artystki: Dorota Kozieradzka, Anna Panek, Irmina Staś, Maryna Tomaszewska
kuratorka: Marta Czyż
otwarcie 17.01 godzina 19:00
działanie "Śpimy" 18.01 godzina 12:00
wystawa czynna do 9.02.2025
Anna Coatman recenzując debiutancką książkę non-fiction pisarki i naukowczyni Helen Charman „Mothers state” śledzi kulturową fiksację na temat macierzyństwa lub też matkowania w sztuce i literaturze. Odnosi się w niej do klasycznie pojmowanej dychotomii pomiędzy rodzeniem dzieci, a tworzeniem sztuki, gdzie musimy wybierać pomiędzy tymi dwoma zadaniami-rolami. Charman rozdziela rzeczownik „macierzyństwo”, który oznacza stan bycia matką, od czasownika „matkować” oznaczającego wykonywanie aktów opieki nad innymi, niezależnie od tego, czy ich urodziliśmy, czy nie. Ostatnie dekady w sztuce należały i wciąż należą do procesu ujawniania sztuki kobiet – tych zupełnie niewidocznych lub tworzących za plecami artystów o wielkich nazwiskach, często, jak wiadomo, przy ich współudziale. Ich status dzisiaj wypełnia sztuka feministyczna oraz herstorie ujęte w akapitach historyczno-sztucznych publikacji lub dedykowanych wystawach.
Wystawa Alma Mater PROLOG ujawnia podzbiór w matematycznym kręgu Eulera artystek, matek i akademiczek, ilustrując relacje na ich przecięciu, ukazując to, w jaki sposób współgrają ze sobą, a gdzie są od siebie niezależne. Wyjaśnia różnice pomiędzy macierzyństwem, a matkowaniem.
Alma Mater to z łacińskiego tłumaczenia matka karmicielka. Tak też określano średniowieczne szkoły wyższe, uniwersytety i akademie. Wystawa w BWA Zielona Góra porusza temat wpływu macierzyństwa na dobrostan współczesnych artystek i wykładowczyń akademickich. Wiadomo, że te światy się przenikają i zderzają. Macierzyństwo odbija się na ich twórczości w różny sposób, także poprzez prozaiczne jej elementy jak czas jej poświęcony, zmęczenie, koncentracja, a także wybór tematów. Doprowadza często do momentu, kiedy staje się stałym tematem poruszanym w pracach. Wystawa o matkach karmicielkach sprawdza w jaki sposób kobiety umieją łączyć te trzy role, jak one na siebie wpływają i jaka jest ich cena.
Działanie w sobotę, 18 stycznia o godz. 12:00 odniesie się do historii wystaw w Zielonej Górze, ściśle powiązanych z BWA: „My nie śpimy” (akcja w ramach wystawy i Sympozjum Plastyki „Złote Grono” z 1966 roku z udziałem Mieczysława Dymnego, Stanisława Szczepańskiego i Tomasza Wawaka), „Nie Śpimy!” (wystawa zrealizowana w maju 2010 roku przez zespół kuratorski w składzie: Katarzyna Karwańska, Magdalena Nowak, Stanisław Welbel), a teraz my – „ŚPIMY” – pokazuje nie tylko zmęczenie matek, artystek, akademiczek, ale także zmęczenie wszystkich tych grup osobno.
Artystki: Dorota Kozieradzka, Irmina Staś, Anna Panek, Maryna Tomaszewska
Kuratorka: Marta Czyż
Grafika: Maja Żurawiecka
Wystawa jest częścią zadania badawczego „Matki”, realizowanego na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Partnerką wystawy jest marka Yope.
DOROTA KOZIERADZKA
Fotografka, malarka, twórczyni projektów intermedialnych. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie oraz w Szkołę Filmową w Łodzi. W 2009 została laureatką Programu Stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska. Stypendystka Funduszu Popierania Twórczości ZAiKS. Finalistka biennale i festiwali m.in. Rybie Oko (2006, 2011) i Bielska Jesień (2007), TIFF Festival (2022), Konkurs Fundacji Rodziny Staraków (2019). Autorka i uczestniczka wielu wystaw w kraju i za granicą m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Spectra Art Space, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Muzeum Miasta Łodzi, Galerii BWA w Zielonej Górze, Galerii BWA Wrocław, Salon Akademii, Galeria Ego, Galeria Propaganda, Galeria Promocyjna, Galeria Program, Galeria Wizytująca, Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Stroboskop, Museum Junge Kunst we Frankfurcie, w Galerii Cydonia w Dallas (USA). Jej prace znajdują się w kolekcjach w kraju i za granicą m.in. Muzeum Warszawy, Dietricha Mateschitza, Luciano Benettona: Imago Mundi Collection. Wykładowczyni i prodziekana na Wydziale Sztuki Mediów ASP w Warszawie.
IRMINA STAŚ
Malarka, autorka realizacji przestrzennych wpisujących się w formułę malarstwa. Studiowała na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2024, 2019, 2015), laureatka Strabag Artaward International 2013.Prace artystki pokazywane były na wystawach indywidualnych m.in. w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej, Galerii Foksal w Warszawie, BWA w Zielonej Górze, Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim, Miejscu Projektów Zachęty w Warszawie, Strabag – Kunstforum w Wiedniu. Artystka brała udział w wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą, m.in w Galerii Arsenał w Białymstoku, Muzeum Narodowym w Gdańsku, Centrum Sztuki Współczesnej w Velez-Malaga, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Mińsku, Fundacji Stefana Gierowskiego w Warszawie. Prace artystki znajdują się w kolekcjach m.in. Galerii Arsenał w Białymstoku, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej, Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Kolekcji Sztuki PKO Banku Polskiego w Warszawie, Strabag Kunstforum w Wiedniu. Artystka jest reprezentowana przez Galerię Le Guern. Pracuje na Wydziale Sztuki Mediów ASP w Warszawie, obecnie jako asystentka prof. Pawła Susida w Pracowni Koncepcji Obrazu oraz dr hab. Anny Panek w Pracowni Obiektu Malarskiego.
ANNA PANEK
Malarka i architektka, absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej i Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, finalistka konkursu Samsung Art Master. Tworzy obrazy, obiekty malarskie, murale, instalacje powiązane z architekturą. W jej działaniach artystycznych obie dziedziny sztuki są zestawione, a czasami przeciwstawione sobie. Jej prace wystawiane były m.in. w Galerii a_publik w Zurychu, Galerii Schwarz Contemporary w Berlinie, Fundacji Stefana Gierowskiego w Warszawie, w Galerii Arsenał w Białymstoku, w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Muzeum Narodowym w Gdańsku, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Prace artystki znajdują się w kolekcjach m.in. Banku Polskiego oraz Muzeum Narodowego w Gdańsku. Współpracuje z Galerią lokal_30. Mieszka i pracuje w Warszawie.
MARYNA TOMASZEWSKA
Artystka interdyscyplinarna, autorka art booków, instalacji, wideo i performansów, redaktorka naczelna „Periodyka Najgorszego”. Prowadzi Pracownię Tekstu Eksperymentalnego na Wydziale Sztuki Mediów ASP Warszawie. W swojej działalności łączy misję edukacyjną z praktyką artystyczną. Interesują ją zagadnienia związane z tekstem w polu sztuki, śmiercią, mechanizmami władzy oraz feminizmem. Brała udział w wystawach m.in. w: BWA Wrocław, BWA Zielona Góra, CSW Zamek Ujazdowski, Stroboskop, OOF Gallery (Londyn), MATCA Artspace (Cluj-Napoca), Golden Thread Gallery (Belfast), Villa Tokyo oraz uczestniczyła w targach NY Art Book Fair (MoMA PS1), LA Art Book Fair (MoCA). Stypendystka Miasta Stołecznego Warszawy, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz programu dla wybitnych młodych artystek Młoda Polska. Jej art booki są w kolekcjach m. in. MoMA, SFMOMA, Metropolitan Museum of Art, TATE, Victoria and Albert Museum.
MARTA CZYŻ
Historyczka sztuki, niezależna kuratorka i krytyczka. Kuratorka Pawilonu Polskiego na 60. Międzynarodowej Wystawie La Biennale di Venezia (wraz z projektem „Repeat After me II” Open Group - Yuriy Biley, Pavlo Kovach i Anton Varga).
W swojej praktyce wykorzystuje archiwa i najnowsze wydarzenia z historii sztuki, które mają wpływ na kulturę i ruchy społeczne. Zajmuje się badaniem historii wystawiennictwa w Polsce oraz problematyki zawodu kuratora.
Swoje wystawy realizowała m.in. w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki. BWA Zielona Góra, MOS Gorzów, Muzeum Narodowe w Szczecinie. W 2020 roku kuratorowała 10. Festiwal Sztuk Efemerycznych Konteksty w Sokołowsku oraz 9. Triennale Młodych w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. W 2022 razem z Yuriyem Bileyem zrealizowała wystawę „Towarzystwo Zniechęcenia” w Domu Spotkań z Historią w Warszawie. Regularnie publikuje w prasie artystycznej i opiniotwórczej (Dwutygodnik, Vogue Polska, Polityka, miejmiejsce, Wysokie Obcasy, Camera Austria, Follow.art).
Wspólnie z Julią Wielgus wydała książki D.O.M. Polski (z galerią Raster i BWA Zielona Góra) oraz W ramach wystawy — rozmowy z kuratorami, która została uznana przez portal culture.pl za jedną z dziesięciu najważniejszych książek o sztuce w Polsce w 2015 roku.
Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Członkini Zarządu Sekcji Polskiej AICA (International Association of Art Critics).
identyfikacja wizualna wystawy: Maja Żurawiecka
godziny otwarcia galerii: wtorek: 12:00—15:00; środa—sobota: 12:00—19:00; niedziela: 11:00—17:00
Bilety: ulgowy 1 zł, normalny 1,5 zł
Wstęp wolny we wtorki i w dniu otwarcia oraz dla: studentów kierunków artystycznych, uczniów liceum plastycznego, grup zorganizowanych, emerytów, rencistów i bezrobotnych, posiadaczy karty Zgrana Rodzina.
Posiadaczom karty Zgrana Rodzina przysługuje 50% rabatu na wybrane wydawnictwa galerii BWA w Zielonej Górze.
Dostępność: W galerii BWA mile widziane są psy przewodniki i inne asystujące zwierzęta. Wystawa znajduje się na parterze. Wystawa odbywa się w dużej sali ekspozycyjnej, która jest dostępna dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Do galerii prowadzi podjazd z polbruku o pochyłości 25 stopni, nierówna powierzchnia. Drzwi do budynku są dwuskrzydłowe, ale odblokowane jest jedynie lewe skrzydło, które otwiera się na zewnątrz, szerokość przejazdu wynosi 85 cm. Istnieje możliwość otwarcia dodatkowego skrzydła i wtedy przejazd wynosi 170 cm. Drzwi wykonane są ze szkła, plastiku i metalu; w czasie ciepłych miesięcy lewe skrzydło drzwi jest otwarte na oścież.