Kto jest blisko
Basia Bańda / Aleksandra Kubiak
kurator Wojciech Kozłowski
BWA Zielona Góra
16.06-9.07.2023

 

Tytułowe pytanie/stwierdzenie, będące jednocześnie tytułem pracy Aleksandry Kubiak zrealizowanej specjalnie na tę wystawę, odsyła nas do idei współpracy, przyjaźni, relacji, wspólnoty. Pozornie to co robią obie artystki wydaje się diametralnie różne: medialnie, formalnie, treściowo. A jednak - eksplorowanie wątków autobiograficznych, odwoływanie się do emocji, dziecięcych traum, nieprzetłumaczalnych lęków, utraty bliskich, pozwala na stwierdzenie, że redukują one ciśnienie rzeczywistości poprzez twórczość. Nie jest to klasycznie rozumiana autoterapia - mamy tu do czynienia raczej z oswajaniem bólu, odważnym patrzeniem na wewnętrzne problemy, korzystaniem z łagodzącej/tłumaczącej roli marzenia sennego, opowiadaniem sobą, swoim ciałem i intuicją.


Kto jest blisko, nie tylko dosłownie i fizycznie, ten rozumie.


Obie artystki pracują w Instytucie Sztuk Wizualnych UZ, spotykają się też w życiu prywatnym, mają także pracownie w Fundacji Salony. Ich kolejna, czwarta już wspólna wystawa jest przykładem konfrontacji postaw, w relacji ale jednoznacznie oddzielnie.


Wystawie towarzyszą książki wydane przez galerię BWA w Zielonej Górze, poświęcone sztuce obu artystek, będące podsumowaniem ponad dwudziestu lat ich twórczości. Wydawnictwa te znalazły się
w ścisłym finale organizowanego przez Polskie Towarzystwo Wydawców Książek konkursu na najpiękniejszą książkę roku 2022.

 

BASIA BAŃDA

(ur. 1980), w latach 2001–2006 studiowała malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (dyplom w pracowni Jarosława Kozłowskiego, 2006). Od 2008 roku pracuje na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego, początkowo jako asystentka w pracowni malarstwa Ryszarda Woźniaka, od 2021 roku prowadzi samodzielną pracownię. Mieszka i pracuje w Zielonej Górze. 

https://basiabanda.pl/

ALEKSANDRA KUBIAK

(ur. 1978), artystka wizualna, autorka performansów, filmów, form przestrzennych. Bada społeczną skuteczność sztuki. W latach 2001–2013 roku wraz z Karoliną Wiktor współtworzyła Grupę Sędzia Główny. W 2010 wznowiła działalność indywidualną, realizując film Dolce Vita (2011). Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Z Grupą Sędzia Główny nominowana do nagród Paszporty Polityki (2011) i Spojrzenia (2007), artystki zostały laureatkami Międzynarodowego Konkursu Performansu w Trydencie (2007) i Nagrody TVP Kultura (2005). Od 2014 tworzy autobiograficzny cykl dzieł, w którym łączy często trudne, rodzinne doświadczenia z eksperymentami na polu działań filmowych, na styku performansu, filmu dokumentalnego, teatru. Pracuje z aktorami, jest autorką scenariuszy, pisze teksty, reżyseruje. W 2016 na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu obroniła stopień doktora sztuki pod kierunkiem Izabelli Gustowskiej (we współpracy z Markiem Wasilewskim). Od 2017 pracuje w Instytucie Sztuk Wizualnych na Uniwersytecie Zielonogórskim. Mieszka w Zielonej Górze, gdzie współpracuje z Fundacją Salony oraz Galerią BWA.

https://aleksandrakubiak.com/

 


Autorem identyfikacji wizualnej wystawy jest Feliks Marciniak.

 

MAPA KTO JEST BLISKO 1

 

1. Aleksandra Kubiak
Myślała o nim Mru

2020, film, 30 min.


scenariusz i reżyseria: Aleksandra Kubiak
występują: Cezary Zygmunt Molenda, Aleksandra Kubiak
zdjęcia: Krzysztof Gawałkiewicz, Rafał Bociek, Grzegorz Lipiec
montaż: Krzysztof Gawałkiewicz, Aleksandra Kubiak
​udźwiękowienie i korekcja kolorów: Rafał Bociek
muzyka: Vonsechsundachtzig (Ewelina Masztanowicz, Michał Fryc)
tłumaczenie: Iza B- Kelly, Simon Kelly
"Słomiany kutas", rzeźba, 2020: Aleksandra Kubiak we współpracy z Tomaszem Relewiczem
partnerzy: Fundacja Alexandra i Renaty Camaro, Fundacja Współpracy Polsko - Niemieckiej,
Instytut Sztuk Wizualnych UZ, Tavana Studio
produkcja: Aleksandra Kubiak
specjalne podziękowania dla: Michał Markiewicz, Dagmar Schmengler, Dariusz Łodyga,
Rafał Bociek, Paula Anke, Alexander und Renata Camaro Stiftung

„Myślała o nim Mru” – nowy film Aleksandry Kubiak opowiada historię pewnych miłości. Kwerenda, którą artystka przeprowadziła w Fundacji im. Renaty i Alexandra Camaro, prowadzi ją od biografii Alexandra Camaro, do wspólnych im obszarów zainteresowań. Ważne są dla nich przeżyte traumy, praktyka w sztuce performance, eksperymenty łączące film i teatr, a także refleksja nad pustką świata. W filmie Kubiak powołuje do życia tajemniczą postać Mru, którą gra Cezary Zygmunt Molenda. Mru jest jednocześnie malarzem, poetą, kwiaciarką, linoskoczkiem…
Jest wielopostaciowy i bezosobowy zarazem, niczym bóg, urodzony z myśli artystki, prosto z jej głowy, bezpośrednio z jej potrzeb. Czy w takim mężczyźnie uda się jej zakochać i kto, jak nie on sam, mógłby ją tego nauczyć? I czy ona, żywo zainteresowana kondycją współczesnych kobiet,
da się poprowadzić Mru, wokół którego wirują kobiety, nie zawsze jednak szczęśliwe w relacji z nim? W trakcie pracy nad projektem wybuchła pandemia, która w znaczący sposób zaczęła oddziaływać na konstrukcję filmu, a także na samych aktorów. Niektóre wątki prowadzonej narracji, odnoszą się do autentycznego doświadczenia, inne zaś są wykreowane. Gdzie przebiega linia pomiędzy fabułą filmu a dokumentalnymi opowieściami? Tego Kubiak w szkatułkowej konstrukcji filmu nam nie zdradza. Film „Myślała o nim Mru” został realizowany w opustoszałym budynku zabytkowego kina Nysa w Zielonej Górze.
Michał Markiewicz

2. Basia Bańda
Rewersy

2018-23, ekolina na płótnie, 66 szt.,
20×25 cm każdy


3. Basia Bańda
Cieplice

2023, kolaż na płótnie, 18×24 cm


4. Basia Bańda
Meblowy

2023, kolaż na płótnie, 18×24 cm


5. Basia Bańda
Okres owocowania

2023, kolaż na płótnie, 22×27 cm


6. Basia Bańda
Chwyty obronne

2023, kolaż na płótnie, 18×24 cm


7. Basia Bańda
Gimnastyka

2023, kolaż na płótnie, 20×20 cm


8. Basia Bańda
Chwyty obronne

2023, kolaż na płótnie, 30×40 cm


9. Basia Bańda
Podgórzyn

2023, kolaż na płótnie, 18×24 cm


10. Basia Bańda
Fuku namalował

2023, kolaż na płótnie, 13×18 cm


11. Basia Bańda
Gimnastyka

2023, kolaż na płótnie, 25×25 cm


12. Basia Bańda
Komunikacja międzygwiezdna

2023, kolaż na płótnie, 18×24 cm


13. Basia Bańda
Chwyty obronne

2023, kolaż na płótnie, 18×24 cm


14. Basia Bańda
Z miękką oparzeliną

2023, kolaż na płótnie, 25×25 cm


15. Basia Bańda
Chwyty obronne

2023, kolaż na płótnie, 18×24 cm


16. Basia Bańda
Szczepienie przez stosowanie

2023, kolaż na płótnie, 13×18 cm


17. Basia Bańda
Close

2023, kolaż na płótnie, 20×20 cm


18. Basia Bańda
Działka

2023, kolaż na płótnie, 30×40 cm


19. Aleksandra Kubiak
Do widzenia venlafaxinum, alprazolamum, citalopramum, doksepinum

2014, odlew gipsowy, tabletki, 15×21×45 cm
pomoc techniczna: Tomasz Relewicz


20. Basia Bańda
Bezsenność

2022, ekolina, akryl na płótnie, 40×90 cm


21. Aleksandra Kubiak
Kto jest blisko

2023, neon, wersja żółta, 72×72 cm


22. Aleksandra Kubiak
Dom do przenoszenia, 1-64

2022, 64 odlewy gipsowe, 9×18×4 cm każdy, paleta drewniana 50×41×10 cm
pomoc techniczna: Mariusz Herman


23. Basia Bańda
Czerwone wino i pół pizzy

2023, ekolina, akryl na płótnie, 140×170 cm


24. Aleksandra Kubiak
Myślała o nim

2020, wydruk pigmentowy na papierze bawełnianym, 60×80 cm, ed. 3 + A
foto: Marek Lalko


25. Basia Bańda
Dziura wypełniona powietrzem

2023, ekolina, akryl na płótnie, 100×100 cm


26. Aleksandra Kubiak
Rzeka

2014–2015, wideoperformans, 00:07:03
kamera: Dariusz Kawecki
montaż: Aleksandra Kubiak
Wycieczka nad Odrę, dzie­sięć minut od Zie­lo­nej Góry. Przy rzece cie­płe łachy pia­chu. Jeździłam tam ze swoim ówczesnym chłopakiem, zre­lak­so­wać się. Tym razem na brzegu rzeki leżała ogromna, mar­twa ryba. Poło­ży­łam się obok niej, chcia­łam mieć z nią zdję­cie, w tej sytuacji jak ze snu. Roz­cią­gnę­łam się przy niej, była dłuższa ode mnie. Bliskość martwego ciała przeraziła mnie. Poczułam ogar­nia­jący mnie lęk. Mia­łam wraże­nie, że śmierć z ryby wej­dzie we mnie, że się nią zarażę, że też tra­gicz­nie zginę.

Zgoda na fotografowanie, filmowanie

Uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych w galerii jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na fotografowanie, filmowanie jak i na edycję, kopiowanie, publikowanie i dystrybucję owych materiałów do celów promocji wydarzeń.