Tomasz Ciecierski, Przemysław Matecki

"Obraz"

BWA Zielona Góra, 10.05-02.06.2024

 

schemat

 

  1. Tomasz Ciecierski, Przemysław Matecki "Obraz", 2024

  2. Tomasz Ciecierski, Przemysław Matecki "Obraz", 2024

  3. Tomasz Ciecierski, Przemysław Matecki "Obraz", 2024

  4. Tomasz Ciecierski, Przemysław Matecki "Obraz", 2024

  5. Tomasz Ciecierski, Przemysław Matecki "Obraz", 2024

  6. Tomasz Ciecierski, Przemysław Matecki "Obraz", 2024

  7. Tomasz Ciecierski, Przemysław Matecki "Obraz", 2024

  8. Tomasz Ciecierski, Przemysław Matecki "Obraz", 2024

  9. Tomasz Ciecierski, Przemysław Matecki "Obraz", 2024

  10. Tomasz Ciecierski, Przemysław Matecki "Obraz", 2023

  11. Tomasz Ciecierski, Przemysław Matecki "Obraz", 2024

  12. Tomasz Ciecierski, Przemysław Matecki "Always Look at the Left Side Of Life", 2020

  13. Tomasz Ciecierski, Przemysław Matecki "Always Look at the Left Side Of Life", 2021

  14. Tomasz Ciecierski, Przemysław Matecki "Always Look at the Left Side Of Life", 2021
    Z kolekcji PKO Banku Polskiego

  15. Tomasz Ciecierski, Przemysław Matecki "Always Look at the Left Side Of Life", 2020

  16. Tomasz Ciecierski, Przemysław Matecki "Always Look at the Left Side Of Life", 2020

  17. Tomasz Ciecierski, Przemysław Matecki "Always Look at the Left Side Of Life", 2020

  18. "Always Look at the Left Side Of Life", 2021, animacja, 5'10''
    scenariusz i realizacja: Weronika Althamer na podstawie obrazów Tomasza Ciecierskiego i Przemka Mateckiego
    muzyka: Michał Gołąbek
    dzięki uprzejmości Pitch Black Graphic Design The Hague/Berlin

 

DWÓCH LUDZI Z OBRAZEM

Czy obraz da się namalować wspólnie? O czym rozmawiają malarze przy malowaniu obrazów? Te i z pewnością wiele innych pytań przychodzi na myśl, kiedy stajemy przed efektami zespołowej pracy artystów. Ale patrząc na wspólne obrazy Tomasza Ciecierskiego i Przemysława Mateckiego wszystko wydaje się prostsze. Ich najnowsze prace przypominają grę w bierki, tyle że zagraną na odwrót - wygrywa ten, kto dołoży ostatni element nie rujnując całości. Jest w tych obrazach radość przypadku, surowość gestu i chwytliwość koloru. Ale ta gra ma co najmniej kilka poziomów.

To filozoficzna rozmowa o malarstwie i o tym, na czym polega budowa obrazu. "To chaos osadzony w prostokącie" - zauważa Ciecierski. Każde takie sformułowanie i każdy gest na obrazie można traktować metaforycznie, ale też jak najbardziej dosłownie. Przyjrzyjmy się faktom: oto chaos osadzony w prostokącie. Jednobarwne tła, a na nich, zawieszone niczym magnesy na lodówce, pomalowane w różny sposób deski i ich fragmenty.

Złamana deska przyczepiona do gładkiej płaszczyzny podobrazia przypomina coś jeszcze. Jest jak pociągnięcie świeżo zanurzonego w farbie, szerokiego pędzla. To nie jest malowanie wprost, raczej rozkładanie malarstwa na części pierwsze i składanie na nowo. Jak w elementarzu, "malowanie" przypomina tu "mówienie", składanie zdań z pojedynczych, pozornie luźno rzucanych słów: niebieski, czerwony, prószony, pionowy, skośny, kwadratowy.

W tej grze liczą się też żarty słowne. Wiadomo, każdy malarz używa palety i Ci dwaj też - bardzo wielu, roztrzaskanych na większe i mniejsze kawałki palet. Nie jest to więc malarstwo abstrakcyjne, raczej odprysk, drzazgi rzeczywistości. Rozmowa dwóch malarzy o materialnej formie świata i o ambicji tworzenia. Jak z tego co jest, stworzyć coś, czego jeszcze nie było. Coś, co w końcu przestanie przypominać cokolwiek, co znamy. 

Ciecierski i Matecki na malowaniu obrazów spędzili już w sumie prawie sto lat, a im dłużej to robią, tym prościej udaje im się wyrazić złożoną naturę sztuki. Jej istotą jest nieustanny ruch i potencjał zmiany - dokładnie jak w obrazach ich dwojga. Dobry obraz jest zaś grą skrajności, spada z nieba, wychodzi ze śmietnika, jest połączeniem nowego i tego co rytualne, spokoju i chaosu, Ciecierskiego i Mateckiego, życia i śmierci. 

Łukasz Gorczyca

 

 

Tomasz Ciecierski

(ur. 1945), ukończył ASP w Warszawie w 1971 roku. Jest jednym
z najwybitniejszych polskich artystów. W swojej twórczości analizuje różne aspekty malarstwa, zarówno techniczne jak i przedstawieniowe. Eksperymentuje z medium, pokazując jego możliwości, ciągłą żywotność, adekwatność do współczesności. Ważną rolę w jego działalności odgrywają rysunek i fotografia, dające możliwość unaocznienia refleksji nad własną twórczością, naturą malarstwa i świata.

 

Przemysław Matecki

(ur. 1976), ukończył Wydział Artystyczny Uniwersytetu Zielonogórskiego w 2002. Jego malarstwo inspirowane jest kulturą popularną, ale też historią sztuki, fotografią, współczesnym przekazem wizualnym. Inspiruje go muzyka (którą zresztą sam uprawiał), przeszłość i teraźniejszość sztuk wizualnych, fizyczność obrazu, odpad jako materia obiektu artystycznego. Zdarza się, że maluje obrazy wspólnie z innymi malarzami.

Zgoda na fotografowanie, filmowanie

Uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych w galerii jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na fotografowanie, filmowanie jak i na edycję, kopiowanie, publikowanie i dystrybucję owych materiałów do celów promocji wydarzeń.