Warsztat przeprowadzili studenci II roku EAwZSP Instytutu Sztuk Wizualnych UZ w ramach pracowni edukacji twórczej prowadzonej przez Patrycję Wilczek-Sterna. Uczestnikami były dzieci z klasy 5b SP 18 w Zielonej Górze.
„Artysta oraz jego dzieło" - inspiracje pracami wybitnych surrealistów Andre Massona oraz Salvadora Dali.
Warsztaty realizowane były w dwóch grupach równolegle pracujących.
W pierwszej z nich dzieci poznały twórczość Salvadora Dali i kierunek w sztuce nazywany surrealizmem. Zadaniem grupy było stworzenie z zastanych materiałów takich jak: sznurki, taśmy klejące, folie, krzesła oraz wieszak instalację przedstawiającą marzenie senne. Dzieci bardzo chętnie wzięły udział w ćwiczeniu, które było dla nich zupełnie nowym doświadczeniem.
Komentarz: Ewa Chencz
Warsztat okazał się być wielką frajdą dla przybyłych do BWA dzieciaków jak i dla prowadzących studentów. Całość przed rozpoczęciem wydawała mi się być czystą abstrakcją, no bo jak przekazać dzieciom, że mają wyjść w przestrzeń z przedmiotami codziennego użytku używając przy tym sznurków i innych materiałów? Strach ma wielkie oczy! Po dokładnym wytłumaczeniu dzieciom, co mają robić praca nad instalacją i jej efekty - krainą snów Salvadora Daliego, zaskoczyła nas wszystkich i utwierdziła, że warto poświęcać czas i energię dla dzieciaków, które chętnie współpracują, jeśli tylko odpowiednio się do nich podejdzie.
Komentarz: Agata Jakubowska
W drugiej grupie, podobnie jak i w pierwszej, głównym założeniem warsztatu zrealizowanego w Galerii BWA było omówienie twórczości jednego z artystów na podstawie analizy jego dzieła. Uczestnicy - uczniowie szkoły podstawowej, mieli okazję dowiedzieć się najważniejszych informacji o surrealizmie, podświadomości i śnie, a artystą wybranym przez moją grupę był Andre Masson. Celem warsztatu było zwrócenie uwagi na sferę podświadomości na podstawie jego rysunków automatycznych oraz omówienie potencjału snów jako źródła inspiracji. Ponadto chcieliśmy przekonać uczestników, że „artysta" to nie tylko ktoś obdarzony nadzwyczajnym darem, ale właściwie każdy z nas. Wystarczy wyłączyć tradycyjne myślenie oraz zapomnieć o innych ludziach, których krytyka wywołuje lęk zniechęcający do twórczego działania. Aby udowodnić tę teorię, studenci wprowadzili uczestniczące osoby w stan głębokiego relaksu inspirowanego metodą Alexandra, a następnie zaproponowali przemianę emocji i nastrojów w prace malarskie. Dzieci miały do dyspozycji pędzle, farby oraz płótna i (co najważniejsze) dużą przestrzeń i swobodę. Doskonale zrozumiały one przekaz warsztatu i stworzyły bardzo ciekawe prace, które ostatecznie zostały wyeksponowane przed Galerią BWA a następnie w klasie szkolnej.
Komentarz: Daria Bimkiewicz