"BEZGRANICZNE OGRANICZENIE"
BWA ZIELONA GÓRA, 7-30.06.2024
OSOBY ARTYSTYCZNE: NATALIA BRANDT, OLIA FEDOROVA, SERGEY SHABOHIN, OLHA SKLIARSKA
KURATORKA: ZOFIA WIEWIOROWSKA
Jak łatwo przekroczyć tę linię?
Wyznaczyła ją natura, kultura, dyktatura?
Czy jest wyraźna, namacalna, widoczna?
Czy są tylko pozostałości? Drut kolczasty? Mur?
Może będą jeszcze potrzebne?
A jak raz zostanie przekroczona, czy jest możliwy powrót?
Jak przygotować się do przekroczenia z własnej woli? A jak z przymusu?
Co ze sobą zabrać?
Czy ktoś zabroni?
Czy przekroczenie to
zwyczajność?
cierpienie?
ulga?
nowe życie?
nowy dom?
1. Natalia Brandt "Linia eksterytorialna", 2022
2. Olia Fedorova "Mówi się, że zasłony dają poczucie domowej atmosfery", 2023
3. Olha Skliarska "Ciało rozszerzone", 2020
4. Olha Skliarska "Czasem śnię wojnę i naturalnie próbuję się ukryć, tylko nie wiem gdzie", 2023
5. Sergey Shabohin "Płótno rozcięte Kartą Polaka [1]", 2018
6. Sergey Shabohin "Ostra krawędź", 2018
7. Sergey Shabohin "Płótno rozcięte Kartą Polaka [3]", 2022
Natalia Brandt
"Linia eksterytorialna", 2022
Z politycznej mapy świata wycięte zostały linie graniczne wszystkich państw. Połączone w jedną linię pozbawione zostają funkcji “graniczenia”.
Natalia Brandt
- studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (2003-2009). Dyplom zrealizowała z rysunku i malarstwa w pracowniach prof. Jarosława Kozłowskiego i dr Dominika Lejmana (2009). Doktor habilitowana, prowadzi działalność dydaktyczną w zakresie rysunku na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Od 2019 współpracuje z Archiwum Idei. W swojej działalności artystycznej zajmuje się malarstwem, rysunkiem, fotografią, wideo, książką artystyczną, tworzy obiekty i instalacje. Mieszka i pracuje w Poznaniu.
Olia Fedorova
"Mówi się, że zasłony dają poczucie domowej atmosfery", 2023
Praca Oli Fedorovej eksploruje samotność emigranta i próbę zaklimatyzowania się w nowej przestrzeni, która przymusowo stała się domem. Została stworzona po jej ucieczce z rodzinnego miasta do Graz w Austrii. Teoretycznie wspólny nam wszystkim język angielski w europocentrycznym świecie rozrywa tożsamość artystki, która używa języka nie-ojczystego do pracy i tworzenia swojej sztuki.
Olia Fedorova
- urodzona w 1994 roku w Charkowie w Ukrainie. Tymczasowo mieszka i pracuje w Graz w Austrii. Pracuje ze znaczeniami i konotacjami, badając mechanikę i kwestie ich (trans)formacji poprzez performatywne praktyki interwencyjne, obserwację i pisanie. Po 24.02.2022 r., kiedy Rosja rozpoczęła wojnę na pełną skalę przeciwko Ukrainie, poczuła, że musi przeorientować swoją praktykę, aby mogła przyczynić się do informacyjnego i kulturowego oporu swojego kraju. Pisanie w formie (wizualnej) poezji i dziennikarstwo stało się jej główną działalnością artystyczną.
Olha Skliarska
"Ciało rozszerzone", 2020
"Czasem śnię wojnę i naturalnie próbuję się ukryć, tylko nie wiem gdzie", 2023
Prace Olhi Skliarskiej stworzone przed i po rozpoczęciu przez Rosję pełnoskalowej wojny w Ukrainie opowiadają o doświadczeniu bycia migrantem w bardzo osobistym wymiarze. Obie mają charakter chroniący, ale też ograniczający. Tworzą wystrój mieszkania: "Ciało rozszerzone" jest jak garderoba, a "Czasem śnię wojnę i naturalnie próbuję się ukryć, tylko nie wiem gdzie" jak klosz, pod którym można się schować i doznać ukojenia lub przeciwnie - poczuć klaustrofobiczne zamknięcie, które tylko wzmaga strach.
Olha Skliarska
- urodzona w 1993 roku w Samborze w obwodzie Lwowskim w Ukrainie. Od 2018 roku mieszka i pracuje w Poznaniu. Artystka sztuk wizualnych, uprawia ceramikę artystyczną, sztukę performance, konkretną poezję, rysunek. Prowadzi markę Skliarska Ceramic, zaangażowana w działalność edukacyjną. Absolwentka katedry Rzeźby i Działań Przestrzennych na wydziale Rzeźby Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu i katedry Ceramiki Artystycznej Lwowskiej Narodowej Akademii Sztuk Pięknych we Lwowie, Ukrainie z 2016 roku. Współpracuje z takimi instytucjami kultury jak Brama Poznania, Teatr Polski w Poznaniu, Galeria Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu, Galeria Labirynt w Lublinie, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie, Centrum Edukacjii Rehabilitacji DZERELO we Lwowie, oraz Fundacjami: Jeden Świat w Poznaniu, Leipzig Helps Ukraine w Lipsku. Laureatka 40. Edycji Konkursu im.Marii Dokowicz na najlepszy dyplom Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu z 2020 roku. Stypendystka Programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego “Gaude Polonia”.
Sergey Shabohin
"Płótno rozcięte Kartą Polaka [1]", 2018
"Ostra krawędź", 2018
"Płótno rozcięte Kartą Polaka [3]", 2022
Prace pochodzą z serii Płótno rozcięte Kartą Polaka i opowiadają o biurokratycznych trudnościach, które trzeba było pokonać, żeby uzyskać Kartę Polaka po przyjeździe do Polski z Białorusi. Napis na jednej z nich WHAT IS BEHIND THE FAKE FIREPLACE („CO JEST ZA FAŁSZYWYM KOMINKIEM”) odnosi się do Pinokia - a raczej jego rosyjskojęzycznej wersji różniącej się od oryginału, Буратино - Buratino, który swoim długim nosem z ciekawością rozrywa płótno ze sztucznym kominkiem i znajduje za nim swój własny teatr. Artysta przedstawia tym swoje ambicje zawodowe i artystyczne, czego odbiciem jest obiekt Ostra krawędź, który wskazuje to trudności ekonomiczne i kapitalistyczne w nowym kraju - domu zamieszkania artysty. Szczeliny w pracach są cytatem z prac Lucio Fontany, który zaburzał dwuwymiarowość płótna.
Sergey Shabohin
- urodzony w Nowopołocku w Białorusi. Mieszka i pracuje w Poznaniu i Berlinie. Artysta, niezależny kurator, autor tekstów o sztuce, archiwista i badacz kultury białoruskiej, współzałożyciel i redaktor naczelny platformy badawczej Kalektar poświęconej współczesnej sztuce białoruskiej, członek grupy roboczej inicjatywy OpenMuzej, założyciel i redaktor naczelny portalu Art Aktivist poświęconego aktywizmowi i współczesnej sztuce białoruskiej. Właściciel przestrzeni Gray Mandorla Studio w Poznaniu. Kurator i współkurator kilkunastu wystaw, programów i konkursów, białoruski aktywista artystyczny, autor wykładów, twórca kilkudziesięciu inicjatyw kulturalnych, współzałożyciel portalu cultprotest.me, inicjator programu mającego na celu stworzenie Muzeum Sztuki Współczesnej na Białorusi. Artysta zajmuje się również praktykami interdyscyplinarnymi: reżyseruje filmy i performanse, współpracuje z muzykami i teatromanami, występuje jako DJ.