Ciągłość/Continuity

Artystki i artyści: Karolina Wiktor, Eric Mayen

& Iga Wiktor-Rypson, Eric Mayen Jr.

Kuratorka: Agata Agatowska

13.12.2024—12.01.2025

 

tekst kuratorski

 

Wystawa Ciągłość/Continuity jest prezentacją postaw artystycznych tworców/twórczyń, których działalność dzieli się na dwa okresy - przed i po chorobie. Zarówno Karolina Wiktor, jak i Eric Mayen są aktywnymi artystami, których dorobek jest ceniony w świecie sztuki.

Karolina Wiktor osiągnęła rozpoznawalność poprzez swą aktywność w duecie performatywnym „Grupa Sędzia Główny”, który tworzyła z Aleksandrą Kubiak. Eric Mayen znany jest ze swojej aktywności malarskiej, fotograficznej - docent na Uniwersytecie Bonn, Niemcy oraz konceptualnej - pozłocona nisza niger et aurum w Bazylice Mariackiej w Gdańsku, w której został pochowany prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Działalność obojga twórców na pewnym etapie została przerwana chorobą – w obu przypadkach był to wylew, który na pewien czas ograniczył możliwości artystycznej realizacji, przynajmniej w formie uprawianej poprzednio.

Karolina Wiktor rozpoczęła eksploatację obszaru językowego, który musiała przyswoić sobie na nowo. W 2017 r. otrzymała Nagrodę im. Katarzyny Kobro za "konsekwentną i emancypacyjną twórczość, w której opór wobec kryzysu ciała posłużył do stworzenia nowego języka".

W przypadku Erica Mayena choroba wymusiła posługiwanie się lewą ręką. Każdego dnia, od pięciu lat zasiada do stołu tworząc setki prac i uzyskując niezwykłe efekty ukazujące wewnętrzne emocje i myśli, których nie może wyrazić słowem, ponieważ nadal nie może mówić.

Trudności otwarły ścieżkę nowych fascynujących poszukiwań, które stają się polem badawczym nieograniczonych możliwości i potencjału twórczego człowieka. Ograniczenia zainicjowały eksperymentowanie w nowych obszarach i stały się punktem wyjścia dla dokonywania przełomów i odkryć w sztuce.

Na wystawie zaprezentowane zostaną także prace młodego pokolenia: córki Karoliny Wiktor - Igi Wiktor-Rypson oraz syna Erica Mayena - Erica Mayena Jr., dla których rodzice byli pierwszymi nauczycielami sztuki. Ta prezentacja będzie formą ukazania ciągłości pokoleniowej i fascynacji artystycznych.

Zarówno Karolina Wiktor, jak i Eric Mayen związani są z Zieloną Górą. Artystka studiowała na zielonogórskim Uniwersytecie i prowadziła tutaj działalność performatywną. Dla Erica Mayena jest to miasto, w którym się urodził. Wystawa w BWA w Zielonej Górze będzie także powrotem do korzeni w zupełnie nowej odsłonie.

Autorem plakatu do wystawy Ciągłość / Continuity jest Jerzy Janiszewski.

 

 mapa wystawy, tytuły prac

 

 

ciągłość małpka 3

 

Karolina Wiktor

  1. Znak drogowy, 2003, obiekt malarski
    Grupa Sędzia Główny - Aleksandra Kubiak & Karolina Wiktor; Perfopop; BWA Zielona Góra, 2006, zdjęcie
  2. Graniczna Niemożność, wydruk cyfrowy
  3. Szlaczki, rysunek na papierze
  4. Surrealne myśli, sitodruk
  5. Zegar odczuwania, sitodruk
  6. Wrosłam, sitodruk
  7. 10 lat obserwacji, sitodruk
  8. Miłość, sitodruk
  9. Już, sitodruk
  10. Moment, sitodruk
  11. Wolta w rozwoju, sitodruk
  12. Gra w litery, instalacja interaktywna
  13. Manifest, sitodruk

 

Eric Mayen

Będąc praworęcznym, po wylewie zaczął posługiwać się lewą ręką. Prace prezentowane na wystawie, z wyjątkiem „6 dni tygodnia” zostały wykonane lewą ręką. Nie mają tytułów, są natomiast datowane przez artystę, opisane na odwrocie dniem tygodnia, w którym powstały.

  1. 6 dni tygodnia, 1979
  2. 2022
  3. 2022
  4. 2022
  5. 2023
  6. 2023
  7. 2023
  8. 2023—2024
  9. 2024
  10. 2023
  11. 2023—2024
  12. 2024 

Iga Wiktor-Rypson

  1. szkicownik i rysunki na papierze, 2022-2024

 Eric Mayen Jr.

  1. Lotnisko, Kolonia - Bonn, Niemcy, 2024
  2. Mont Blanc, Francja, 2024
  3. Kraków, 2024
  4. Lotnisko, Kolonia - Bonn, Niemcy, 2024
  5. Salzburg, Austria, 2024
  6. Kraków, 2024

 

biogramy:

Karolina Wiktor


artystka wizualna, autorka, animatorka spotkań wiedzy o chorobach mózgu a od niedawana prezeska Fundacji NeuroUżytecznej. W 2017 roku została laureatką Nagrody Katarzyny Kobro. W latach 2001–2013 tworzyła razem z Aleksandrą Kubiak duet performerski Grupa Sędzia Główny. W sierpniu 2009 r. w wyniku pęknięcia tętniaka i dwóch udarów nastąpił całkowity zwrot w karierze; w 2010 Grupa Sędzia Główny zostaje zawieszona a w 2013 roku docelowo zamknięta.

Obecnie, zajmuje się szeroko rozumianą poezją wizualną, konkretną, tworzeniem czcionek Braku. W swoich pracach łączy wiedzę o mózgu / kognitywistkę / neuronaukę z interakcją odbiorcy, która jest kluczowa dla rozumienia sztuki. Przez 4 lata tworzyła akcję edukacyjno-kulturalną - konferencję i warsztaty pn. „Kultura i Neuronauka” w Zachęcie — Narodowej Galerii Sztuki. W 2020 r. na zaproszenie Fundacji Teatr 21, stworzyła instruktażowy, performatywny film „Niezbędnik Afazjanina”, który jest preludium do jej trzeciej książki.

Autorka blogów www.afazja.blogspot.com i www.poezjawizualna.blogspot.com, swoje doświadczenia opisała w poetyckiej książce Wołgą przez Afazję. (wyd. Zachęta, Ha!art 2014) Na przełomie 2019/2020 roku została wydana nowa książka - graficzny poemat „Pusto-stan nienawiści”. (wyd. Zachęta, 2019/2020)

  

Eric Mayen

(ur. 1953 r. w Zielonej Górze)
malarz, artysta konceptualny, fotograf

W 1978 roku opuścił Polskę i wyemigrował do Niemiec, jako uchodźca polityczny. W latach 1983–1988 studiował malarstwo i grafikę na Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Uzyskał dyplom w klasie Daniela Spoerri.

Znany jako malarz czarnych minimalistycznych obrazów, niejednokrotnie nawiązujących do Biblii. Autor serii Bohaterowie XX wieku (1995), ukazującej antybohaterów XX wieku na znaczkach pocztowych, opatrzonych autorskim, artystycznym, krytycznym komentarzem. Cykl prezentowany m.in. w Galerii Miejskiej we Wrocławiu (1999). Wybór prac trafił do kolekcji Imperial War Museum w Londynie.

W latach 1997—2000 zrealizował tryptyk aurum, którego pierwszą częścią było konceptualne dzieło site-specific pt. niger et aurum (Czerń i złoto, 1997), w kaplicy św. Marcina w Bazylice Mariackiej w Gdańsku. W 2019 roku nisza stała się miejscem spoczynku prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza.

Artysta specjalizuje się w fotografii panoramicznej. W latach 2011–2015 wykładał fotografię na Uniwersytecie Bonn.

Autor licznych wystaw indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą. Jego dzieła znajdują się w kolekcjach publicznych, m.in.: Imperial War Museum w Londynie, Archidiecezji Kolońskiej, w Bazylice Mariackiej w Gdańsku oraz prywatnych m.in. w kolekcji Hedwig Neven DuMont, Kolonia, Niemcy. W 2018 r. doznał rozległego wylewu, który uniemożliwił mu posługiwanie się prawą ręką i kontynuację dotychczasowej ścieżki artystycznej. Od tego czasu zaczął tworzyć prace malarsko- rysunkowe lewą ręką na niedużych formatach. Mieszka i pracuje w Kolonii.

  

Iga Wiktor-Rypson

(ur. 2011 r. w Warszawie)
uczennica 7 klasy Bednarskiej Szkoły Podstawowej. Od 11 lat rysuje, czasem lepiej czasem gorzej, ale na pewno z pasją. Wystawa „Ciągłość” w BWA Zielona Góra jest pierwszym, przekrojowym pokazem jej prac.

Wystawy i wyróżnienia:

3 wystawy zbiorowe Żoliborskiego Kółka Plastycznego (2015 – 2018)

Laureatka wielu konkursów plastycznych (2017-2023)

 

Eric Mayen Jr.

(ur. 2007 r. w Kolonii, Niemcy)

Ukończył dwujęzyczną niemiecko-angielską szkołę podstawową BilinGo w Kolonii. Uczęszczał do Irmgardis Gymnasium
w Kolonii. Obecnie edukację kontynuuje w Liceum Ogólnokształcącym im. Ks. Stanisława Konarskiego w Oświęcimiu, w klasie maturalnej.

Laureat konkursów fotograficznych w Niemczech:

2 Kölner Fotomarathon, Kolonia, Niemcy (2015) - drugie miejsce w konkursie;
3 Kölner Fotomarathon, Niemcy (2016)- trzecia nagroda w kategorii poniżej 18 lat.

Dotychczas swoje fotografie prezentował na 18 wystawach zbiorowych, m.in.: "Photokina, großformatige Projektionen" / wielkoformatowe projekcje (3 Kölner Fotomarathon), Niemcy (2016); "3 Interviews" London - Köln – Oświęcim, EL-DE Haus, NS-Dokumentationszentrum, Kolonia, Niemcy (2018); V Oświęcimski Salon Sztuki, OCK Oświęcim, katalog (2023); wystawa fotografii uczestników Otwartego Studium Fotografii Politechniki Krakowskiej, Galeria A1, Kraków (2024).

Uczestnik polsko-niemieckich seminariów fotograficznych pt."Erinnerungsbilder - Obrazy pamięci" w Max Mannheimer Studienzentrum Dachau, Niemcy (2023) i MDSM w Oświęcimiu (2024) zakończonych wystawami.

Swoje zainteresowania rozwijał na kursach fotografii organizowanych przez Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, obecnie UKEN – kurs fotografii analogowej (2022) oraz w Otwartym Studium Fotografii Politechniki Krakowskiej (2024).

Zgoda na fotografowanie, filmowanie

Uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych w galerii jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na fotografowanie, filmowanie jak i na edycję, kopiowanie, publikowanie i dystrybucję owych materiałów do celów promocji wydarzeń.