W Y S T A W A

3 2 1 Nowa architektura w Japonii i Polsce

 

 





Wystawa polskiej i japońskiej architektury będzie najważniejszym wydarzeniem obchodów dziesięciolecia Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha", które powstało w 1994 roku w Krakowie, z inicjatywy Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz. Dziesięć lat istnienia budynku Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej w Krakowie stanowi pretekst do zaprezentowania polskiej publiczności interesujących przykładów najnowszej polskiej i japońskiej architektury. Celem autora koncepcji wystawy, Krzysztofa Ingardena, który współpracował z Aratą Isozakim przy projekcie Centrum, jest pokazanie dokonań wybranych architektów, którzy w momencie budowy „Mangghi" rozpoczynali swoje zawodowe kariery. Tytułowe „3" to łańcuch artystycznych inspiracji, który doprowadził do powstania centrum: jego pierwsze ogniwo to fascynacja Japonią Feliksa Jasieńskiego i stworzenie przez niego obszernej kolekcji sztuki japońskiej na przełomie XIX i XX wieku; kolejne to zauroczenie dziełami zbioru, jakiego doświadczył młody Andrzej Wajda, które sprawiło, że po latach przeznaczył nagrodę „Kyoto Prize" na budowę jego siedziby; wreszcie trzecie to gest wybitnego japońskiego architekta Araty Isozakiego, który zainspirowany ideą centrum, podarował stworzony przez siebie projekt budynku. "2" oznacza budowanie na „ruinach". Ostatnie dziesięciolecie było ciekawych okresem w architekturze obu krajów. W Polsce - ostatnia dekada to czas budowania nowego państwa i gospodarki na ruinach poprzedniego systemu. W Japonii czas ten charakteryzują ruiny, pozostawione przez upadek
„przegrzanej" gospodarki okresu bubble economy. Wreszcie „1" to spotkanie - czyli wystawa i towarzyszące jej seminarium. Mają one być próbą
zainicjowania pokoleniowej dyskusji o kondycji współczesnej architektury i być kolejnym polsko-japońskim międzykulturowym spotkaniem w łańcuchu zdarzeń zapoczątkowanym w końcu XIX wieku. Do udziału w wystawie zaproszono dziesięć polskich i jedenaście japońskich pracowni, z których każda pokaże dwa zaprojektowane przez siebie obiekty (w tym co najmniej jedną realizację). Pomimo że ścieżki, którymi podążają architekci w obu krajach są trudne do porównania, tak jak różne są ich tradycje i kultura budowania, organizatorzy mają nadzieję, że uda się stworzyć swoisty portret generacji twórców, która przez najbliższe lata będzie kształtować obraz architektury obu krajów oraz ukazać zjawiska zachodzące w Polsce i Japonii w ciągu ostatniej dekady. Liczą też na to, że uda się przełamać hermetyczny sposób prezentowania architektury w Polsce, tak by ekspozycja była czytelna także dla odbiorcy spoza ścisłego grona architektonicznego. Temu służyć będzie odejście od schematu
prezentowania plansz na rzecz stworzenia atrakcyjnej formy przestrzennej, jak również prezentacja modeli budynków oraz filmów.
Rangę wydarzenia gwarantuje doborowa lista japońskich architektów, którzy przyjęli zaproszenie do udziału w wystawie. W gronie uczestników znalazły się takie gwiazdy jak Shigeru Ban, Kazuyo Sejima, Jun Aoki, Kengo Kuma, Kazuhiro Kojima. Wyrazili oni również chęć przyjazdu na towarzyszące wystawie seminarium. Ze strony polskiej prace zaprezentują m.in. biura: Bulanda & Mucha, Herman Śmierzewski,
KWK Promes, Ingarden & Ewy, Medusa group, Lewicki i Łatak i inni. Wystawa powstaje z myślą o pokazaniu jej również w innych galeriach polskich i japońskich. Zostanie zaprezentowana m.in. w Muzeum Architektury we Wrocławiu (luty-kwiecień 2005), Galerii Tower Building i Łodzi, (kwiecień-maj 2005), Ambasadzie Japonii w Warszawie i Ambasadzie Rzeczpospolitej Polskiej w Tokio. Przedsięwzięcie, jako wyjątkowe wydarzenie promujące architekturę w Polsce, już spotkało się z żywym zainteresowaniem fachowych mediów. Patronat medialny nad wystawą objęły: miesięcznik "Architektura-Murator" i „Tygodnik Powszechny".
Wernisaż wystawy zaplanowano na 28 listopada 2004, a seminarium na 29 i 30 listopada 2004. 30 listopada przypada dokładna rocznica otwarcia Centrum i jednocześnie imieniny fundatora Andrzeja Wajdy. Ekspozycji towarzyszyć będzie obszerny polsko-angielsko-japoński katalog.