woźna w szkole, klepała biedę. Teraz dzięki tej internetowej sztuczce zarabia 120 tys. zł miesięcznie i wozi się ferrari” - to tylko jeden z przykładowych tekstów. Był to pretekst do rozmowy o tym czym jest feke news, czyli fałszywa wiadomość często o charakterze sensacyjnym, publikowana w mediach z intencją wprowadzania odbiorcy w błąd w celu osiągnięcia przede wszystkim korzyści finansowych. Fake newsy opanowały przede wszystkim internet, informacje, które do nas trafiają, często są nieprawdziwa, a odróżnianie ich od faktów staję się coraz trudniejsze, dlatego więc rozważnie trzeba wybierać, i interpretować to, co oferują nam media.
prowadzenie:Małgorzata Dobrucka,
Uczestnikami byli uczniowie IV klasy ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Zielonej Górze,