Pretekstem dla podjętego tematu EKOzdarzenia i ARTzderzenia stało się kilka faktów.
Pierwszy z nich to miejsce spotkań warsztatowych, czyli Biuro Wystaw Artystycznych i jego oferta. Sięgnięcie do kalendarium wystaw dało asumpt do podjęcia wybranych postaw i działań artystycznych konkretnych twórców, m.in. Jadwigi Sawickiej (Pudełka z nadrukiem; Nic dla mnie nie ma; Nic w środku), Elżbiety Jabłońskiej (Przez żołądek do serca; Kobieta o kobiecie; Czy twój umysł jest pełen dobroci?; Nowe życie; Gry domowe; Przypadkowa przyjemność), Basi Bańdy (akwarele i obiekty), Jana Berdyszaka (Szkicowniki i passe partout), Stanisława Dróżdża (Pocztekoniec kostki do gry), Kamila Kuskowskiego (Martwa natura), Pawła Susida (Projekt stołu). Potrzeba zaprezentowania uczestnikom warsztatów wybranych obszarów twórczości przyniosła właśnie ARTzderzenia.
Kolejny fakt wynika ze zjawisk EKO - ekologicznych postaw, dążeń i potrzeb. Proste pojmowanie części wspólnej pomiędzy EKO i ART skierowało uwagę na papier rozumiany jako tworzywo, jako materiał, w końcu jako nośnik idei. Recykling papieru, recykling myśli - idei. Odnawialność postaw poszukiwań, bliskość pomysłów, podobieństwo rozwiązań. Takie dosłowne i symboliczne EKOzdarzenia. Zarówno EKO, jak i ART nawiązują do postaw, dla których dobrej formy warto poświęcać entuzjazm, energię i czas.
II Śniadanie Eko
materiały: talerze papierowe (śr. 24, 15 cm), farby eko-akryl (biel, czerń), pędzle 0-2, rozmaite papiery białe i szare, nożyce
opis: Refleksja na temat własnego śniadania - zdrowa żywność? Opracowanie menu drugiego śniadania i podwieczorku dało powód ku rozmowie na temat ekożywności. Wymyślenie jego wyglądu (obrazu) oraz sposobu jego podania dało szansę na opracowanie znaku malarskiego i rysunkowego. Skala od bieli do czerni pozwoliła omówić zagadnienia waloru. Zrozumienie, iż papierowy talerz może być podobraziem otworzyło szansę na dyskusję na temat materiału jakim jest papier w ogóle. Była to integracja idei z wyglądem.
tematy dodatkowe: serwetka, sztućce, opakowanie na drugie śniadanie; autoprezentacja
Torby Ekologiczne
materiały: torby brązowe z uchem (200 x 100 oraz 320 x 140), farby EKO (biel i czerń), pisaki z farbą, markery, szary papier w arkuszach oraz torby bawełniane,
opis: Zadaniem było znalezienie wyglądu dla autorskiego znaku na torbę: ekologiczna żywność, ekologiczny strój, ekologiczna filozofia bycia i życia. Każdy tygodniowy blok zadań wymagał posiadania własnej torby ekologicznej. Była ona wygodnym opakowaniem dla własnych realizacji warsztatowych każdego uczestnika. Grupa obejrzała około 150 znaków eko-logo będących w codziennym obiegu.
Klocki Eko
materiały: kartonowe pudła (złożone), taśma malarska, farba eko-akryl (czerń, biel), folie malarskie, flamastry z farbą i markery
opis: Wykorzystanie (recycling) kartonu makulaturowego stanowiło główny cel zadania. Jednak ponowne nadawania mu formy i estetycznego wyglądu przeniosło zadanie w rejony projektowania i działań plastycznych. To pozwoliło spojrzeć na papier surowiec wtórny z uznaniem dla jego niewyczerpanych możliwości. W ten sposób hasła: makulatura, tworzywa wtórne, recycling przestały być tajemnicą dla grupy. Zabawa przy pracy stała się istotną płaszczyzną dla eksperymentu Klocki Eko. Satysfakcja z "wyprodukowania" własnych klocków była silnym motorem działań.
Gry Eko
materiały: kartony-pudła, folia stretch, torebki papierowe i foliowe, taśma malarska, bawełna, guma, biała kreda, kamienie
opis: Wzajemne relacje, przenikanie emocji i energii zostało wzmocnione serią autorskich gier-EKO-ART wprowadzanymi w trakcie trwania warsztatów. Poszukiwanie indywidualności i pojedyńczości w grupie przy serii podobnych działań strategicznych i kreatywnych pomaga wzmocnić siłę relacji. To szansa na podwyższenie poziomu komplikacji zadań plastycznych i twórczych na dzień kolejny.
Transformacje Eko
materiały: różne ekologiczne
opis: Czy opakowanie przedmiotu zmienia jego wygląd czy funkcję? Czy przestrzenna forma może dać początek rysunkowi? Czy wnętrze kartonu-pudła, rozumiane jako jego zawartość, można uzewnętrznić? Czy opad-makulatura można wykorzystać jako nośnik ważnej idei? Oto niektóre z problemów Transformacji Eko.
Kamienie Rysunek
Kamienie Wystawa
materiały: papier w zwoju, syntetyczny i naturalny kamień, markery, guma mocująca
opis: Idea wspólnego obrazu-rysunku zrealizowana przez grupę 7 osób. Obrys jako znak, symbol, kontur, walor i tekstura, naturalny model - to artystyczne i praktyczne problemy omówione podczas procesu tworzenia rysunku.
Możliwość zaaranżowania krótkiego (kilkugodzinnego) pokazu w Małej Sali zielonogórskiego BWA dała idealną okazję dla wprowadzenia uczestników w problemy idei wystawienniczej. Młody poszukujący - młody twórca.
Kontrasty
materiały: kartonowe klocki (czarne i białe), folia stretch (czarna i przejrzysta)
opis: Zadanie to dla realizacji potrzebowało pleneru w najbliższym otoczeniu BWA (trotuar, ławki i murki). Kontrast pomiędzy bielą a czernią pozwolił na silne wyróżnienie opracowywanych projektów w przestrzeni. Ćwiczenie to umożliwiło zaadaptowanie realnych obiektów, a jego celem była odmiana ich wyglądu. Tak wprowadzone, wyraźne zmiany każą pytać czym jest to na co patrzymy. Dodatkowym celem tego zadania było działanie w zespołach i rywalizacja wspomagająca tempo pracy. Wartością dodaną jest zachwianie bezpiecznymi standardami i dyskusja o przyzwyczajeniach.
Korytarz
materiały: gładka i falista tektura, moduł 250 x 250, nożyce
opis: Konieczność bezwzględnego korzystania z modułu zmotywowała grupę do usystematyzowania pracy nad tematem korytarz. Powstało około 130 kwadratów z tektury, które pokryły powierzchnię autentycznego korytarza-hallu w BWA. Okazja przeniesienia owego korytarza do innej przestrzeni (do dużej sali BWA) to istotny cel artystyczny. Skala 1:1 pozwoliła unaocznić proces adaptacji w sztuce.
Budowle Eko
materiały: klocki kartonowe - białe, czarne
opis: Budowle Eko to realizacje przestrzenne. To uporządkowane, ułożone i zorganizowane na krótko, na chwilę papierowe klocki. Zostały one wykonane przez uczestników warsztatów (patrz Klocki Eko). Przez 12 dni grupa konsekwentnie wykonywała kolejne klocki, aby w efekcie ozdobić je i ustawić ostateczną budowlę. Z końcem warsztatów klocki zostały rozdane.
Książki Eko
materiały: tekturowe obiekty składane (8 elementów, 5 warstw), nożyce, nożyki introligatorskie
opis: Podstawą zadania było zdarzenie (patrz Makulatura) - usunięcie makulatury z warsztatów. Książka, którą należało wykonać miała za zadanie opisywać wspólną wyprawę podjętą w tym celu. Książka pozbawiona słów i tekstów miała operować tylko obrazem. Obraz natomiast miał powstać przez wydzieranie kształtów w warstwach tektury. Zadanie to dało okazję poszerzenia manualnych możliwości uczestników warsztatów. Jako całość każda książka była przestrzennym obrazem.
Lampion Eko
materiały: elementy realizacji Korytarz, papier śniadaniowy, kalka, taśma klejąca, klej, nożyce, noże introligatorskie, gumki recepturki, dziurkacze
opis: Lampion to pomysł na wykorzystanie ponad 100 tekturowych kwadratów (patrz Korytarz). Wprowadzenie techniki szablonu pozwoliło opracować poszczególne elementy lampionu. Wycięte w kartonie proste formy geometryczne zostało uzupełnione cienkim papierem o właściwościach transparentnych. Wszystkie elementy lampionu została połączone ze sobą przy pomocy gumek recepturek, co pozwoliło zachować giętkość i elastyczność całej formy. Tak powstał wielki lampion.
Makulatura
materiały: odpady papierowe zbierane w trakcie warsztatów, makulatura-prasa
opis: Każdy nadmiar i każdy odpad został poddany segregacji. Każdego dnia warsztatów inna osoba-uczestnik dbała o zbiór makulatury i odpadów. Miała za zadanie opracować etykietę z hasłem "Makulatura". Celem tego zadania było kształcenie dobrego nawyku, możliwego do przeniesienia w prywatne rejony, do domu. Całość zebranej w ten sposób makulatury została wyniesiona przez grupę do pojemników przeznaczonych na makulaturę (patrz Książka Eko).
Mandala
materiały: gotowe linearne obrazy i wizerunki mandali (typ kolorowanka), czarne markery, nożyce, tektura falista, sznurek
opis: Ćwiczenie to polegało na kompozycyjnym rozłożeniu akcentów bieli i czerni na gotowym rysunku linearnym. Było ono celową odskocznią od makulaturowych realizacji. Wymagało od uczestników skupienia, precyzji, czystości wykonania. W swoim przebiegu miało charakter integrujący grupę. Było okazją do zaprezentowania idei mandali jako symbolicznego obrazu Porządku.
Eko Wiatraki
materiały: forma 400 x 400, forma 120 x 120, biały brystol, markery, pinezki, dziurkacz, nożyce
opis: Pierwszy zakres zadania wymagał stworzenia własnego papieru ozdobnego. Posłużył on do wykonania wiatraków w dwóch wielkościach. Ćwiczenie to było próbą wprowadzenia autorskich rozwiązań w znany i powszechny przedmiot kojarzony z zabawą. Grupa pracowała podzielona na zespoły realizując zadania
Pamiętniki EKOzdarzenia
materiały: rozmaite papiery (szary, biały, czarny, gładki, fakturowy), tektura falista i gładka, koperty szare i białe, formy i moduły, taśmy klejące, folia samoprzylepna, sznurek, nożyce
opis: Ogólna potrzeba realizacji własnego notesu, dziennika czy pamiętnika stała się pretekstem do serii zadań z użyciem formy, modułu oraz zasad introligatorskich. 30 dni w opisie autorskim (opis klasyczny, rysunek, notatka, szkic, obiekt gotowy-pamiątka) to zadanie, które wzięło swój początek na warsztatach i jest indywidualnie kontynuowane po nich. Idea opakowania dla własnych myśli i refleksji została zrealizowana. tematy dodatkowe: metka, etykieta, wizytówka, opakowanie
Różne
materiały: odrzuty i opady, cenne zauważenia, zdjęcia
opis: To nie było zadanie ani zdarzenie o konkretnym zamyśle, z początkiem i końcem. Sens tego zbioru zawiera się w tworzeniu dokumentacji, która pozwala istnieć zrealizowanym pracom dłużej niż w rzeczywistości.
Autorki zdjęć: Bernarda Gołąb, Daria Bojanek, Magda Chołuj, Karolina Spiak, Natalia Czarkowska.