Uczniowie ze szkół podstawowych mili okazję zapoznać się twórczością Roberta Kai i jego wystawą pt. Porządek rzeczy, na której zapoznali się m.in. z dwoma obiektami pt. Kwadratura koła, a właściwie z kolejną wariacją artysty na temat trójwymiarowego rozwiązania kwadratury koła. Forma jest wynikiem ewolucji i spekulacji na temat czworościanu foremnego, którą zajmuję się od pewnego czasu. W pierwszym projekcie postanowił zastąpić cztery trójkąty równoboczne (składające się na bryłę czworościanu foremnego) figurami powstałymi w wyniku podzielenia koła na cztery ćwiartki. Aby połączyć uzyskane w ten sposób części, tak żeby uzyskać trójwymiarowy obiekt, należało zagiąć ich powierzchnię i połączyć je zaokrąglonymi bokami po dwie, tak powstały dwa elementy z czterema “wolnymi” prostymi krawędziami, które daje się połączyć. W ten sposób artysta uzyskał zamkniętą bryłę geometryczną o dość zagadkowym kształcie, gdzie jej siatką jest koło, a po ustawieniu w odpowiedni sposób tworzy widok w skrócie perspektywicznym dający figurę kwadratu. W każdym razie kształt uzyskanej bryły jest na tyle frapujący i tajemniczy, że został zaprezentowany w formie obiektu rzeźbiarskiego, jako swego rodzaju zagadkę, która najbardziej przykuwała uwagę uczniów.
W drugiej propozycji rzeźbiarskiej Robert Kaja skupił się na pokazaniu krawędziowych napięć i relacji łuków. Łuki i cięciwy wynikają z konstrukcji bryły zbudowanej z czterech ugiętych ćwiartek koła. Są to niejako dwa przeciwstawnie ustawione łuki napięte jedną „cięciwą” utrzymującą je wraz z elementem rozpierającym w ustabilizowanej całości. Czyli elementy rozpadają się po zluzowaniu linki – cięciwy.
Podczas warsztatów uczniowie mieli za zadanie zaprojektować obiekt przestrzenny, który mógłby stanąć w przestrzeni naszego miasta. Wykorzystując kartony, rulony, tektury i inne przedmioty z recyklingu oraz papierową taśmę, która posłużyła do łączenia elementów, powstały zaskakujące obiekty.
Powstały prace przestrzenne, którymi uczniowie chcieliby upiększyć nasze miasto. Pomysłów było bardzo dużo, niektóre ulegały wielokrotnym zmianom. Ostatecznie wśród propozycji uczniów/uczennic znalazły się: gejzer, dom w kształcie świątecznego lizaka czy choinki, projekt walcowatego muzeum sztuki, fontanna i inne.