Zapraszamy na warsztaty warsztaty dźwiękowe i field recording
Słuchokrąg - miejskie pocztówki dźwiękowe
prowadzenie - Krzysztof Topolski
Podczas warsztatów wybraliśmy się na spacery w poszukiwaniu charakterystycznych krajobrazów dźwiękowych. Nagraliśmy napotkane dźwięki oraz na drodze edycji przygotowaliśmy nagrania do prezentacji. Wykonaliśmy również fotografie wybranych miejsc gdzie realizowanebyły nagrania. A czy my sami oraz wszystko co bardzo blisko nas również wydaje dźwięki. Jakie ? Podczas warsztatów uczyliśmy się słuchać, poznaliśmy świat szmerów i hałasów, które nas otaczają. Zbadaliśmy nasz Słuchokrąg - Krajobraz Akustyczny tzw. Soundscape. Elementem warsztatów było wprowadzenie w praktykę spacerów akustycznych tzw. spacerów ze słuchaniem oraz realizacji prostych nagrań terenowych, z edycją i podstawową wiedzą na temat produkcji nagrań.
Inspiracją dla tego typu inicjatywy artystycznej jest również idea akustycznej ekologii stworzona i rozwijana od połowy lat 60 XX wieku przez kanadyjskiego kompozytora R. Murray’a Schafer oraz jego zespół badawczy “World Soundscape Project”. Według Schaefera otoczenie dźwiękowe jest “zanieczyszczone”, a przyzwolenie kultury zachodu na bezwzględny prymat postrzegania wizualnego hamuje wrażliwość na dźwięk. Centrum Schaferowskiej koncepcji ekologii akustycznej stanowi idea środowiska dźwiękowego, jako utworu muzycznego. Według Shafera poznanie i zbadanie stanu otaczającego krajobrazu dźwiękowego jest etapem prowadzącym do późniejszego świadomego twórczego jego kształtowania. Przekomponowania "wielkiej kompozycji muzycznej świata".
Słuchokrąg to neologizm użyty w piśmie Zwrotnica wydawanym przez Tadeusza Peipera w latach 20-tych w Krakowie. Pisano wówczas o coraz bardziej to popularnym wynalazku radia w notatce:
“O radjofonie” : “…Radjofon stanie się przedmiotem tak powszechnym i używanym, jak dzwonek elektryczny. I przyczyni się niemało do wytworzenia w człowieku nowej wizji świata. Świat się zmniejsza a zwiększa się widnokrąg i słuchokrąg człowieka. Zmienia się człowiek…” (Miesięcznik Zwrotnica nr 7, maj 1926)
Krzysztof Topolski aka Arszyn - perkusista, elektroakustyczny improwizator, autor soundartowych projektów, kurator. W jego pracy kluczowe pojęcia to noise i soundscape. Interesują go poszukiwania w sferze perkusji oraz live electronic, muzyka improwizowana i elektroakustyczna, komponuje przy użyciu komputera, tworzy instalacje dźwiękowe oraz realizuje nagrania terenowe. Organizuje prezentacje i wykłady poświęcone muzyce współczesnej, akustycznej ekologii i sztuce dźwięku oraz prowadzi warsztaty. Był kuratorem festiwalu Soundplay oraz cyklu warsztatów Dźwiękowiska w CSW Łaźnia w Gdańsku. Z saksofonistą Tomaszem Dudą tworzy projekt Arszyn/Duda. Publikował swoją muzykę w takich wytwórniach jak, Sangoplasmo, Post_Post, Nefryt, Monotype, Audiotong, Sqrt, Lado Abc, Plg, Konkretourist. W roku 2015 brał udział w wystawie Ogrody w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta w Warszawie, uczestniczył w rezydencji Soundplay w Skalar Center for Sound Art and Experimental Music w Seyðisfjörður, Islandia. Prowadził warsztaty w ramach Biennale Sztuki dla Dziecka w Poznaniu oraz projekt Ucho w Wodzie czyli działania dźwiękowe na Wyspie Sobieszewskiej.
https://krzysztoftopolski.wordpress.com
https://arszyn.bandcamp.com.