Zapraszamy na wystawę Alexandre Perigot pt. Ulica słonia Dumbo
Otwarcie 15.05.2009, godzina 19:00
Wystawa czynna do 07.06.2009
Prace Alexandre’a Perigota zgłębiają przepaść między rzeczywistością a „wirtualnością” – coraz bardziej powszechnym elementem bycia w XXI wieku. Zielonogórska praca artysty odnosi się do historycznego faktu uprawy winorośli i produkcji wina w Zielonej Górze. Perigot analizuje problem alkoholu, odurzenia jako obszaru spotkania w człowieku kulturowej i zwierzęcej natury. Małgorzata Gryglewicz pisze: "Zatracenie umiejętności werbalnego ujmowania świata, które towarzyszy stanom odurzenia alkoholowego odsyła nas do dawnych czasów, kiedy byliśmy zwierzętami. Do czasów, sprzed pojawienia się języka ludzkiego, który sprawił, że przestaliśmy słyszeć « mowę ptaków » i wraz z nią straciliśmy większość naszych instynktów. Język, przez oddzielenie słowa od emocji (słowo pies nie szczeka) towarzyszy procesowi uczłowiecznienia i zmusza do porzucenia fascynacji zwierzęciem. Mit, który zabiera nas w dawne krainy, kiedy przybieraliśmy formy zwierzęce (tak jak w szamanizmie) opiera się na homofoniach, grach słownych, etymologiach popularnych i łączy je z przed – językiem śpiewanym, nazywanym przez alchemistów – « językiem ptaków ». Bohater filmu, przygotowanego specjalnie na wystawę w galerii BWA, wciela się w różne zwierzęta, za pomocą rekwizytów "uzwierzęca się". Scena z filmu Dumbo, która ukazuje odurzenie alkoholowe, została namalowana na ścianach zielonogórskiej galerii, po to by wprowadzić widza w sytuację zbliżoną do przeżywanej przez filmowego słonia."
Artysta zachęca czytelnika do widzenia rzeczywistości, tak jak widzi ją pijak. Małgorzata Gryglewicz pisze w tekście do wystawy: "(...) nasza zwierzęcość jest rzeczywistością, o której nie możemy zapomnieć i o której mit i bajka nieustannie nam przypominają, nawet wtedy, kiedy zdaje nam się, że ją przekroczyliśmy". Wystawa Alexandra Perigot zbliża nas do tej rzeczywistości i stawia pytania, na które nigdy nie znajdziemy odpowiedzi. Pytanie o świadomość nas samych, która jest prostym efektem przedstawienia siebie wobec zwierzęcia, a wraz z nim pytanie o niepokój, dług, brak wiedzy, pragnienie i poczucie braku pełni.
Alexandre Perigot urodził się na Korsyce (w 1959 r.), aktualnie mieszka w Paryżu. Tworzy prace, które są bezpośrednią reakcją na miejsca i konteksty w wielu galeriach i muzeach na całym świecie. W 2008 roku miał pierwszą polską wystawę w Galerii Arsenał w Białymstoku.
Wybrane wystawy indywidualne:
Pipedream, Museo Collecao Berardo, Lisbon, Portugalia, 2008Funkypipe, Maison des arts Georges Pompidou, Cajarc, Francja, 2008
Polka palace, Galeria Arsenał Białystok, 2008
Sometimes You Win Sometimes You Lose, Galerie Maisonneuve, Paryż, 2007
Pipedream, Galerie Art & Essai & Ecole des Beaux Arts, Rennes, 2007
Pipedream, Tramway, Glasgow, 2007
Fanclubbing, Frac des Pays de la Loire, Carquefou, Francja, 2006
PalaisPopeye, Centre d'art contemporain, La Criée, Rennes, 2006
Sample House / Elvis House, The Land Foundation (Rikrit Tiravanija), Chiang Mai, Tajlandia, 2006
Sample House / Elvis House, La Villette, Paryż, 2005
Palais des sports, 3 BIS F, Aix-en-Provence, 2005
Air Clubbing, La Friche la Belle de Mai, Sextant et plus, Marsylia, 2004
Café des sports, Galerie Maisonneuve, Paryż, 2004
Bâtisons un village, Galerie Maisonneuve, ParisBlondasses, Frac Languedoc-Roussillon, Paryż, 2002
Radio Popeye, Mamco, Genewa, 2002
Synopsis Catharsis, Festival Belluard, Fribourg, Francja 2002
Blondasses, Castelnaudary, FRAC Languedoc Roussillon, Francja, 2001
Affect Effect, Helle Nächt, Bâle, Szwajcaria, 2001
Sample House, Centre Georges Pompidou, Paryż, 2001
Séances de chutes, Neues Kunstmuseum, Lucerna, 2000
Le plus dur c’est jusqu’à quarante ans après ça passe tout seul, Centre d’Art Contemporain La Ferme du Buisson, Noisiel, Francja 2000
Freestyle Tokyo, Spiral hall, Tokio / Aoyama, Japonia, 1999
Fanclubbing, Crestet, Centre d’Art Contemporain w Crestet, Francja, 1999
Séances de chutes, Public, Paryż, 1999
Fanclubbing, Recent Museum of contemporary Art, Sapporo, Japonia, 1998
Freestyle Paris, Fondation Cartier, Paryż, 1998
Synopsis Catharsis, Metafort d’Aubervilliers, Francja, 1998
Mix Party, Apac, Nevers, Francja, 1997
Kill kill Choregraphie, The Kitchen, Nowy York, 1996
On Tour, Villa Arson, Nice, 1996
On Tour, Mac, Marsylia, 1995
Double double, Villa Arson, Nicea, 1995
Wybrane wystawy zbiorowe:
Art Focus, Jerusalem, (opieka kuratorska Ami Barak i Bernard Blistène), 2008FIAC targi sztuki, Cour carrée du Louvre, Paryż, 2007
Entre-polis, 10th Istanbul Biennial, Antrepo n°3, Turcja, 2007
Je est-il Je sont-ils, Abbaye Saint André, Centre d'Art Contemporain Meymac, Francja 2007
Contos Dixitais, Centro Galego de Arte Contemporanea, Santiago de Compostella, Hiszpania, 2006/2007
Rock'n'Roll at all stages, White Nights Europe, Riga, Łotwa, 2006
La Force de l'Art, Grand Palais, Paryż, 2006
Front Page (opieka kuratorska Claude Closky), Le Magasin, Grenoble, 2006
50. Biennale di Venezia, Interludes, Wenecja, 2003
Vivement 2002 ! encore, MAMCO, Genewa, 2002
Frac Basse Normandie, Caen, Francja, 2002
Kill Kill Choregraphie, Museum Bellerive, Zurych, 2002
Jack Cinch et XLR, Centre d’Art Contemporain, Crestet, Francja, 2002
Let’s entertain, Museum of contemporary art, Miami, USA, 2001
Kunstmuseum Wolfsburg, Niemcy, 2001
Connivences, 6e Biennale de Lyon, 2001
Musée d’Art Contemporain de Lyon, 2001
Kunsthalle Tirol, Austria, 2001
Au delà du spectacle, Centre Georges Pompidou, Paryż, 2000
Let’s entertain, Museum of contemporary art, Portland; Walker art center, Minneapolis, 2000
Patchwork in progress 5, Mamco, Genewa, 1999
Patchwork in progress 3, Mamco, Genewa, 1998
Mac, Marsylia, 1997
Les passants du phalanstère, Villa Arson, Nicea, 1996